به گزارش ایرنا، سیاست «در هند بسازید» كه در همه زمینه ها بخصوص حوزه های دفاعی و خودروسازی دنبال می شود برای تسهیل سرمایه گذاری، نوآوری، ارتقاء مهارت های توسعه، حفاظت از مالكیت معنوی و ایجاد بهترین زیرساخت های تولیدی با كیفیت در این كشور طراحی شده است.
یك استاد سرشناس دانشگاه نفت پندیت دیندیال (Pandit Deendayal Petroleum University) در ایالت گجرات هند معتقد است كه دریافت مستمر نفت از ایران زمینه را برای هند در اجرای هر چه بهتر بزرگترین طرح صنعتی و تولیدی این كشور یعنی 'در هند بسازید' هموار خواهد ساخت.
پروفسور سیتاكانتا میشرا، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در دهلی نو در مورد نقش ایران در تحقق آرمان هند از راه اندازی طرح 'در هند بسازید'، گفت: 'هند باید از بهترین تجارب و عملكرد كشورهای مختلف در دستیابی به اهداف خود از راه اندازی طرح 'در هند بسازید' استفاده كند. تاكنون سابقه ای از همكاری بین هند و ایران در زمینه صنعتی و فناوری وجود ندارد ولی دریافت مستمر نفت از ایران در تسریع تحقق یك انقلاب تولید صنعتی در هند مفید واقع خواهد گشت. هند می تواند از فناوری پیشرفته و تسهیلات زیربنایی ناشی از اجرای طرح 'در هند بسازید' در توسعه هر چه بیشتر بندر چابهار در ایران استفاده كند.'
وی، بر ضرورت مقاومت دهلی نو در برابر فشار آمریكا در رابطه با تهران به منظور تامین منابع ملی هند تاكید كرده و گفت: 'از آنجا كه هند در روابط خود با كشورهای مختلف آزاد بوده و مجبور به ترجیح كشوری به كشور دیگری نیست، دهلی نو باید در برابر فشار آمریكا در رابطه با ایران مقاومت و تهران را به مشاركت در طرح 'در هند بسازید' ترغیب كند.'
پروفسور سیتاكانتا میشرا، بزرگترین طرح هند را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی به سوی خود تشریح كرده و گفت: 'آرزوی رهبران هند برای تبدیل این كشور به یك قطب تولید چیز تازه ای نیست و آن به سال 2011، زمانیكه نخست وزیر سابق هند منموهان سینگ طرح ملی تولید (National Manufacturing Policy) را به منظور هموار سازی زمینه برای سرمایه گذاری گسترده در بخش تولید براه انداخت باز می گردد، ولی این طرح چندان موفق نبود.'
وی افزود: 'تاكید نخست وزیر نارندرا مودی بر اجرای هر چه بهتر طرح 'در هند بسازید' و ارتباط آن به تولید اشتغال و جدب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به سوی هند بدون شك، با توجه به نیاز آن به تلاش گسترده و زمان طولانی برای یك كشور دارای نیروی كاری زیاد جاه طالبانه است. از آنجا كه هند بدنبال ایفای یك نقش رهبری در جهان می باشد اجرای چنین ابتكاری برای این كشور ضروری می باشد. بنابراین، اهداف اجرای طرح 'در هند بسازید' كاملا منطقی و ارزشمند است.'
بنابه گفته پروفسور سیتاكانتا، عده ای از روشنفكران در هند نسبت به امكان موفقیت طرح 'در هند بسازید' مشكوك بوده و معتقدند كه آن نمی تواند در كوتاه مدت جایگزین مناسبی برای واردات شود. ولی چنین ابتكاری در دراز مدت، با ورود سرمایه گذاری های مستقیم خارجی بیشتر و تشدید اراده ملی، فرصتی را برای بهره برداری از نیروی كاری عظیم در هند فراهم خواهد ساخت. '
وی، نسبت به امكان موفقیت طرح 'در هند بسازید' ابراز اطمینان كرده و گفت: 'من هیچ موضوع غیرعادی را در اجرای ابتكار 'در هند بسازید' مشاهده نمی كنم. بلكه من معتقدم كه تعقیب جدی آن موجب تسریع در روند برقراری ارتباط بین ابتكارات دیگر در زمینه های صنعتی، فناوری و تولید در طول سالهای آتی خواهد شد. هیچ شكی در صلاحیت طرح 'در هند بسازید' وجود ندارد ولی رفع مشكلات موجود در بخش زیربنایی، اصلاح برخی قوانین نه چندان مفید كار و مهار فساد مالی برای تسریع در ایجاد یك جو تولید در هند ضروری می باشند.'
بر اساس اطلاعات وبسایت 'ای بی ای اف' كه برنامه های كلان دولت هند را دنبال می كند، این طرح توسط وزارت سیاست و ارتقاء صنعت، وزارت بازرگانی و صنعت، و دولت هند هدایت می شود. این برنامه برای رشد اقتصادی هند بسیار مهم است، زیرا هدف آن استفاده از استعدادهای پایه ای موجود در هند، ایجاد فرصت های اشتغال جدید و توانبخشی بخش های ضعیف تر جامعه هند است. این برنامه همچنین با هدف از بین بردن قوانین و مقررات غیر ضروری، ایجاد فرایندهای بوروكراتیك ساده تر، شفاف سازی دولت، مسولیت پذیری و پاسخ گویی طراحی شده است.
نارندرا مودی نخست وزیر هند در سال 2014، زمانی كه این طرح را معرفی می كرد، در سخنرانی خود در دهلی نو گفت: من می خواهم به مردم سراسر جهان بگویم: بیاید، در هند بسازید. بیاید و در هند تولید كنید. سپس بروید و در هر كشوری از جهان بفروشید، اما در اینجا تولید كنید. ما مهارت، استعداد، انضباط و میل به انجام كار داریم. ما می خواهیم به جهان فرصتی بدهیم تا در هند تولید كند.
تمركز برنامه'در هند بسازید' در 25 بخش است. این موارد عبارتند از: خودرو، هواپیما، مواد شیمیایی، فناوری اطلاعات، داروسازی، ساخت و ساز، تولید دفاعی، ماشین آلات الكتریكی، پردازش غذا، پارچه و پوشاك، بنادر، چرم، رسانه ها و سرگرمی، سلامتی، معدن، گردشگری و مهمان نوازی، راه آهن، اجزاء خودرو، انرژی های تجدید پذیر، بیوتكنولوژی، فضا، انرژی حرارتی، جاده ها و بزرگراه ها و سیستم های الكترونیكی.
بر اساس یك گزارش رسمی منتشر شده در ماه دسامبر سال 2014،طرح 'در هند بسازید' به بزرگترین و سریع ترین ابتكار دولتی تبدیل شده است كه توانسته است در رسانه های اجتماعی بیش از 2.1 میلیارد حامی به دست آورد.
وب سایت 'نخست وزیر هند نیز در این خصوص نوشت: طرح 'در هند بسازید' بر مبنای چهار ركن ایجاد شده است تا كارآفرینی در هند نه تنها در تولید بلكه در بخش های دیگر تقویت شود.
فرآیندهای جدید: طرح 'در هند بسازید ' سهولت انجام كسب و كار را به عنوان مهمترین عامل برای افزایش كارآفرینی شناخته است. تعدادی از ابتكارات در حال حاضر برای تسهیل محیط كسب و كار انجام اجرایی شده اند. هدف این است كه مجوز و تنظیم قانونی صنعت در طول كل دوره زندگی آن كنار گذاشته شود.
زیربنای جدید: دسترسی به زیرساخت های مدرن و تسهیل كننده، نیازمندی بسیار مهمی برای رشد صنعت است. دولت هند قصد دارد راهكارهای صنعتی و شهرهای هوشمند را برای تأسیس زیرساخت های مبتنی بر تكنولوژی پیشرفته با سرعت بالا و ارتباطات مدرن و تداركات لجستیك یكپارچه توسعه دهد. زیرساخت های موجود از طریق ارتقاء زیربنای خوشه های صنعتی تقویت می شود. فعالیت های نوآوری و تحقیق از طریق سیستم ثبت سریع پشتیبانی می شود و به همین ترتیب زیرساخت های ثبت حقوق مالكیت معنوی ارتقا یافته است. الزامات مهارت ها برای صنعت شناسایی می شوند و بنابراین توسعه نیروی كار باید مورد توجه قرار گیرد.
بخش های جدید: 'در هند بسازید' 25 بخش در تولید، زیرساخت ها و فعالیت های خدماتی را شناسایی كرده است و اطلاعات دقیق از طریق وب سایت تعاملی و حرفه ای در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در زیر ساخت های دفاعی، ساخت و ساز و راه آهن به شكلی عظیم تسهیل یافته است.
ذهنیت جدید: صنعت عادت كرده است كه دولت را به عنوان یك تنظیم كننده قانون در نظر بگیرد. طرح 'در هند بسازید' قصد دارد این رویكرد را تغییر دهد و یك اصل جدید در نحوه تعامل دولت با صنعت معرفی كند. دولت با صنعت در توسعه اقتصادی كشور همكاری خواهد كرد. این رویكرد تسهیل كننده خواهد بود و نه تنظیم كننده قانون.
وب سایت خبری 'لایو مینت' در ارتباط با تولید گوشی همراه در هند بر اساس طرح 'در هند بسازید' نوشت: شركت موبایل سازی 'لاوا' یك بازیگر كوچك در بازار بزرگ گوشی های هوشمند هند است اما این شركت به یك مثال در طرح جاه طلبانه دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند برای تبدیل كردن این كشور به مركز تولید جهانی است.
تنها چند سال پیش، شركت لاوا گوشی های خود را از چین وارد می كرد اما اكنون این شركت دارای دو مركز تولید در اطراف دهلی نو با 3 هزار و 500 كارمند است و قصد دارد توانایی تولید خود را توسعه دهد.
علاوه بر لاوا سایر شركت های بزرگ تولید گوشی مانند سامسونگ، شیامی و اپو در حال گسترش حضور خود در هند هستند و با خود شركت های تولید قطعات را به هند آورده اند.
با توجه به گزارش اتحادیه مخابرات و گوشی های همراه هند، در چهار سال گذشته بیش از 120 كارخانه تولیدی در صنعت گوشی های همراه در هند احداث شده اند كه این امر سبب ایجاد 450 هزار فرصت شغلی در این كشور شده است. این رشد صنعت گوشی های هوشمند در هند به دلیل طرح 'در هند بسازید' و همچنین افزایش شدید تعرفه های گمركی برای واردات موبایل و قطعات جانبی امكان پذیر شده است.
این رشد هند را به دومین كشور بزرگ تولید كننده گوشی همراه تبدیل كرده است.
ویكاس اگروال رییس نمایندگی شركت 'وان پلاس' در هند گفت: هند دارای یك فرصت برای تبدیل شدن به یك بازیگر بزرگ در چرخه تولید گوشی هوشمند است زیرا این كشور دارای یك اقتصاد قوی داخلی است.
رشد صنعت تولید گوشی همراه در هند به خصوص در بخش 'نویدا' پدیدار شده است. این منطقه پیش از این شاهد حضور شركت های كوچك و كم اهمیت بود اما امروزه مناطق مختلف در نویدا شاهد ایجاد كارخانه های گوناگون الكترونیكی است كه هر كالایی از شارژر موبایل گرفته تا پیشرفته ترین گوشی های همراه را تولید می كنند.
سانجیو اگروال، رییس شركت لاوا گفت: تولید داخلی به ما كمك می كند تا هزینه های تولید را كاهش دهیم و گوشی های با كیفیتی تولید كنیم كه كمتر از 150 دلار قیمت دارند. حضور داخلی به نوآوری سریع تر كمك می كند.
در همین حال شركت سامسونگ الكترونیك در سال جاری به صورت رسمی دومین كارخانه تولید گوشی های همراه در هند را افتتاح كرد. این شركت كره ای اعلام كرده این كارخانه كه در نویدا واقع در ایالت اوتار پرادش قرار گرفته بزرگ ترین مركز تولید تلفن های هوشمنددر جهان است.
هند دومین بازار بزرگ گوشی های همراه در جهان است و بیش از یك میلیارد نفر در این كشور از خدمات اینترنت بی سیم استفاده می كنند. این كشور یك فرصت بسیار خوب برای شركت سامسونگ است زیرا در چند سال اخیر با ركود فروش گوشی های همراه خود مواجه شده است.
روزنامه اكونومیك تایمز نیز در خصوص طرح ' در هند بسازید' در بخش قطار و ریل آهن نوشت: برای اولین بار سازمان ریل آهن هند، واگن های قطار های شهری را در مركز 'ری بارلی' واقع در ایالت ماهاراشترا به صورت داخلی تولید خواهد كرد. این تصمیم بر اساس طرح 'ساخت هند' انجام می شود.
همچنین این واگن ها با استفاده از ربات ها تولید خواهند شد و دارای استانداردی مشابه واگن های ساخت كانادا كه هم اكنون در خدمات مترو در شهر های مختلف هند استفاده می شوند، خواهند بود.
واگن های تولید داخل هند 40 درصد از انواع وارداتی خود از چین و سایر كشور ها ارزان تر خواهند بود. این واگن ها همچنین مجهز به اینترنت 'وای فای'، دوربین های مدار بسته و پریز های شارز گوشی و سایر تجیهزات ایمنی همراه خواهند بود.
راجش اگروال یكی از اعضای شورای مدیران سازمان ریل آهن هند گفت: ما دو دیدار با دولت مركزی جهت تولید داخلی واگن ها برگزار كرده ایم. دولت ایالت ماهاراشترا با تولید این واگن ها موافقت كرده است.
وی افزود: در حال حاضر ما تولید شش واگن قطار را در دستور كار قرار داده ایم. هزینه تولید آنها به طور قابل توجهی ارزان تر از واردات واگن های چینی است. این اولین كارخانه تولید واگن قطار در هند با خط تولید ربات ها خواهد بود.
وب سایت 'فری پرس ژورنال' در این خصوص در گزارشی نوشت: حمل و نقل آبی هند در مسیری مخالف قرار گرفته است. این صنعت علاقه مند به شركت در طرح 'در هند بسازید' دولت این كشور است اما از طرفی شرایط به نفع این صنعت نیست. اداره كشتی ها با پرچم های خارجی برای شركت های حمل و نقل آبی ارزان تر است.
دلایل عدم ورود صنعت كشتیرانی هند به طرح نارندرا مودی موسوم به ' در هند بسازید' شامل موارد زیر می شود:
اول، بزرگترین هزینه برای كشتی های هند، مالیات بر درآمد است. در حالی كه خدمه كشتی ها با پرچم خارجی به عنوان كاركنان خارجی محسوب می شوند و از پرداخت مالیات برای درآمد خود معاف هستند، خدمه كشتی های هندی باید مالیات پرداخت كنند. بنابراین، برای حفظ كاركنان خوب، اكثر كارگران در كشتی های خارجی و كشتی های هندی خدمه هندی دارند، كشتی های با پرچم هند باید حدود 30 درصد حقوق خدمه خود را افزایش دهند تا آنها دارای حقوقی مساوی با سایر خدمه كشتی های خارجی داشته باشند.
دوم اینكه هرگونه خرید كشتی توسط شركت های هندی شامل 5 درصد مالیات بر كالا و خدمات ( جی اس تی) خواهد شد. بنابراین اگر یك شركت خارجی كه مالكیت آن را یك كارآفرین هندی بر عهده دارد بخواهد یك كشتی بخرد كشتی او 5 درصد ارزان تر از كشتی خواهد بود كه شركت هندی آن را خریداری كرده است. این امر هزینه ها را تا 5 درصد افزایش می دهد. از آنجایی كه كشتی ها بسیار گران قیمت هستند، 5 درصد نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
سوم، پهلو گیری (هزینه های سوخت و سرویس) برای كشتی ها با پرچم خارجی ارزان تر از كشتی های پرچم هند است. ساختار مالیاتی برای خدمات اسكله ای باید بررسی شود تا اطمینان حاصل شود كه كشتی های هندی از این مزیت ها محروم نشوند. در نتیجه، اگرچه بیشتر صاحبان كشتی ناوگان خود را گسترش داده اند، اما برخی از كشتی های تجاری خود را تحت پرچم های خارجی حفظ می كنند تا شامل سه معیار فوق نشوند. آنها تعداد حداقل كشتی های هندی را نگاه می دارند تا بتوانند كالاهای هندی را بار بزنند.
وب سایت 'مونداق' نیز در خصوص تاثیر طرح 'در هند بسازید' بر صنعت دستگاه های پزشكی نوشت: با رشد سریع بخش تولید دارو و بهداشت در هند در طول سالهای گذشته ، رشد تقاضا برای دستگاه های پیشرفته و نوآورانه پزشكی گامی طبیعی برای پاسخگویی به نیازهای این بخش است. صنعت تجهیزات پزشكی یكی از بخشهای اقتصادی امیدوار كننده ای است كه علاقمندی متقابل هند و آمریكا را به خود جلب كرده است و جای تعجب نیست كه روابط تجاری بین دو كشور در این زمینه در سال های آینده عمیق تر و قوی تر شود. این صنعت به عنوان 'بخش امید یا آفتاب' در كمپین ' در هند بسازید' معرفی شده است.
صنعت تجهیزات پزشكی در هند در حال حاضر به ارزش 5.2 میلیارد دلار است و حدود 4-5 درصد از ارزش فعلی 96.7 میلیارد دلاری كل صنعت مراقبت های بهداشتی در هند را به خود اختصاص داده است. با توجه به این كه صنعت تجیهزات پزشكی در هند به طور پیوسته از 2.02 میلیارد دلار در سال 2009 به 3.9 میلیارد دلار در سال 2015 افزایش یافته است، كارشناسان تخمین می زنند كه ارزش این بازار تا سال 2025 به 50 میلیارد دلار افزایش یابد. هند در حال حاضر چهارمین بازار بزرگ تجهیزات پزشكی در آسیا پس از ژاپن، چین و كره جنوبی است.
بازار تجهیزات پزشكی در هند به شدت وابسته به واردات است. واردات تقریبا 80 درصد از تقاضا برای وسایل پزشكی را در هند تامین می كند. از این 80 درصد واردات به هند، سهم تخمینی آمریكا 30 درصد می باشد. دستگاه های وارداتی پزشكی عمدتا حیاتی، نوآورانه و مهم هستند و نیاز كشور پرجمعیت هند كه با بیماری های گوناگون روبرو است را تامین می كنند. پیچیدگی های در حال رشد بیماری ها در هند تنها نیاز به دستگاه های پیشرفته و نوآورانه پزشكی را افزایش خواهند داد. توجه آگاهانه، اما تدریجی به پتانسیل ناشناخته این بخش، علاقه مندی دولت و بازیكنان عمده صنعت پزشكی را افزایش داده است. در این راستا دولت هند سعی كرده است به تدریج موانع موجود در این بخش را بر طرف كند.
دولت هند از سال 2014 تاكنون تا 100 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش تجهیزات پزشكی را امكان پذیر ساخته است. هم اكنون حدود 700 تا 800 كارخانه تولید تجیهزات پزشكی در هند وجود دارند. این كارخانه ها در راستای طرح 'در هند بسازید' دولت هند احداث شده اند.
همچنین دولت هند قوانین مربوط به تولید و ساخت تجهیزات پزشكی در هند را تسهیل داده است. فقدان چارچوب قانونی مناسب یك مانع بزرگ برای رشد این بخش در هند بوده است.
دولت هند سیاست ملی بهداشت را در سال 2017 تصویب كرد، این سیاست سیستم هایی را برای تقویت شیوه های مراقبت های بهداشتی معرفی كند. طبق دستورالعمل های مندرج در سیاست ملی بهداشت، یك سیاست خاص به تجهیزات پزشكی اختصاص داده شده است.
پیش نویس سیاست ملی تجهیزات پزشكی كه در سال 2015 آماده شد، پیشنهاد می كند كه بخش تجهیزات پزشكی باید از طریق كاهش وابستگی به واردات تقویت شود. به استثنای كاهش روند صدور مجوز از طریق مكانیسم واحد، این سیاست بر تبدیل كردن هند به مركز جهانی تولید دستگاه های پزشكی از طریق مشوق های جذاب متمركز شده است.
آساق**267**1424 **1663**
دهلی نو - ایرنا - «در هند بسازید» یك طرح بزرگ ملی جدید دولت هند است كه هدف اصلی آن ، جذب سرمایه گذاری از سراسر جهان و تقویت بخش صنعت هند است. این طرح می تواند به جهت ابعاد مثتبی كه دارا می باشد برای ایران نیز مفید باشد.