۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۰
کد خبر: 83082805
T T
۰ نفر

در شبكه سه سیما چه می‌گذرد؟

۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۰
کد خبر: 83082805
در شبكه سه سیما چه می‌گذرد؟

تهران- ایرنا- این روزها تصمیمات شبكه سه سیما از روی آنتن نرفتن برنامه نود به مدت دو هفته گرفته تا جابه‌جایی ساعت اخبارشبانگاهی در شب گذشته جنجال‌آفرین شده است اما واقعا در پشت صحنه شبكه سوم چه می‌گذرد؟

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، یكی از پر سر و صداترین تصمیمات مسئولان شبكه سوم سیما گرفتن آنتن برنامه نود به مدت دو هفته بود. این موضوع به شدت مخاطبان برنامه نود را عصبانی كرد. این موضوع چنان در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت كه در نهایت برنامه «حالا خورشید » با اجرای رضا رشیدپور، علی فروغی مدیر شبكه سوم سیما را به این برنامه دعوت كرد تا درباره تصمیمات اخیر او برسد. این برنامه همچنین عادل فردوسی‌پور را روی آنتن آورد و در یك تماس تلفنی دلیل پخش نشدن برنامه نود را جویا شد.

**فروغی: سعی می‌كنیم نود روی آنتن برود
علی فروغی در این برنامه درباره سوابقش در حوزه مدیریت شبكه گفت : من از اواخر دهه هشتاد در تلویزیون فعالیتم را شروع كرده ام اما این مهم نیست كه بگویم چه سوابقی دارم. به نظر من بهترین ملاك ارزش، عملكرد مدیر است. باید مردم ببیند و بگویند كه حال و هوای شبكه سوم سیما چقدر تغییر كرده است.
وی همچنین در این گفت‌وگو تمام قد از اجرای محمد رضا گلزار در برنامه «برنده باش» دفاع كرد و افزود: این برنامه توانسته مخاطبان زیادی را جذب كند و نظرها در مورد آن بسیار مثبت است. باید قبول كرد كه استفاده از مجریِ چهره به دیده شدن برنامه كمك می‌كند.
فروغی درباره پخش نشدن برنامه نود در دو هفته اخیر، گفت : لیگ برتر تعطیل بود، بازی جذاب فوتبال داشتیم و در جلسه كنداكور، شورا این تصمیم را اتخذ كرد. شبكه ورزش هم، پخش بازی همزمان داشت. بازی ایران و بولیوی هم مخاطب چندانی نداشت. با این حال به فردوسی‌پور گفتیم ساعت 12 می‌تواند نود را روی آنتن ببرد.
او درباره اینكه چه كسی به فردوسی‌پور گفته كه می تواند برنامه را ساعت 12 روی آنتن ببرد، گفت: خود من شخصا با این مجری تماس نگرفتم و در كل این مدیر گروه است كه باید با تهیه كننده صحبت كند. به هر حال ما در یك شبكه شبیه به یك خانواده هستیم و بحث‌های داخل خانواده نباید به بیرون درز كند.
فروغی خاطر نشان كرد كه در همه دنیا مصاحبه‌ها باید با هماهنگی شبكه انجام بپذیرد و تهیه كننده نمی‌تواند خودش بدون هماهنگی با شبكه مصاحبه كند.
وی با بیان این كه فردوسی‌پور كارمند رسمی صدا و سیما، گفت: در قراردادهای سازمان صدا و سیما هم نوشته شده است كه مصاحبه باید با هماهنگی شبكه صورت بگیرد. رسانه باید كار حرفه‌ای خود را انجام دهد و نباید تصمیم غیر حرفه‌ای بگیریم.
مدیر شبكه سه سیما با تاكید بر اینكه از هفته بعد، نود ادامه پیدا می‌كند، افزود: عادل فردوسی پور بسیار حرفه ای است اما باید كار روی اصول جلو برود. امشب نود پخش نمی‌شود چون ما در این هفته محدودیت اربعین را داریم اما برای پخش هفته دیگر باید این مورد در جلسه كنداكتور بررسی شود. سعی خواهیم كرد بعد از بازی فینال آسیا نود روی آنتن برود.

** ساعت 12 نود را روی آنتن ببر!
ساعت 9:45 دقیقه صبح روز گذشته پس از صحبت‌های مدیرشبكه سوم، عادل فردوسی پور در یك تماس تلفنی روی آنتن آمد و با تاكید براینكه صحبت‌های علی فروغی مدیر شبكه سوم سیما را كاملا شنیده است، گفت: من نزدیك به 20 سال است كه در صدا و سیما كار می‌كنم و در حقیقت فرزند رسانه محسوب می‌شوم. اختلاف نظر همه جا وجود دارد و قرار نیست من و علی فروغی نظرهایمان شبیه هم باشد. من دراین بیست و چند سال همیشه چارچوب‌ها را رعایت كردم اما گویا سوتفاهمی به وجود آمده است.
مجری برنامه نود همچنین عنوان كرد : با تصمیم پخش انگلیس و اسپانیا مخالف بودم و حتی در تماس تلفنی با یكی از مسئولان خواستم تمام تلاششان را كنند تا این بازی دوستانه از شبكه ورزش پخش شود تا شاید بتوانیم نود را روی آنتن ببریم كه نشد.
وی افزود: واقعا اینطور نبود كه از شبكه به من گفته باشند بعد از بازی انگلیس و اسپانیا در ساعت 12 برنامه نود را روی آنتن ببر.
فرددوسی‌پور درباره با گفت‌وگویش با رسانه‌ها وحاشیه‌های آن، گفت: من فقط روز جمعه صبح بعد از اینكه شبكه رسما عنوان كرد كه نود پخش نمی‌شود گفتم طبق هماهنگی‌های انجام شده ما داریم كارهایمان را انجام می‌دهیم و امیدواریم نود پخش شود.
وی افزود: جمله‌ها بسیار ساده بود و به پخش برنامه امیدوار بودیم اما تصمیم گرفته شد كه نود پخش نشود. به نظرم می‌توان با همراهی كاری كرد كه مردم برنامه نود را ببیند.

** فردوسی پور به سوابقش لطمه می‌زند
«ناصر كریمان» مدیر گروه اجتماعی شبكه سه سیما، گفت: صحبت‌های فردوسی پور در تماس تلفنی با برنامه «حالا خورشید» خلاف اخلاق حرفه‌ای بود.
وی با اشاره بر صحبت‌های انجام گرفته در این برنامه عنوان كرد: با روی خط آمدن فردوسی پور موضوعاتی مطرح شد كه بار دیگر به حواشی پیش آمده دامن زد. موضوعاتی كه خلاف گفته‌های شب قبل او و رویكرد توافق شده با گروه اجتماعی درباره این صحبت‌ها بود.
كریمیان افزود: بیان این اظهارات از زبان عادل فردوسی پور بداخلاقی حرفه‌ای بود و به سوابق ایشان لطمه زد و باعث شد حرمت خانواده صدا و سیما رعایت نشود.

**برای گفتن حق، اجازه نمی‌گیرم
پس از پخش برنامه حالا خورشید خیلی از مخاطبان اعلام كردند كه رشید پور برای بررسی این موضوع از مدیر شبكه كسب اجازه كرده است.
این مجری در برنامه امروز صبح هفتم آبان، عنوان كرد : شاید من نتوانستم شفاف‌سازی كنم. من برای گفتن حرف حق از كسی اجازه نگرفتم. به صراحت این موضوع را تكذیب می‌كنم. اگر بیننده برنامه حالا خورشید بودید باید بدانید كه در آن برنامه اعلام كردم كه من تا ساعت دو و سه بامداد شب قبل از آن، درگیر ضبط برنامه بودم و متوجه نشدم چرا نود روی آنتن نرفته است.
وی افزود: احساس كردم تنها منبع موثق خود فروغی مدیر شبكه است به همین خاطر ساعت شش صبح با مدیر شبكه سه تماس گرفتم و پرسیدم چرا نود روی آنتن نرفته است و بعد پیشنهاد دادم كه بهتر است روی آنتن و بدون موضع‌گیری این موضوع را پیگیری كنیم.
رشیدپور گفت: مدیران عزیز هستند اما برای گفتن حق نباید از هیچ كس اجازه گرفت.

** تاخیر در مهم‌ترین بخش اطلاع‌رسانی كنداكتور
دیروز مدیر شبكه سه در حالی از نظم، قانون و اصول رسانه‌ای در برنامه حالاخورشید صحبت كرد چند ساعت بعد این شبكه، تاخیری بی‌سابقه را در پخش مهم‌ترین بخش اطلاع رسانی كنداكتور تجربه كرد؛ اخبار شبانگاهی ساعت 22 بعد از پخش اولین قسمت از سریال «حوالی پاییز» با ده دقیقه تاخیر به روی آنتن شبكه رفت .
گوینده خبر شبانگاهی این شبكه نیز هم خواندن خبر را با جمله‌هایی انتقادی آغاز كرد و از مخاطبان خبر شبانگاهی برای این تاخیر كه آن را « اقدامی غیرحرفه‌ای و هماهنگ نشده» خواند،عذر خواهی كرد.

** مشكل سرور دلیل تاخیر پخش خبر شبانگاهی بود
مسئول روابط عمومی شبكه سه در رابطه با تاخیر در پخش اخبار شبانگاهی دیشب به خبرنگار ایرنا گفت : شب گذشته موقع كپی قسمت اول سریال روی سرور پخش، سرور دچار مشكل فنی شد و رفع مشكل سرور و رساندن سریال چند دقیقه‌‌ای طول كشید و همین امر باعث تاخیر در پخش خبر شد.

** تاخیر برنامه خبر در سراسر دنیا غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود
در این میان «سوسن آذیش» از كارشناسان رسانه و گوینده خبر درباره با اتفاقی كه شب گذشته در بخش اخبار شبانگاهی شبكه سوم رخ داد به ایرنا گفت : این تاخیر در كل دنیا غیرحرفه ای محسوب می‌شود. در رسانه هرگز نباید هیچ برنامه‌ای را قربانی برنامه دیگر كرد.
وی اخبار را مهم‌ترین بخش اطلاع‌رسانی كنداكتور یك رسانه خواند و افزود: البته بارها در رسانه‌های مختلف جهان دیده شده است كه به دلیل فراگیر بودن برنامه‌ای، برنامه بعدی با چند دقیقه تاخیر پخش شود اما این در مورد پخش صحبت‌های رئیس جمهوری و یا مواردی است كه ارزش خبری بالایی داشته باشند.
آذیش افزود: این مورد به هیچ عنوان حرفه‌ای نیست كه به خاطر پخش یك سریال، پخش خبر به تعویق بیفتد.
او با تاكید بر اینكه شبكه سوم سیما باید در یك زیرنویس از مخاطبان اخبار شبانگاهی عذر خواهی و همچنین زمان پخش اخبار را اعلام می‌كرد، افزود: باید برای مخاطبان هر برنامه‌ای در رسانه احترام و حرمت قائل شد.
وی با تاكید به این كه اگر قرار است به هر دلیلی برنامه‌ای به روی آنتن نرود و یا با تاخیر پخش شود باید از مخاطبان عذر خواهی كرد در مورد انتقاد گوینده خبر شبانگاهی شبكه سه نیز گفت: اینگونه انتقاد را نپسندیدم اما گوینده خبر هیچ وقت اجازه چنین انتقادی را روی آنتن ندارد و حتما مدیران آن بخش از او خواسته‌اند تا شروع خبر را با این گفته‌ها آغاز كند.

**كار به شورای نظارت بر صدا و سیما كشیده شد
سیل انتقادهای مخاطبان و حتی عده‌ای از برنامه سازان به عملكرد اخیر شبكه سوم سیما كار را به جایی رساند كه حسام الدین آشنا نایب رییس هیات نظارت بر صدا و سیما و مشاور فرهنگی رییس جمهوری نیز امروز در این باره عنوان كرد: امروز درخواست كردم مسائل اخیر شبكه سه در دستور كار شورای نظارت بر صدا و سیما قرار بگیرد.
شبكه سوم سیما این روزها به خاطر تغییر مدیریت شبكه سوم تغییرات زیادی در كنداكتورها و برنامه‌هایش داشته است كه این تغییرات باعث شده عده‌ای از مخاطبان متعجب و برخی از این تصمیمات عصبانی شوند اما باید پذیرفت كه شبكه سوم سیما همچنین موفق شده است مخاطبانی را هم راضی و حتی بیننده های جدیدی را به مخاطبان این شبكه اضافه كند.
فراهنگ **خ.ع ** 9053
۰ نفر