۸ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83083313
T T
۰ نفر

راهپيمايي اربعين، همايشي عظيم و وحدت آفرين

۸ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83083313
راهپيمايي اربعين، همايشي عظيم و وحدت آفرين

قم - ايرنا - راهپيمايي بزرگ اربعين، همايشي عظيم و وحدت آفرين و نمايشي حماسي از قدرت اسلام، به ويژه شيعيان است كه اين اجتماع عظيم مناسبات فرهنگي، اجتماعي و سياسي منطقه را تحت تاثير قرار مي دهد.

به گزارش ايرنا، زيارت اربعين از ديرباز به عنوان يكي از اعمال مهم در ميان شيعيان جهان مرسوم بوده است و همه قشرها به ويژه علماي شيعه نسبت به اين امر اهتمام ويژه اي دارند.
آحاد مردم با تاسي به علما و بزرگان دين و با توجه به ثوابي كه در روايات براي زيارت اربعين ذكر شده، قدم در اين راه مي گذارند و عاشقانه به زيارت حرم هاي امامين عسكريين(ع) و حضرت علي(ع) مي شتابند و پس از آن به كربلاي معلي مشرف مي شوند.
در حال حاضر كه شرايط منطقه از نظر تحولات سياسي حساس است، مردم علاوه بر اين كه با نيت ثواب در اين آيين شركت مي كنند، حضور ميليوني آن ها پاسخ قاطعي به اختلاف افكنان بين برادران و خواهران مسلمان است و بي ترديد همين حركت مهم ترين عامل وحدت ميان ملت ايران و عراق پس از هشت سال جنگ است.
اجتماع چند ميليوني زائران اربعين در يك زمان و مكان خاص جزو الطاف الهي است كه موجب انسجام بين شيعيان، تحكيم جايگاه مسلمانان در جهان و تقويت محور مقاومت در منطقه مي شود.
از سوي ديگر اربعين فرصتي براي صدور تفكر ديني شيعيان است تا اهداف قيام عاشورا براي مخاطبان تبيين و ترويج شود و در واقع آزموني بزرگ براي رشد، ارتقا و تقويت بنيه ديني شركت كنندگان مي باشد.
حضور زائراني از كشورهاي مختلف با زبان هاي متفاوت گوياي يكدلي و يكرنگي مردمي است كه سختي اين مسير را به جان خريده اند و عاشقانه رهسپار اين سفر معنوي شده اند.
وقتي پيروان اديان ديگر از جمله مسيحيان و كليميان را بين انبوه زائران اربعين مشاهده مي كنيم، بار ديگر بر ما اثبات مي شود كه حسين(ع) مختص شيعه و مسلمانان نيست، حسين(ع) امام تمام اعصار و قرون و انسان هاي آزاده جهان است.
بر اساس اين گزارش، در روايات بسياري از امامان معصوم(ع) خواندن زيارت مخصوص روز اربعين، زيارت وداع اربعين و زيارت قبور شهدا در روز اربعين حسيني مورد تاكيد قرار گرفته است.

** پيام اربعين اتحاد حول حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است
استاد برجسته حوزه علميه قم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، پياده روي عظيم اربعين را نمايش قدرت اسلام و شيعه دانست و گفت: اربعين حسيني، رنگ باختن همه جناح بندي هاي سياسي و اتحاد قشرهاي مختلف مردم حول عشق امام حسين(ع) است.
آيت الله محسن غرويان افزود: درس مهم اين اجتماع عظيم اين است كه جامعه در پرتو ارزش هاي معنوي و اخلاقي مي تواند به سطح بسيار بالايي از وحدت و اتحاد دست يابد، به همين دليل مسئولان بايد با كنار گذاشتن منازعه هاي سياسي و تمسك به ارزش هاي معنوي در كشور موجب شوند تا وحدت و اتحاد ملي رنگ حقيقي پيدا كند.
وي با بيان اين كه عبارت «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» در راهپيمايي اربعين به روشني تفسير مي شود گفت: اين پياده روي عظيم ثابت كرد كه هنور كربلا و پيام عاشورا زنده است و مي تواند در معادلات سياسي، نظامي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كشورهاي اسلامي موثر باشد و بايد اين سرمايه عظيم را با قوت حفظ كرد.
وي تاكيد كرد: در معادلات جهاني اين اجتماع عظيم از عزاداران حسيني بسيار قابل توجه بوده و پيام هاي مهمي در سطح بين المللي دارد چراكه تحليلگران سياسي دنيا مي فهمند كه وقتي عشق اباعبدالله(ع) مي تواند چنين جمعيتي را جمع كند، اگر اتفاقي بيفتد بار ديگر همين جمعيت در صحنه حضور يافته و معادلات مادي را به هم مي زنند.
غرويان با اشاره به برخي تحركات براي اختلاف افكني ميان مردم ايران و عراق، گفت: راهپيمايي و پياده روي اربعين يكي از نشانه هاي عمق وحدت بين 2 كشور است.
استاد برجسته حوزه علميه قم اظهار داشت: حضور ميليون ها تن از ايران در عراق و ميزباني خالصانه مردم اين كشور از زائران حسيني نشانه پيوند دوستي عاشقانه بين 2 ملت ايران و عراق است و طبيعي است كه دشمنان از اين اتحاد بسيار ناراحت باشند.
وي پيوند ميان ملت ايران و عراق را پيوند اعتقادي و ديني دانست و گفت: پيوند ناگسستني ميان اين 2 ملت ثمره بسيار ارزشمند عشق به امام حسين(ع) است و تا اين پيوند و عشق مستحكم به اباعبدالله(ع) وجود دارد، چنين پيوندي از هم گسستني نيست و تمام نقشه ها و ترفندهاي دشمنان را خنثي مي كند.

** از فرصت اربعين براي كسب معنويت حداكثر استفاده شود
وي خطاب به زائران اربعين توصيه كرد: پياده روي اربعين، مسير كسب معنويت، اخلاق، از خود گذشتگي، ايثار و بازگشت به سمت خداست و بايد زائران كربلاي معلا در اين راهپيمايي با كنار گذاشتن مجادلات سياسي كه جز كدورت چيزي به همراه ندارد، اجتناب كرده و از اين فرصت و توفيق الهي، نهايت بهره معنوي را ببرند.
غرويان، حراست از دستاوردهاي معنوي پياده روي اربعين را براي تمام افراد حاضر در اين اجتماع عظيم ضروري دانست و گفت: حضور در راهپيمايي عظيم اربعين توفيقي بزرگ است ولي مهمتر از آن تلاش براي حفظ معنويت و صفاي باطن ايجاد شده در اين ايام مي باشد.

** اربعين از گذشته تاكنون محور انسجام مسلمانان بوده است
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد قم نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: شركت در آيين مذهبي اربعين از گذشته تاكنون محور انسجام و همدلي مسلمانان به ويژه شيعيان جهان بوده است كه با توجه به تحولات منطقه، هر سال از اهميت بيشتري برخوردار مي شود.
محمدحسن الهي منش افزود: تاريخ راهپيمايي اربعين به گستره آموزه هاي شيعي، مكتب شيعيان و راه امام حسين(ع) است و به تعبيري آغاز اين حركت به زيارت قبور شهداي كربلا توسط جابرابن عبدالله انصاري برمي گردد.
وي با بيان اين كه اين حركت از 2 جهت اهميت دارد، اضافه كرد: شركت در آيين اربعين در حقيقت حكم امر به معروف و نهي از منكر را دارد، به نحوي كه با اين حركت از حكومت هاي مستبد و ظالم اعلام برائت مي نماييم.
وي ادامه داد: از سوي ديگر اين حركت باعث نوعي وحدت و انسجام اجتماعي ميان مسلمانان مي شود كه هر ساله از كميت و كيفيت بيشتري برخوردار است.
الهي منش با تاكيد بر اين كه شركت در راهپيمايي اربعين نوعي حركت عبادي، مذهبي و عرفاني است، بيان كرد: اين هدف مقدس كه سمبل انسجام اجتماعي و اتحاد ميان مسلمان است، بايد به عنوان هدف، الگو و راه معرفت شناسانه تعميق پيدا كند و در اذهان شيعيان و مسلمانان تبيين شود.
وي ابراز اميدواري كرد: راه اباعبدالله(ع) كه نماد سرمايه اجتماعي شيعيان است، موجبات اتحاد ميان آحاد جامعه اسلامي را فراهم نمايد و در همه حوزه هاي مختلف علمي، عمراني، اقتصادي و مسائل ديگر چنين شرايطي استمرار يابد و نتايج مطلوب حاصل شود.

** راهپيمايي اربعين موجب تقويت عنصر مقاومت در منطقه مي شود
همچنين عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي قم به خبرنگار ايرنا گفت: حضور ميليوني زائران در راهپيمايي اربعين موجب تقويت عنصر مقاومت در منطقه مي شود و تقويت عنصر مقاومت ميان شيعيان و مسلمانان، در پيشبرد اهداف و راهبردهاي سياست خارجي ايران موثر خواهد بود.
علي شيرخاني افزود: اربعين از مفاهيمي است كه در آموزه هاي ديني بسيار مورد توجه قرار گرفته و جزو اعدادي است كه مقدس محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: حضور حضرت موسي(ع) در طور سينا به مدت 40 روز، مبعوث شدن پيامبر(ص) به پيامبري در 40 سالگي و همچنين طبق روايت ها كسي كه به 40 سال برسد به بلوغ فكري و انديشه اي مي رسد، نمونه هايي است كه بيانگر اهميت داشتن عدد 40 است.
وي با اشاره به اين كه اربعين از باورهايي است كه در انديشه شيعيان جايگاه مهمي دارد، خاطرنشان كرد: اربعين در امام حسين(ع) تجلي و ظهور بسيار فراوان داشته، در روايت هاي بسياري تاكيد شده كه شيعيان به زيارت اربعين بروند و پياده روي داشته باشند، زيرا ثواب زيادي دارد.
شيرخاني ادامه داد: در زمان حاضر اربعين به عنوان نماد و مفهوم اصيل ديني و مذهبي شيعي به جهانيان عرضه شده است و حكومت هاي شيعي سعي مي كنند اين نماد را ميان مردم جهان رواج دهند و همين مساله باعث شده پيروان ساير اديان كه اطلاعي از اين موضوع ندارند، با ديدن چنين اجتماعي به آيين اربعين علاقه مند شوند و در آن شركت نمايند.
وي تصريح كرد: اربعين از لحاظ سياسي، اجتماعي و مذهبي فرصت مناسبي براي شيعيان است كه اهل بيت(ع)، امام حسين(ع) و آموزه هاي شعيان را به جهانيان معرفي كنند و در اين چند سال نيز موفق عمل كرده اند.
وي به نقش رسانه ها در ترويج فرهنگ اربعيني اشاره و تاكيد كرد: رسانه ها به ويژه صدا و سيما بايد فيلم مستند و اخبار گوناگون به زبان هاي زنده دنيا با موضوع اربعين منتشر نمايند تا معارف اهل بيت(ع) از اين طريق به جهانيان منتقل شود.
/2085/ 1175