۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83083370
T T
۰ نفر

یك روز همراهی با طلبیده شدگان كوی دوست

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83083370
یك روز همراهی با طلبیده شدگان كوی دوست

ایلام - ایرنا - بازهم اربعینی دیگر فرا رسید و مهران میعادگاه و محل قرار هزاران عاشق بی قراری شد كه برای رسیدن به محبوبشان لحظه شماری می كنند.

به گزارش ایرنا، شهر آرام مهران این روزها مملو از جمعیت زائرانی است كه با هر وسیله ای سواره و پیاده خود را به این خطه كوچك از كشور رسانده اند تا قطره شوند از دریای خروشان اربعین.
در این نقطه جغرافیایی از كره خاكی می توان زائرانی از اقصی نقاط ایران و حتی كشورهای همسایه را برای سفر به عراق مشاهده كرد، زائرانی از كشورهای افغانستان، پاكستان، تركیه، روسیه، آذربایجان، هندوستان.
خبرنگار ایرنا نیز در اردویی یك روزه كه به همت سازمان بسیج رسانه سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام برگزار شد به مهران سفر كرد از همراهی یك روزه با زائران اربعین حاشیه هایی اندك نگاشته بر گرفته از متن شور و شعور و شعف حسینی وار زائران.

** در ابتدای سفر كه از صبح زود شروع شد نكته قابل ذكر بود اینكه امسال برخلاف سال های قبل جاده از ترافیك و گره های ترافیكی و راه بندان خبری نبود و تردد در آن به سهولت و آرامش صورت می گرفت.
در منطقه مهدی آباد كه در ابتدای ورودی ایلام قرار دارد و بخش عمده ای از قصابی و كبابی های ایلام در این نقطه مستقر شده اند می توان شاهد توقف ماشین های شخصی زائرانی بود كه در طول مسیر ساعتی را برای خوردن غذا توقف كرده اند.
امسال بخش هایی از جاده به ویژه در محدوده پرترافیك و شلوغ مهدی آباد تعریض و آسفالت شده كه البته این تعریض جاده در طول مسیر منتهی به مهران در فواصل مختلف مشهود بود و همین تعریض جاده باعث تسهیل در تردد خودروها شده است.
** چشمگیر نبودن اقلام تبلیغاتی و فرهنگی چون نصب پرچم یا بنرهای با محوریت اربعین و عزاداری اباعبدالله و نیز بنرهای آموزشی و هشداردهنده حاوی مطالب بهداشتی، درمانی، راهنمایی و رانندگی، حفظ محیط زیست در طول مسیر جاده ایلام - مهران به عنوان یك خلاء محسوس است.
** در طول مسیر و در فواصل مختلف جاده ماشین های پلیس، اورژانس، هلال احمر، امدادخودرو، آتش نشانی و راهداری برای خدمات رسانی به زائران در حوزه های كاری خود مستقر شده اند و وجود این گروه های خدمات رسان طیب خاطر را به وجود زائران ارزانی می دارد.
** در بخشی از مسیر نرسیده به تونل راه كربلا كه روند تكمیل جاده هنوز به اتمام نرسیده سپاه با امكانات خود اقدام به احداث یك پل فلزی موقت كرده تا عبور و مرور برای وسایل نقلیه امكان پذیر باشد.
** در مقاطعی از جاده كارگران در حال تكمیل پروژه های راه سازی هستند و بی وقفه و خستگی ناپذیر در حال تكمیل مسیر ایلام به مهران با هدف چهاربانده كردن این راه می باشند و می توان گفت این جاده را به یك كارگاه بزرگ راه سازی تبدیل كرده اند.
** در طول جاده ناوگان های عمومی چون اتوبوس و خودروهای شخصی با پلاك های گوناگون از استان های مختلف كشور را مشاهده می كنیم كه یا به سمت مهران می روند یا از این دیار به مقص استان خود بر می گردند.
** به پاركینگ بزرگ اربعین نرسیده به مهران كه می رسیم ناخوداگاه چشممان خیره می شود به حجم بسیار زیاد خودروهای شخصی كه در این توقفگاه پارك شده اند.
** تا چشم كار می كند انواع ماشین از مدل ها و پلاك های مختلف است كه در این پاركینگ پارك شده اند و صاحبانشان با آسودگی خاطر از امنیت وسیله نقلیه شان در سفر عشق به سر می برند.
** در محل تقاطع پاركینگ بزرگ اربعین خودروها دقایقی كوتاه برای برقراری نظم و مقررات راهنمایی و رانندگی متوقف می شوند و برای رفتن به پایانه مرزی مهران، ماشین های دارای مجوز به سمت ورودی شهر و دیگر خودرهای عمومی و شخصی فاقد مجوز نیز به طرف كمربندی هدایت می شوند.
** به لطف هماهنگی های از قبل صورت گرفته از سوی سپاه ماشین حامل خبرنگاران مسیر ورودی شهر مهران را در پیش می گیرد و با مسافت كوتاهی وارد شهر مهران می شویم.
** مهران حال هوای معمولی طول سال را ندارد و شهر به یك پاركینگ بزرگ و عمومی تبدیل شده و جمعیت خودروهای پارك شده در این شهر قابل شمارش نیست.
** جمعیت شهر نیز به طور محسوسی افزایش یافته و هر گوشه و كناری را بنگری مسافران و زائرانی را می بینی یا آماده سفر به سرزمین عشق هستند یا از این سفر معنوی برگشته اند.
** پارك ها و بلوارهای شهر مهران به محل تجمع زائران بدل گشته و برخی آلاچیق های تعبیه شده در بوستان ها را برای استراحت انتخاب كرده اند و جمعی دیگر نیز با استفاده از چادرهای تاشوی مسافرتی خود اندكی را مجال استراحت یافته اند.
** دست فروشان و مغازه داران مهرانی نیز امسال از خوان گسترده اباعبدالله بی نصیب نمانده اند و جمع زیادی از زائران را می بینی كه در حال خرید وسایل و مایحتاج و سوغاتی های مورد نظر خود از دست فروشان و مغازه داران مهرانی هستند.
** نیروهای انتظامی و ناجا در سطح شهر برای برقراری نظم و امنیت مستقر شده اند و در حال ماموریت شاهد بده بستان های زائران و فروشندگان هستند.
** وارد پل زائر كه می شوی حال و هوای اربعین را بیشتر حس می كنی، امتداد این مسیر را با پرچم های سبز، سرخ و سیاه حسینی و تصاویر شهدا آذین شده اند و نواهای عاشورایی گوش شنونده را نوازش می دهد.
** ماشین های دارای مجوز و زائران پیاده دارای روادید و گذرنامه اجازه تردد در پل زائر را دارند و این پل محل عبور این گروه ها و و برخلاف سال های گذشته از ازدحام جمعیت در این مسیر خبری نیست.
** به پایانه بركت در نزدیكی نقطه صفر مرزی كه می رسیم باز چشمانمان خیره می شود به انبوه ماشین های شخصی پارك شده در این پایانه بركت.
** با رسیدن به میدان بزرگ اربعین و پایانه مرزی مهران حال و هوا و زندگی رنگی دیگر به خود می گیرد و همه جا را ناخودآگاه عطری و شوری و شرری از حسین و عاشورا و اربعینش فرا گرفته است.
** اینجا به ناگاه فارغ می شوی از تعلقات زندگی دنیوی و عمق وجودت سرشار می شود از عشق به سالار خوبی ها و غبطه می خوری به حال كسانی كه می روند به پابوس معشوق و حسرت می خوری به حال كسانی كه بازگشته اند از سفر عشق.
** در پایانه مرزی اربعین شكل و شمایل دیگری به خود گرفته، اتوبوس های بین شهری شهرداری تهران بزرگ در حال حمل و نقل مسافران از پایانه اربعین به بركت هستند.
** بازهم كارگران شهرداری تهران در كنار نیروهای شهرداری مهران به بدون فوت وقت در حال پاكیزه و تمیز نگاه داشتن محوطه بزرگ پایانه مرزی مهران از آشغال و پسماندهای زئران هستند.
** ایستگاه ها و موكب های صلواتی در نقاط مختلف پایانه مرزی مهران در حال پذیرایی از زائران با انواع غذا، نوشیدنی، میوه و ... هستند.
** دیدن چند نفر ملبس به لباس روحانیت كه فروتنانه و برای نشان دادن ارادت خود به سالار و سرورشان در حال واكس زدن و زدودن غبار از كفش زائران هستند هر بیننده ای را به وجد می اورد.
** عده ای برای حفظ سلامت زائران ماسك بهداشتی توزیع می كنند و برخی نیز سربندهای مزین به نام مقدس اهل بیت به زائران هدیه می كنند و برخی نیز با مقواهای رنگی حرم شاه كربلا را همچون یك تاج شاهی درست كرده اند و به بچه ها اهدا می كنند.
** زائرانی را می بیبنی كه در سوله ها و چادرهای محل اسكان زائران در حال استراحت یا خواندن نماز و قرآن و ادعیه می باشند.
** یك عده ساك به دست به سمت گیت های خروج از مرز می روند و برخی ها نیز از این گیت ها عبور كرده و بعد از زیارت عتبات عالیات وارد كشور شده اند.
** پایانه مرزی خود به شهركی كوچك تبدیل شده و در نقاط مختلف آن خودپردازهای سیار بانك های عامل، وافای رایگان، ایستگاه های شارژ تلفن همراه مشاهده می شود، نانوایی های سیار، مراكز درمانی و بهداشتی، محل های پخت و توزیع غذا پایانه مرزی مهران را صفایی دیگر بخشیده اند.
** نكته جالب دیگر گاری های كوچكی است كه به صورت صلواتی و رایگان افراد سالمند یا كودكان و نیز بارهای مسافران را به مقصد مورد نظرشان در داخل پایانه جابجا می كنند.
** یك تلویزیون بسیار بزرگ نیز در داخل پایانه مدام در حال پخش تصاویری از راهپیمایی بزرگ اربعین سال های گذشته است و همه جای پایانه نواهای عاشورایی به گوش می رسد.
** وقت نماز هم كاروان ها و افراد به صورت انفرادی یا جماعت در نقاط مختلف پایانه بر روی موكت های كه پهن شده قامت به نماز برای هم كلامی با معبودشان می بندند.
** اعضای كاروان خبرنگاران بسیج رسانه نیز از بخش های مختلف خدمات سپاه برای زائران به صورت اجمالی و فشرده آشنا می شوند و پایانه مرزی مهران را به مقصد شهر مهران و سپس ایلام ترك می كنند و مسافران كوی دوست را به خدای بزرگ می سپارند.
به گزارش ایرنا، نكته قابل توجه در اربعین امسال اینكه هیچ زائر بدون گذرنامه و روادید حق ورود به مهران را نداشت و این امر از ازدحام و تجمع زائران بدون مجوز خودداری می كرد و همچنین زائران نیز مدیریت سفر كردند و مسافرت خود را به گفته مسئولان از 18 روز مانده به اربعین آغاز كردند و این موضوع نیز باعث ایجاد آرامش در مرز مهران بود.
7172/6034
۰ نفر