۸ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۰۳
کد خبر: 83083727
T T
۰ نفر
سوريه بر حمايت از شهروندانش در جولان اشغالي تاكيد كرد

دمشق- ايرنا- وزارت خارجه سوريه بر حمايت از مقاومت شهروندان خود در برابر اشغالگران صهيونيست در بلندي هاي جولان تاكيد كرد.

به گزارش سه شنبه شب ايرنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه(سانا)، وزارت خارجه سوريه در نامه اي به دبيركل و رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد، تلاش رژيم صهيونيستي براي برگزاري انتخابات شوراهاي محلي در جولان اشغالي را محكوم كرد.
در اين نامه آمده است كه اشغالگران صهيونيست براي برگزاري انتخابات شوراهاي محلي در روستاهاي اشغالي جولان از جمله مجدل شمس، بقعاثا، مسعده و عين قنيه تلاش مي كند.
اين شوراها در سال هاي گذشته با زور و برخلاف خواست و ميل ساكنان عرب جولان اشغالي انتخاب مي شدند.
شهروندان سوري براي مقابله با اين انتخابات در هفته هاي گذشته اقدام به تحصن و برگزاري تظاهرات و آتش زدن كارت هاي انتخاباتي كردند.
معترضان به تحميل قوانين اسرائيلي بر خود با زور را محكوم كردند و در تاريخ 30 اكتبر(8آبان) رژيم صهيونيستي براي متفرق كردن تظاهر كنندگان در شهرك مجدل الشمس لشكركشي كرد كه يورش صهيونيست ها به حالت خفگي براي زنان، كودكان و سالمندان منجر شد.
رژيم صهيونيستي تلاش مي كند با اين اقدام ها به نهادهاي غيرقانوني در جولان اشغالي حالت قانوني بدهد و از اين طريق به يهودي سازي مناطق اشغالي از خاك سوريه و شهرك سازي اقدام كند.
جمهوري عربي سوريه بار ديگر تاكيد مي كند كه جولان اشغالي بخش جدايي ناپذير از خاك كشور است و دير يا زود آن را با تمام ابزارهاي موجود بازخواهد گرداند.
سوريه بر حمايت از مقاومت شهروندان عرب خود دربرابر اشغالگران اسرائيلي تاكيد و همه اقدام ها و برنامه هاي غيرقانوني اين رژيم و تلاش براي الحاق آن به رژيم اشغالگر را محكوم مي كند.
جمهوري عربي سوريه تاكيد مي كند كه غير قبول و غير عقلاني است كه نيرويي اشغالگر مانند رژيم صهيونيستي همه قطعنامه هاي سازمان ملل درباره ضرورت پايان دادن به اشغالگري جولان را زيرپا بگذارد.
سوريه هر اقدامي براي تغيير وضعيت اصلي، ساختار جمعيتي و جغرافيايي جولان اشغالي را باطل و بدون اثر قانوني مي داند.
جمهوري عربي سوريه تاكيد مي كند كه اين اقدام ها خصمانه و تحريك كننده به بحران بيشتر اوضاع در جولان اشغالي و منطقه منجر مي شود و برهمين اساس از شوراي امنيت مي خواهد براي حفظ صلح و امنيت بين المللي از طريق محكوم كردن تجاوزهاي رژيم صهيونيستي به شهروندان سوري و مجبور كردن آن به عمل به قطعنامه هاي شوراي امنيت درباره توقف شهرك سازي ها و اقدامات سركوبگرانه اقدام كند.
36 سال پيش در سال 1982 نيز ساكنان جولان با برگزاري تحصن كارت هاي شناسايي صادر شده توسط اسرائيل را به آتش كشيدند و شيمون پرز نخست وزير وقت اين رژيم را از جولان اخراج كردند.
بلندي هاي جولان٬ منطقه اي كوهستاني است كه در جنوب غربي ترين بخش خاك سوريه واقع شده و از نظر تقسيمات اداري از توابع استان قنيطره سوريه است.
اين منطقه تنها 70 كيلومتر از شهر دمشق فاصله دارد.
رژيم صهيونيستي در جنگ شش روزه در سال 1967 بخش بزرگي از بلندي هاي جولان را كه متعلق به سوريه است٬ به اشغال خود درآورد.
شبد**خاورم**8005 **1010