۹ آبان ۱۳۹۷، ۵:۴۰
کد خبر: 83083806
T T
۰ نفر

توفان یوتو در فیلیپین ده ها قربانی گرفت

۹ آبان ۱۳۹۷، ۵:۴۰
کد خبر: 83083806
توفان یوتو در فیلیپین ده ها قربانی گرفت

كوالالامپور - ایرنا - منابع خبری گزارش دادند كه توفان 'یوتو' كه جزیره لوزون در شمال این كشور را در نوردید، ده ها نفر قربانی برجای گذاشته است و اكثر قربانیان دراثر سیلاب و رانش زمین مدفون شده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری فیلیپین،'روبن كاراندانگ' رئیس اداره مدیریت فجایع منطقه ای فیلیپین دراین زمینه به خبرنگاران گفت: اكثر قربانیان در مناطق كوهستانی 'كوردیلرا' در حوالی جزیره لوزون در شمال فیلیپین با رانش شدید زمین ناشی از توفان یوتو مدفون شدند.
وی افزود: تاكنون قریب به 31 نفر دراین منطقه قربانی شدند اما به دلیل رانش زمین و بسته شدن جاده ها و راه های روستایی و كوهستانی، گروه های نجات نمی توانند خود را به منطقه آسیب دیده برسانند.
به گفته وی احتمالا افزایش آمار قربانیان بسیار بیشتر از این تعداد است.
توفان سهمگین گرمسیری 'یوتو' عصر دوشنبه جزیره لوزون در شمال فیلیپین را با سرعتی حدود 300 كیلومتر در نوردید و خسارات گسترده برجای گذاشت. این منطقه با حدود 50 میلیون نفر در شرایط اضطراری بسر می برد.
این توفان همچنین روز سه شنبه در مسیرخود با كاهش سرعت به بیش از 180 كیلومتر شمال این كشور جنوب شرق آسیا را دستخوش خسارات گسترده كرد و پس از عبور از شمال این كشور به سمت دریای جنوبی چین حركت كرد.
مقام های محلی با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی فیلیپین دستكم 10 هزار نفر از روستائیان را از این منطقه تخلیه كرده و به پناهگاه های عمومی منتقل كردند.
با این وجود و طبق گزارش مقام های محلی تاكنون یك هزار نفر در این منطقه خانه های خود را ازدست داده و بی خانمان شدند.
لوزون بزرگترین جزیره و یكی از سه جزیره اصلی فیلیپین است كه در شمال این كشور با حدود 50 میلیون نفر جمعیت واقع شده است.
این منطقه 6 هفته پیش نیز دستخوش ابر توفان منگخوت بود و هنوز از خسارات و تلفات آن رهایی نیافته بود كه شاهد توفان دیگری شد.
ابرتوفان منگخوت سبب كشته شدن 100 نفر و بی خانمان شدن صدها نفر شد. این ابرتوفان بیش از 250 میلیون دلار خسارت برجای گذاشت.
فیلیپین با 100 میلیون نفر جمعیت به طور متوسط سالانه شاهد بروز 20 توفان مخرب است كه این فجایع طبیعی سالانه، صدها نفر را قربانی می كند.
' هایان' مرگبار ترین توفان فیلیپین پنج سال پیش در این كشور بیش از 7 هزار و 350 نفر قربانی گرفت.
شبد**آساق**1599**1379