افزون بر مشكلاتی كه در زمینه های مختلف و مرتبط با مسافران و تاكسی ها وجود دارد، درگیری در مورد میزان كرایه های این وسیله نقلیه عمومی، دیرپاترین مشكل است كه بنا به گفته مسافران و رانندگان تاكسی، حل شدن آن به آرزویی محال تبدیل شده است.
می توان گفت غیر ممكن است مسافر، سوار تاكسی شود و هنگام پیاده شدن با راننده بر سر میزان كرایه درگیری لفظی پیدا نكرده باشد؛ زد و خورد هم البته گاهی هست.
مشخص نیست چرا این موضوع كه به معضل تبدیل شده در ایران قرار نیست حل شود؟
گزینه تاكسی متر گویا از پرونده حل این معضل حذف شده وحتی سخن از آن درمیان نیست.
نه مسافر از كرایه ها راضی است و نه راننده تاكسی و در این میان كرایه های نامشخص و به تعبیر برخی مسئولان، كرایه های شناور حاكمیت دارند.
** تصویب شده اما موافقت نشده
پیشنهاد شهرداری شیراز مبنی بر افزایش نرخ كرایه تاكسی های درون شهری شیراز حدود دو ماه پیش به تصویب شورای این شهر رسید اما اكنون فرمانداری شیراز ایرادی بر این مصوبه وارد دانسته و تاكنون با آن موافقت نكرده است.
این پیشنهاد یا طرح هنوز تصویب نشده اما برخی رسانه ها در روزهای گذشته به گونه ای تیتر زده اند و نوشته اند كه حتی اجرایی شدن این طرح را به ذهن می آورد.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یكی از ضرورت های اصلی كلانشهرهای كشور است در صورتی كه به گفته رانندگان تاكسی درون شهری شیراز در حال حاضر این قشر با انواع مشكلات ریز و درشت روبه رو هستند و در حالی كه نرخ بسیاری از خدمات و كالاهای مصرفی و مورد نیاز خانوار و قطعات خودرو در ماه های اخیر افزایش چند برابری داشته اما نرخ كرایه تاكسی هنوز هیچ افزایشی نداشته است و در مقابل، مسافران تاكسی ها نیز از برخورد بعضی رانندگان و همچنین عدم به روز شدن شیوه پرداخت كرایه ها گلایه دارند.
** كار زیاد و دریافتی كم
علی قنواتی راننده تاكسی در شیراز از سختی های این شغل به خبرنگار ایرنا گفت: رانندگان تاكسی عیدی و پاداشی ندارند در صورتی كه یكی از اصلی ترین وظایف و نیازهای هر شهر بر عهده آنها است.
وی با اشاره به اینكه بسیاری از فعالان این عرصه از نظر مالی در شرایط خوبی قرار ندارند،افزود: رانندگان تاكسی به دلیل سالها كار طاقت فرسا و تحمل آلایندگی، ترافیك،گرما و سرما در معرض انواع بیماری ها قرار دارند و به دلیل وضعیت مالی نه چندان مناسب، از عهده مخارج سنگین درمان آن نیز برنمیآیند.
وی ادامه داد: قیمت لوازم یدكی مورد نیاز تاكسی نیز در ماه های گذشته تا سه برابر افزایش پیدا كرده در صورتی كه نرخ كرایه هیچ افزایش در سال 97 نداشته است.
وی گفت: معمولا هر سال درصدی به نرخ كرایه تاكسیها اضافه می شود اما به دلیل اینكه در این باره اطلاع رسانی درستی خصوصا در مناطق جنوبی شهر انجام نمیشود تا شهروندان در جریان آن قرار بگیرند،جا افتادن افزایش نرخ حدود شش ماه طول میكشد و این موضوع به كرات باعث درگیری لفظی و فیزیكی و در نهایت ایجاد نارضایتی شده است.
** مسافربران شخصی كم بود كه اسنپ هم به آن اضافه شد
علی سهرابی یكی دیگر از رانندگان تاكسی در شیراز با بیان اینكه مشكل مسافربرهای شخصی كم بود كه اسنپ و تاكسی های اینترنتی شخصی نیز به آن اضافه شد،گفت: در یكسال اخیر بسیاری از همكاران من كه راننده تاكسی بودند به دلیل ورود تاكسی های اینترنتی، این شغل را كنار گذاشته اند و تاكسی های خود را فروخته اند یا اسقاط كرده اند.
**پول خرد و تكرار مكررات
گویا مشكل پول خرد تاكسیها هیچ زمان نمی خواهد حل شود و در دوره كنونی نیز علیرغم وجود تكنولوژی آن همچنان این مساله یكی از دغدغه های اصلی شهروندان هنگام سوار شدن تاكسی است،مشكلی كه گاه به درگیری لفظی و فیزیكی نیز منجر می شود.
در دوران های مختلف وعدههایی درباره اجرای طرحهای گوناگون برای حل این معضل داده شده،اما در واقعیت اجرای این طرحها تاكنون از حد شعار فراتر نرفته و هیچگاه عملیاتی نشده است.
** پول خرد ندارند
یكی از شهروندان شیرازی گفت: رانندههای تاكسی همیشه پول خرد ندارند و این مساله باعث می شود كه اغلب مسافران از حق خود كوتاه بیایند و گاه تا دو برابر و یا بیشتر كرایه می پردازند.
فاطمه عسكری افزود: استفاده از دستگاه كارتخوان سیار اكنون در بسیاری از مشاغل رایج شده ولی تاكنون تاكسی های شیراز به این تجهیزات مجهز نشده اند.
وی گفت: مشكلی با افزایش كرایه تاكسی ها در شرایط فعلی كه وضعیت اقتصادی و معیشت همه اقشار جامعه با مشكلاتی مواجه شده و بهای همه خدمات و كالاها بالا رفته ندارم اما به نظر من، نرخ كرایه هر كورس تاكسی باید با پول های رایج كشور سنخیت داشته باشد و مثلا هر كورس 523 تومان نباشد و یا درون تاكسی ها دستگاه كارتخوان نصب شود.
نرخ كرایه تاكسی برای هر كورس 400 تومان تعریف شده بود اما اغلب رانندگان تاكسی آن را به سود خود سرراست كرده اند و 500 تومان از مسافران دریافت می كنند به گونه ای كه اكنون این كار به رویه معمول در جامعه تبدیل شده و همه تصور می كنند كه كرایه تاكسی برای هر كورس 500 تومان است.
** تصویب افزایش كرایه وسایل حمل و نقل عمومی در شورای شهر
اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، لایجه شهرداری این شهر مبنی بر افزایش نرخ كرایه جا به جایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مینی بوس، تاكسی و سرویس مدارس را در پنجم شهریور 97 تصویب كردند.
سخنگوی شورای شهر شیراز در این باره گفت: بر اساس این لایحه نرخ كرایه تاكسیهای گردشگری 20درصد، سایرتاكسیها 15درصد و سرویس مدارس نیز 15درصد افزایش خواهد یافت.
نواب قائدی افزود: طبق این لایحه، نرخ اتوبوس بر مبنای پیمایش به صورت كیلومتری و بر اساس ورودی 2517ریال و به ازای هر كیلومتر پیمایش خط 130ریال است.
وی ادامه داد: همچنین در این لایحه، نرخ كرایه مینی بوس نیز بر اساس ورودی 4500ریال و به ازای هر كیلومتر پیمایش خط 91ریال در نظر گرفته شده است.
طبق قانون، این مصوبه شورا در صورت تایید از سوی فرمانداری شیراز قابل اجرا خواهد بود و تا قبل از آن هیچ یك از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی یاد شده، حق دریافت كرایه اضافه نخواهند داشت.
اگر افزایش 15 درصدی را ملاك قرا دهیم كرایه هر كورس تاكسی در شیراز 460 تومان خواهد بود كه از نرخ 500 تومانی كه الان تاكسی های شیراز می گیرند، كمتر خواهد شد!
**ایراد فرمانداری شیراز بر مصوبه افزایش نرخ كرایه تاكسی
معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در پی تصویب طرحی مبنی بر افزایش نرخ كرایه تاكسی های درون شهری،تاكسی های ترمینال فرودگاه و آژانس های شیراز از سوی شورای این شهر ،ایراداتی بر این طرح از سوی فرمانداری شیراز وارد شده است.
فرهاد امیدوار با اشاره به اینكه این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد افزود: قبل از تائید نهایی،باید این طرح به تصویب شورای سازمان حمل و نقل و مسافر شیراز نیز برسد و در پی آن دوباره این لایحه به فرمانداری شیراز ارسال شود.
امیدوار با اشاره به اینكه این طرح برای رفع ایرادات به شورای شهر شیراز ارسال شده، ادامه داد: این آمادگی وجود دارد كه پس از تصویب این طرح در شورای سازمان حمل و نقل و مسافر شیراز،این لایحه دوباره بررسی و افزایش 15 درصدی كرایه تاكسی های شیراز تائید شود.
معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری شیراز اشاره كرد: افزایش 15 درصدی نرخ سرویس مدارس شیراز در ماه گذشته به تائید فرمانداری این شهر رسیده است.
وی افزایش منطقی نرخ كرایه تاكسی های درون شهری شیراز را خواسته ای به جا از سوی فعالین این حوزه دانست و افزود: رانندگان تاكسی تلاش شبانه روزی برای حمل و نقل كلانشهر شیراز انجام می دهند و در شرایط كنونی به دلیل مسائل اقتصادی موجود،مشكلات معیشتی این قشر، گرانی تجهیزات مورد نیاز خودرو و... افزایش 15 درصدی نرخ كرایه حق رانندگان تاكسی است.
**ایراد افزایش نرخ كرایه تاكسی برطرف شد
رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: شورای سازمان حمل و نقل و مسافر شیراز ظرف یكماه گذشته تشكیل شد و طرح افزایش نرخ كرایه تاكسی های شیراز نیز در همان زمان به تصویب این شورا رسید.
حمیدرضا ناصری افزود: این طرح بعد از تائید شورای سازمان حمل و نقل مسافر سریعا به شورای شهر شیراز ارسال شده است.
وی با اشاره به مشكلات عدیده رانندگان تاكسی در شیراز،بیان كرد: علیرغم تلاش های زیادی كه در یكسال گذشته برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شده اما در این مدت حدود دو هزار و 100 راننده تاكسی در سطح شهر شیراز از شغل رانندگی استعفا و تاكسیهای خود را اسقاط كردهاند.
ناصری پیش تر در نشست خبری خود گفته بود: روزانه بیش از 10 هزار مسافركش شخصی كه هویت آنها مشخص نیست از اطراف شیراز اقدام به جابه جایی مسافر میكنند و سالها است كه ما را با مشكل روبهرو كردهاند.
رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینكه دهها گشت شبانهروزی داریم كه تنها رانندگان غیرقانونی را جریمه میكنند اما نتیجهای جز ادامه فعالیت این رانندگان نداشته است، اضافه كرد: باید یك اقدام اساسی برای ساماندهی این موضوع انجام شود.
ناصری به ورود شركتهای اینترنتی حمل مسافر كه فاقد مجوزهای قانونی و راننده با هویت مشخص هستند هم اشاره و در این باره گفت: علی رغم انعكاس این موضوع به نهادهای ذی صلاح كه دستور رسمی مهرو موم تعدادی از آنها هم صادر شده، همچنان این شركتها فعال هستند.
وی با اشاره به نوسازی بیش از یكهزار و 100 تاكسی طی یكسال اخیر، گفت: ظرف یكسال گذشته شهرداری شیراز خدماتی به رانندگان از جمله در بحث ایمنی خودرو اعطا كرده است.
رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینكه 90 درصد از تاكسیهای این كلانشهر گازسوز هستند كه باید از نظر معاینه فنی تست میشدند گفت: شهرداری پرداخت 80 درصد از هزینه تست معاینه فنی و 50 درصد از تست گاز آنها را تقبل كرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه شرایط خوبی در حملونقل مسافر شاهد نیستیم كه دستگاههای مسئول باید كمك كنند تا خودرودها و رانندگانی كه غیرقانونی اقدام به جابهجایی مسافر میكنند از سطح شهر جمعآوری شوند.
رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز اضافه كرد: نزدیك به سه سال است كه بیمه رانندگان جدید تاكسی در شیراز در بلاتكلیفی به سر میبرد كه با رایزنیهایی كه با وزارت كشور انجام شده، مقرر شد تا سه ماه آینده نسبت به بیمه رانندگان جدید تاكسی اقدام شود.
9873 /1876
شیراز- ایرنا - نخستین سفارش رانندگان اتوبوس های درون شهری(اتوبوس های واحد) به مسافران این وسایل نقلیه عمومی هنگامی كه از آهسته رفتن آنان گلایه می شود این است كه بروید تاكسی سوار شوید ولی سوار شدن به تاكسی هم ماجراهایی دارد.