۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 83085510
T T
۰ نفر
صدور مجوز كسب و كار روی اپلیكیشن تلفن همراه قرار می‌گیرد

یزد - ایرنا - معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تا پایان سال 1397 حجم بالایی از فرایند صدور مجوز كسب و كار دستگاه‌های اجرایی بر روی اپلیكیشن (نرم‌افزار كاربردی) های معروف تلفن همراه قرار می‌گیرد تا پاسخگویی به درخواست مجوز و بررسی شكایت‌ها در فرایند صدور مجوزها سرعت بگیرد.

به گزارش ایرنا حسین میر شجاعیان حسینی روز پنجشنبه در نشستی در مركز خدمات سرمایه‌گذاری یزد افزود: برای آنلاین (برخط) شدن و تحقق دولت همراه و الكترونیك، فرایند صدور مجوزهای كسب و كار دستگاه‌ها از طریق اپلیكیشن ها در حال انجام است.
وی بابیان اینكه این خدمات در حال گسترش است ، افزود: یكی از این اپلیكیشن ها ، 724 است كه تاكنون 6 هزار مورد درخواست در آن ارائه شد كه عمده آنها مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) است كه به یك‌چهارم آنها پاسخ داده شد.
معاون امور اقتصادی وزارتخانه یادشده تصریح كرد: در این دستگاه‌ها، تاریخچه درخواست‌ها از ابتدا تاكنون و نیز زمان پاسخگویی و صدور مجوز و حتی دوره زمانی پاسخگویی ، وجود دارد.
به گفته میر شجاعیان حسینی، 14 هزار نقطه كشور به این اپلیكشین ها متصل شد و بیشترین كارتابل ها متعلق به استانداری‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه آن‌هاست.
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: مركز ملی پایش محیط كسب و كار تلاش دارد نظام مجوز دهی كشور را به‌صورت الكترونیكی یكپارچه و فرایند آن را تسهیل كند .
وی با اشاره به اینكه طراحی شاخص‌ها در اتاق‌های فكر انجام می‌شود ، ادامه داد: در راستای رعایت اصل بی‌طرفی، این وزارتخانه به‌عنوان كارفرما، پایش چهار شاخص‌ را برون‌سپاری كرد.
میر شجاعیان حسینی این چهار شاخص را ثبت مالكیت، الزام‌آور بودن اجرای قراردادها، تأمین‌ مالی و سرمایه ‌اجتماعی در استان‌ها ذكر كرد كه به پژوهشكده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران به‌عنوان مجری، واگذار كرد.
این مسئول تصریح كرد: برای ارزیابی فعالیت‌های این مركز ، چهار سامانه مجوز كسب و كار (سام)، سامانه دریافت، انعكاس، پیگیری و رسیدگی به شكایات (دادور)، پایگاه اطلاع‌رسانی مجوزها (نما) و مركز فوریت‌های محیط كسب و كار (یاور) راه‌اندازی شد.
معاون وزارت امور اقتصادی خاطرنشان كرد: تلاش بر این است تا مراكز خدمات سرمایه‌گذاری تمركز خاصی روی سرمایه‌گذاری داخلی داشته باشد و در این خصوص ، نقش استان‌ها در سیستم‌های نرم‌افزاری و اپلیكیشن ها باید افزایش یابد.
هم‌اكنون در مركز الكترونیكی وزارتخانه چهار بخش یادشده به ‌صورت یكپارچه‌سازی صدور مجوزها و تسهیل امر اشتغال و كسب و كار ،فعال است.

** اهمیت كارهای بنیادی اقتصادی
همچنین در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد گفت: دولت باوجود تمام سختی‌های موجود در ارائه مجوزهای كسب و كار ، فعالیت‌های بنیادی زیادی را با استفاده از مدل‌های موفق دنیا ارائه كرد.
علی زینی وند افزود: كارهای بنیادی كه از ابتدای دولت تدبیر و امید در وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع شد در واقع ناشی از تجربه‌های انباشته‌شده در كشور است.
وی بابیان اینكه یكی از این ابتكارها ، ایجاد مركز خدمات سرمایه‌گذاری بود ، ادامه داد: یزد نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی كه دارد می‌تواند به‌عنوان الگو در اجرای كارهای بنیادی مورد توجه قرار گیرد.
معاون استانداری یزد تصریح كرد: این استان به دلیل حضور بخش خصوصی قوی و باتجربه در سال‌های اخیر در مسیر صدور بخشنامه‌هایی كه در وزارت صمت برای نجات كشور از سردرگمی‌ها انجام شده نقش بارزی داشته است.
زینی وند درعین‌حال با اشاره به نبود و یا ضعف مأموریت‌های سازمانی در دستگاه‌های اجرایی گفت: در وزارت امور اقتصادی ، كارهای اساسی و بنیادی زیادی همچون شاخص‌های ارزیابی و شاخص‌های پایش انجام‌شده كه قابل‌تجلیل است.
1968/ 2047
۰ نفر