۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۳:۰۹
کد خبر: 83086538
T T
۰ نفر
ان بی سی: ایران ستیزان واشنگتن به هدف خود نرسیدند

تهران - ایرنا - شبكه خبری ان بی سی آمریكا گزارش داد كه تیم بولتون و دیگر ایران ستیزان داخل و خارج كاخ سفید به هدف خود برای آنچه «فشار حداكثری» علیه ایران می خوانند، نرسیدند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، ان بی سی در تارنمای خود نوشت: تازه ترین اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تنش های موجود میان مشاوران ارشد وی پیرامون میزان «فشار حداكثری» علیه ایران را آشكار كرده است.
به نوشته این شبكه خبری به نقل از چند منبع آگاه، ایران ستیزان واشنگتن در داخل و خارج دولت ترامپ با دانستن این موضوع كه كاخ سفید از سیاست تحمل صفر در قبال ایران كوتاه آمده، جا خورده اند.
در حالی كه جان بولتون مشاور امنیت ملی كاخ سفید و تیم ضدایرانی وی خواستار كمترین معافیت ممكن برای صادرات نفت ایران بودند، مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا جمعه شب اعلام كرد كه هشت كشور واردكننده نفت از ایران از تحریم های واشنگتن معاف می شوند.
همچنین با وجود آنكه دولت ترامپ پیشتر بر قطع كامل دسترسی ایران به سامانه بین المللی سوئیفت تاكید می كرد، استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریكا همزمان با پمپئو گفت كه برخی بانك های ایرانی همچنان به این سامانه دسترسی خواهند داشت.
ان بی سی همچنین به نقل از برخی منابع آگاه افزود كه مقام های كاخ سفید حتی تا چند ساعت پیش از اعلام سیاست های وزارت خارجه و خزانه داری آمریكا پیرامون معافیت از تحریم های نفتی و سوئیفت از جزئیات این موضوع خبر نداشتند.
این گزارش ها در حالی است كه ابتدا قرار بود بولتون آغاز دور دوم تحریم های آمریكا علیه ایران را اعلام كند، اما برنامه وی لغو شد و پمپئو و منوچین این اعلان را به عهده گرفتند.
عقب نشینی دولت ترامپ از فشار حداكثری به ایران، تندروهای كنگره آمریكا همچون لیندزی گراهام و تدكروز را نیز كه خواهان قطع كامل دسترسی تهران به سوئیفت بودند، ناراحت كرده است.
دولت آمریكا كه نمی تواند سوئیفت را كه در بلژیك مستقر است مجبور به قطع دسترسی ایران كند، اعضای هیات مدیره این نهاد بین المللی را تهدید به تحریم در صورت پیروی نكردن از تحریم های واشنگتن كرده است.
اتحادیه اروپا كه مخالف خروج آمریكا از برجام و همچنین بازگشت تحریم ها علیه ایران بوده، در حال طراحی و اجرای یك سامانه مالی مستقل اروپایی است كه تعاملات مالی با ایران را تسهیل كند.
شبد**9416**1379