تكدی گری در ماهیت وجودیش بر رفتارهای احساسی مردم حیات گرفته و فارغ از آسیب های پیدا و پنهانش می تواند به طور معمول در اذهان عمومی به عنوان پدیده ای عادی تبدیل شود اما در روی دیگر سكه آن زمینه های ناهنجار و آسیب هایی نهفته كه سلامت اجتماعی را تهدید می كند و دستگاههای متولی باید با حساسیت به این مقوله نگریسته و بكوشند تا مظاهر آن را از چهره شهرها به ویژه خمین پاك كنند.
اگر چه در دین مبین اسلام رسیدگی به نیازمندان به عنوان یك تكلیف و حسنه سفارش شده اما مقوله دریوزگی فارغ از این مهم است چرا كه سائلان حرفه ای تظاهر به درماندگی و فقر كرده و به عنوان یك شغل منافع متعددی را طلب می كنند كه در بسیاری موارد آسیب زا است.
در نگاه دقیق به پدیده تكدی گری می توان رد پای سازمان دهی شده را با روش های حرفه ای مشاهده كرد كه با بی رحمانه ترین صحنه های عاطفی می كوشند احساسات مردم را شكار كرده و در پناه معصومیت ظاهری؛ ده ها ناهنجاری دیگر را دنبال می كنند.
شهرستان خمین از توابع استان مركزی نیز با بافت سنتی در سال های اخیر صحنه هایی از حضور متكدیان حرفه ای را تجربه می كند كه از تفكر مذهبی شهروندان استفاده می كنند و این مهم باید به عنوان تهدیدی اجتماعی از سوی تصمیم سازان و عاملان اجتماعی این خطه با حساسیت ویژه رصد شود و چاره موثری در حذف آن صورت بگیرد.
كارشناسان علوم اجتماعی معتقدند، متكدیانی در كسب درآمد موفق هستند كه در سایه تجاربشان توانسته اند بیشتر عواطف انسانی افراد را تحریك كنند و در این زمینه شیوه های متنوعی وجود دارد كه به لحاظ روانی و احساسی مردم را متاثر می كند.
استفاده از كودكان ژنده پوش، تظاهر به بیماری، آسیب رساندن به اعضای بدن و برجسته سازی معلولیت ها از جمله شگردهایی است كه سائلان برای مقاصدشان به كار می گیرند و قربانیان احساسی خود را به دام می اندازند.
بیان روایت های تلخ و تكان دهنده و یا مراجعه به در منازل ، ادارات و اماكن كسب به بهانه دستفروشی و تظاهر به شرایط بد زندگی از دیگر شگردهای متكدیان خمین است.
در شهرستان خمین بسیارند كسانی كه در معابر و یا حضور در ادارات تقاضای كمك به شیوه های مختلف ازجمله نشان دادن نسخه پزشكی، اظهار به اینكه فرزند یا همسرم در بیمارستان بستری است و پولی برای عمل جراحی ندارند، در راه مانده اند یا پولشان به سرقت رفته و در این اواخر نداشتن پول برای مخارج تحصیل فرزندان، پرداخت شهریه دانشگاه، تمام كردن بنزین و نداشتن پول برای خرید بنزین آزاد بسیار مشاهده می شود.
حضور كودكانی در مصلی، اطراف داروخانه ها، پارك ها و مساجد و در خواست كمك برای درمان بیماری های لاعلاج نزدیكان از موضوعاتی است كه هر روز در قالب تكدی برای مردم عادی شده و طرح كنندگان آن فارغ از واقعیت داشتن و یا دروغین بودن ادعا رقم های كلانی را از این راه به جیب می زنند.
معاون فرهنگی شهرداری خمین گفت: اغلب متكدیان وابسته های به باندهای حرفه ای هستند كه از این طریق به سركیسه كردن و كلاهبرداری می پردازند.
«مهران یوسفی» افزود: متكدیان یا آسیب دیدگان اجتماعی هستند یا مجرم به حساب می آیند هرچند، نمی توان این دو دسته را به طور كامل از هم تفكیك كرد و در مواردی گروه سومی نیز وجود دارد كه كه هم آسیب دیده اجتماعی و هم مجرم محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: آن دسته از متكدی هایی كه نیازمند واقعی هستند شناسایی و به بهزیستی و كمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی می شوند.
معاون فرهنگی شهرداری خمین ادامه داد:متكدیان حرفه ای كه مجرم محسوب می شوند طبق قانون و ماده 712 بعد از شناسایی به قاضی طرح مربوط معرفی شده و به موارد خلاف آنان برابر قانون رسیدگی می شود.
یوسفی گفت: دسته سوم سائلان گرفتار در دام اعتیاد هستند كه شناسایی و جمع آوری می شوند و به بهزیستی برای كمك به ترك اعتیاد از طریق معرفی به كمپ های ترك اعتیاد سپرده می شوند.
وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در جامعه برای كمك نكردن به متكدیان افزود: در این راستا بنرهایی با محتوای كمك نكردن به متكدیان و معرفی این سه گروه متكدیان در سطح شهر نصب شده است.
رئیس بهزیستی خمین گفت: شهروندان جامعه متكدیان بومی را به راحتی می پذیرند اما افراد غیربومی كه در فصول خاصی در سطح شهر تكدی گری می كنند برای شهروندان قابل پذیرش نیستند.
« اسماعیل خانجانی» افزود: بهزیستی فقط در مواردی كه متكدی كودك باشد ورود پیدا می كند و برای بازگرداندن كودك به آغوش خانواده یا سپردن وی به مراكز نگهداری تلاش دارد.
وی با بیان اینكه این نهاد حمایتی بیش از هفت هزار نفر نیازمند شهرستان را حمایت های مالی و معنوی می كند، ادامه داد: چهار موسسه خیریه زیر نظر بهزیستی در شهرستان فعالیت دارند و این موسسات می توانند به نیازمندان واقعی جامعه كمك كنند.
رئیس بهزیستی خمین تاكید كرد: توزیع كمك خیران، توزیع سبد غذایی، پوشاك و لوازم التحریر در طول سال بین نیازمندان شهرستان توسط این نهاد و مراكز خیریه راهی برای جلوگیری از تكدی گری است.
مدیر كمیته امداد امام خمینی(ره) خمین گفت: حس نوعدوستی در میان مردم كشور بدون توجه به پرداختن به ریشه های فقر و كمك به اشتغال و درآمدزایی فقرا از جمله مهم ترین دلایلی است كه موجب می شود هرروز تعداد متكدیان افزون شده و ترفندهای جدیدی از سوی این قشر رونمایی شود.
«جواد داودی » افزود: تكدی گری نه تنها كاهش ندارد بلكه روزبه روز ابعاد پیچیده تری می گیرد و تا زمانی كه رویكرد جامعه به آسیب احساسی باشد همواره مامن امن برای دزدی احساس پاك پابرجاست و دریوزگی با چهره های متفاوتی خود را نمایان می كند.
مدیر كمیته امداد امام خمینی(ره) خمین ادامه داد: بعضی از متكدیان نیز با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم مانند احترام به سادات از آنان تقاضای پول می كنند و مردم نیز به آسانی به این افراد اعتماد می كنند.
داودی با اشاره به حمایت كمیته امداد امام خمینی(ره) خمین از چهار هزار خانواده نیازمند، اظهار داشت: این نهاد حمایت مادی و معنوی از افراد نیازمند و فقیر را وظیفه خود می داند و به نیازمندان واقعی خدمات گوناگونی ارایه می دهد.
وی گفت: برخی از متكدیان با وجود اینكه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند اما تكدی گری می كنند چرا كه آن را شغل خود می دانند در حالیكه نیازمند واقعی هرگز بخاطر حفظ آبروی خود از كسی طلب پول نمی كند.
مدیر كمیته امداد امام خمینی(ره) خمین تاكید كرد: اگر مردم به متكدیان اعتماد نكنند و كمك های خود را به صورت هدفمند به نهادهای حمایتی و موسسات خیریه بدهند مدیریت فقر سامان می گیرد و افراد سودجو در این عرصه قابل تشخیص خواهند بود.
بدون تردید در جامعه افراد نیازمند بسیاری هستند كه از نظر فرهنگی و اجتماعی و شخصیتی به چنان جایگاهی رسیده اند كه برای رفع نیازهای خویش دست به سوی دیگران دراز نمی كنند، این افراد با وجود نیازمندی با عزت نفس تظاهر به بی نیازی می كنند لازم است این افراد شناسایی و مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند.
برای ریشه كنی تكدی گری و التیام این زخم كهنه مردم خمین به دور از احساسات با اتحاد، حركت مناسب و سازمان یافته، نه با ترحم بلكه با برگرداندن روی یكصدا بگویند این بار برای رضای خدا كمك نكنیم یاری گر همه متولیان باشند.
72776013/3075
خمین - ایرنا - دریوزگی و تكدی گری یكی از مصادیق ناپسند اجتماعی است كه ضمن آسیب بصری و زشتی منظر، در لایه های پنهان خود دامنه ای از آسیب ها و پیامدهای مخرب را دارد و كنترل و سامان آن به عنوان یكی از عوامل مهم در مدیریت اجتماعی است كه خودنمایی می كند.