۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83086857
T T
۰ نفر
6 هزار ساعت تاریخ شفاهی دفاع مقدس ضبط شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: تاكنون 6 هزار ساعت تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب سه هزار جلسه از زبان فرماندهان جنگ روایت و در این موزه ثبت و ضبط شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، علی اصغر جعفری روز شنبه در آیین گرامیداشت شهدای عملیات آزادسازی سنندج و رونمایی از كتاب «از سنندج تا خرمشهر» در مورد تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سرلشكر سید پاسدار یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا كه صبح امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، این مطلب را عنوان كرد.
وی اظهار داشت: یكی از اقدامات ارزشمند، نشر ارزش‌های دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس مشعشع ترین دوران انقلاب اسلامی محسوب می شود.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: بسیاری از توفیقات كنونی به واسطه تلاش هایی است كه در دوران دفاع مقدس انجام شده و به عبارت دیگر امنیت فعلی و حتی آرامشی كه در عتبات شاهد هستیم، نتیجه تلاش های دوران دفاع مقدس است؛ پس می توان دفاع مقدس را مكتب فكری و راهبردی دانست.
جعفری اضافه كرد: تاكنون 15 هزار عنوان كتاب در كتابخانه این مجموعه گردآوری شده است و تا پایان سال جاری هفت عنوان كتاب از مجموعه خاطرات تاریخ شفاهی فرماندهان را منتشر می كنیم.
وی تصریح كرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از بسیاری جهات از جمله فناوری دیجیتال در صدر برترین موزه های منطقه غرب آسیا قرار دارد.

* تاریخ شفاهی دفاع مقدس از مهمترین منابع پژوهشی است
سردار سرتیپ دوم پاسدار علی محمد نائینی رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: تاریخ شفاهی فرماندهان یكی از مهمترین منابع پژوهش های تاریخی دفاع مقدس است.
وی اظهار داشت: فرماندهان در سطوح مختلف دارای نقش تصمیم گیری و هدایت جنگ بوده اند و روند بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی جنگ را در نظر داشتند و با همین تفكر نبردهای مهمی به سرانجام رسیده است.
رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه ادامه داد: آنها با سبك مدیریت خود منشا تحول در جنگ بودند و با رهبری امام تاریخ ساز شدند.
سردار سرتیپ دوم پاسدار نائینی اضافه كرد: تاریخ شفاهی فرماندهان در واقع مكمل تاریخ مكتوب جنگ است و همه این تلاش ها هم برای جلوگیری از فراموشی تاریخ دفاع مقدس است. رهبر انقلاب فرمودند معارف جنگ‌ باید به دو قرن بعد نیز منتقل شود.
وی توضیح داد: تاریخ شفاهی روشی از تاریخ نگاری است كه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. امروز كار مستند برای دفاع مقدس در نقطه مطلوبی نیست و نیاز به كار جهادی دارد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار نائینی با اشاره به اینكه مستندات بسیاری در سینه فرماندهان نهفته شده است، اظهار داشت: از برخی فرماندهان به دشواری درخواست كردیم تا تاریخ شفاهی خود را بیان كنند اما مطالبه رهبر انقلاب 100 برابر كردن این اقدامات است.
رئیس مركز اسناد تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینكه این مركز بزرگترین سازمان تهیه تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ است، تصریح كرد: امروز فرماندهان اعتبار خوبی برای این مركز قائل هستند و تقریبا هر هفته میزبان حدود 25 نفر از فرماندهان هستیم تا خاطرات آنها از ابتدای جنگ را ثبت كنیم.
وی گفت: در این مركز همچنین در مورد احیای اسناد جنگ، اقدامات خوبی از سوی وقایع نگاران جنگ صورت گرفته است به طوری كه اكنون منابع دست اولی از دفاع مقدس در اختیار است. این مركز همچنین تدوین تاریخ شفاهی حوزه های تخصصی و اقشار مختلف مردم را در دستور كار دارد و مجموعا حدود 250 پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان و اقشار مختلف جنگ را در بر دارد.
رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به جلد اول كتاب تاریخ شفاهی سرلشكر صفوی خاطر نشان كرد: جمع آوری و تدوین خاطرات شفاهی سرلشكر صفوی از سال 92 و به همت مرحوم اردستانی آغاز شد. تاریخ شفاهی سردار صفوی صحنه های نبرد را به خوبی مطرح می كند و تجربیات وی بسیار درس آموز است.
سردار سرتیپ دوم پاسدار نائینی گفت: اگر فرهنگ دفاع مقدس در جنگ های سیاسی و اقتصادی هم تسری پیدا كند، نباید از دشمن نگرانی داشته باشیم. ما در سایه ولایت وفقیه توانستیم یك دفاع مردمی را شكل دهیم و استراتژی دشمن را در جنگی كه كمتر نمونه آن در تاریخ است، شكست دهیم.
اجتمام*7029*1834