به گزارش روز شنبه ایرنا، این روزها صنعت تایرسازی با مشكلات عدیده ای دست و پنجه نرم می كند. در حالی كه قیمت تایر مطابق آخرین اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكننده به نرخ های پارسال عرضه می شود، اما افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، سوء استفاده برخی شركت های تامین كننده داخلی و مشكلات تحریم ها كه در آخرین مورد شاهد قطع همكاری بانكی چینی ها به عنوان مهمترین تامین كننده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بودیم، شرایط دشواری را برای تولیدكنندگان به وجود آورده، به طوری كه تایرسازان از وارد شدن به «حاشیه زیان» خبر می دهند و تداوم این روند را خطرناك توصیف می كنند.
در این پیوند، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به ایرنا گفت: معاملات خارجی تایرسازان در شرایط فعلی با محدودیت های عدیده ای مواجه است و از هفته گذشته بانك «كونلون» (kunlun) چین كه تنها تامین كننده مالی تولیدكنندگان تایر بود، خدمات خود را قطع كرد.
«مصطفی تنها» افزود: البته چینی ها از مدت ها پیش تحت تاثیر تحریم های آمریكایی به جوسازی پرداخته بودند و مدام دم از قطع همكاری می زدند. هفته گذشته نیز اعلام كردند تا اول نوامبر (پنجشنبه 10 آبان ماه) اگر تولید یا سفارشی در بنادر چین وجود داشته باشد را برگشت می دهند.
وی اظهار داشت: اكنون هیچ بانك چینی خطوط اعتباری به تایرسازان ایرانی نمی دهد و همین مساله تامین مواد اولیه از این كشور را كه پس از تحریم ها به تامین كننده ما تبدیل شده بود، با مشكل مواجه كرده است و به ناچار باید از كانال های غیر رسمی اقدام كنیم كه این نیز هزینه زا و زمانبر است.
به گفته این مقام صنفی، یافتن شریك دیگر چینی كه با شرایط كنونی بتواند به تایرسازان ایرانی خدمات بدهد، طول می كشد و این مساله در نهایت كاهش حجم نقدینگی و سودآوری شركت های ما را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه كرد: باید ببینیم كه آیا می توان منابعی را در هند، چین و دیگر كشورها جایگزین چینی ها كرد یا خیر؟ این مساله به سادگی امكانپذیر نیست و همه مشكلات در نهایت به كاهش تولید خواهد انجامید.
وی ادامه داد: بطور نمونه «اسید استئاریك» تاكنون از مالزی تهیه می شد، اما این كشور اعلام كرده سفارش گیری فقط به دلار و یورو امكانپذیر است، در حالی كه تایرسازان ما تخصیصی با این ارزها ندارند. «مسائل اجرایی از این دست زیاد است.»
«تنها» بیان داشت: چنین مشكلاتی سبب شده تا تولیدكنندگان داخلی نیز فشارهای عجیب به تایرسازان وارد كنند و در حقیقت از آب گل آلود ماهی می گیرند.
وی بطور نمونه به یك شركت پتروشیمی اشاره كرد كه تنها تولیدكننده كائوچوی مصنوعی مورد نیاز تایرسازان است؛ این شركت از قیمت اعلامی سازمان حمایت (11 هزار و 800 تومان در كیلو) سرباز زده و اعلام كرده كائوچو را با قیمت 14 هزار تومان در هر كیلو و دستكم خرید پنج تن عرضه می كند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: «اكنون تغییر قیمت مواد اولیه شكل لحظه ای به خود گرفته، به طوری كه وقتی اسناد و مدارك را برای افزایش مثلا 10 درصدی تایر به سازمان حمایت عرضه می كنیم، از در درنیامده، قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.»
وی به عنوان مثال از یك شركت تولیدكننده روغن یاد كرد كه از 26 فروردین تا پایان هفته گذشته، محصول خود را كیلویی2900 تومان به تایرسازان می فروخت اما اكنون نرخ جدید سه هزار و 850 تومانی در هر كیلو را اعلام كرده و حتی فرستادن سفارش های پیشین را به همین قیمت منوط كرده است.
** قطع همكاری مالی چینی ها با تایرسازان
در این زمینه، مدیرعامل یك گروه صنعتی تولیدكننده لاستیك نیز به ایرنا گفت: حدود 45 درصد از 150 قلم مواد اولیه مورد نیاز تایرسازان از خارج تامین می شود كه اكنون با مشكلات متعددی مواجه است.
«پرویز اخوان» افزود: عمده مواد اولیه وارداتی از چین وارد می شود، اما از چهارشنبه هفته گذشته قطع همكاری پولی و مالی بانك كونلون چین كه همیشه با شركت های ایرانی كار می كرد، بر مشكلات تایرسازان افزوده است.
وی اظهار داشت: اكنون علاوه بر مشكل تامین مواد اولیه، با مشكلات فروش نیز مواجه ایم، به طوری كه ستاد تنظیم بازار، فروش تایرهای باری را از تولیدكنندگان داخلی گرفته و اعلام كرده كه به خودروسازان تایر ندهید و حتی نمایندگی های دریافت كننده لاستیك را نیز خودش مشخص می كند.
اخوان ادامه داد: علاوه بر مشكلات یاد شده، قطع صادرات تایر سبب شده تا جریان نقدینگی تایرسازان كاهش یابد، همچنین كاهش نرخ تعرفه واردات تایر از 26 به پنج درصد، مشكلات تولیدكنندگان داخلی را دوچندان كرده است.
وی یادآور شد: مشكل آنجایی زیاد می شود كه مواد اولیه داخلی مثل نخ، دوده و محصولات پتروشیمی را نیز با ارز آزاد تهیه می كنیم، زیرا محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می شوند و با افزایش نرخ ارز، قیمت این كالاها نیز افزایش می یابد كه به ضرر تولیدكنندگان است.
مدیرعامل این گروه صنعتی اضافه كرد: با وجود افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، اما سازمان حمیات از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان قیمت فروش تایر را ثابت نگه داشته و اكنون محصولات به قیمت های پارسال عرضه می شود.
وی تصریح كرد: مشكلات یاد شده تایرسازان را به حاشیه زیان برده كه تداوم این روند می تواند مشكلات جدی در آینده برایشان به دنبال داشته باشد.
اخوان بیان داشت: ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه به سختی یافت می شود و برای موادی نظیر كائوچو كه اعلام شده بود ارز دولتی دریافت می كند، در عمل دلار و یورویی موجود نیست.
وی یادآور شد: در روزهای پایانی حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قول افزایش 25 تا 26 درصدی قیمت تایر داده شد، اما حتی اگر این افزایش نرخ اجرایی شود تولید با زیان همراه خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز تاكید كرد: حتی افزایش 40 درصدی تایرهای بایاس، 30 درصدی تایرهای رادیال و 35 درصدی تایرهای باری رادیال كه این شركت تنها تولیدكننده آن در كشور است، چاره ساز نخواهد بود و سربه سر شدن درآمدها و هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.
** تولید به كام دلالان
وی گفت: مظلومیت صنعت تایر تا حدی است كه تولیدات به نرخ دولتی عرضه می شود، اما بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه ها می رود.
اخوان خواستار آن شد تا نظارت ها در این بخش بیشتر شود تا از گران شدن و احتكار تایر جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، نابسامانی و سختی شرایط تولید در صنعت تولید تایر به حدی رسیده كه فعالان این صنعت خواستار نظم بخشی در تولیدند. آنان گلایه دارند كه چرا در برهه حساس كنونی، هر یك از شركت های خصوصی و تامین كنندگان مواد اولیه، ساز خود را كوك می كنند، از كسی حساب نمی برند و خبری از نظارت هم نیست.
در حقیقت از امكانات داخلی نمی توان برای رونق تولید بهره برد و علاوه بر دشواری تحریم های خارجی، آنچه باید آن را سوء استفاده و تحریم داخلی نام نهاد، این صنعت را آزار می دهد.
به گزارش ایرنا، لاستیك های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمت ثابت عرضه شده بود اما ماه گذشته در پی نوسان نرخ دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت لاستیك نیز افزایش یافت.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه 350 هزار تن تایر در كشور مصرف می شود كه 250 هزار تن آن تولید داخل است.
بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و كره جنوبی وارد می شود.
اقتصام*3065** 2022
تهران- ایرنا- ثبات قیمت تایر، افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه، تحریم خارجی، قطع همكاری مالی و اعتباری خارجی ها و عمل خودسرانه برخی شركت های داخلی در تامین مواد اولیه، عمده مشكلات این روزهای صنعت تایرسازی را تشكیل می دهد؛ مشكلاتی كه ورود تایرسازان به «حاشیه زیان» را هشدار می دهد.