۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۳۴
کد خبر: 83088897
T T
۰ نفر
ستاد اجرايي به 50 هزار زائر اربعين خدمات درماني ارائه كرد

تهران- ايرنا- رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) از ارائه خدمات درماني به 50 هزار زائر در ايام اربعين حسيني در عتبات عاليات خبر داد.

به گزارش ايرنا از ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) محمد مخبر روز يكشنبه گفت: اين ستاد امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته، جزو نهادهايي است كه تدارك وسيعي را براي خدمات گسترده و متنوع به زائران اربعين حسيني پيش‌بيني كرده بود؛ استقرار چندين موكب در مناطق چذابه، شلمچه، مهران، كربلاي معلي، نجف اشرف و مسير بين اين دو شهر، حمايت از برپايي 35 موكب مردمي، فراهم كردن امكانات درماني و دارويي براي 50 هزار بيمار، مساعدت در اعزام 800 زائر اولي و تدارك بزرگترين پاركينگ‌ توسط اين ستاد براي رفاه حال زائران، از جمله‌ اين اقدامات به شمار مي‌رود.

* به همت ستاد اجرايي 800 زائر اولي راهي عتبات شدند
مديرعامل بنياد بركت احسان وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) اميرحسين مدني گفت: خدمات درمان و سلامت، اعزام زائر اولي‌ها، استقرار موكب‌هاي احسان و توليد و توزيع محصولات رسانه‌اي و فرهنگي از جمله حوزه‌هاي فعاليت ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در اربعين حسيني بود.
وي افزود: امسال با راه‌اندازي پويش «رواديد بهشت» و در قالب 16 كاروان، 800 زائر اولي از مناطق محروم كشور از جمله هيرمند، نيمروز و هامون در استان سيستان و بلوچستان، شاخن در خراسان جنوبي، احمد فداله در خوزستان و بشاگرد در هرمزگان توسط ستاد اجرايي به كربلا اعزام شدند.
مدني اظهار داشت: اين زائران تنها هزينه‌ ويزا را خود پرداخت كردند و مابقي مخارج سفر هر زائر معادل 12 ميليون ريال توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) تقبل شد.
مديرعامل بنياد بركت احسان وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در خصوص چگونگي انتخاب اين 800 زائر توضيح داد: اين زائران از مناطق محرومي كه طرح توسعه‌ روستايي در آنها اجرايي شده است، انتخاب شدند. جوان بودن، داشتن 20 تا 45 سال سن و زائر اولي بودن از جمله ملاك‌هاي گزينش اين افراد بوده است.
مدني از استقرار سه موكب ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در مناطق مرزي مهران، شلمچه و چذابه و همچنين برپايي موكب در كربلا، نجف و مسير ميان اين دو شهر خبر داد و گفت: در اين موكب‌ها در قالب طرح احسان‌الحسين، روزانه 20 هزار غذا و حجم قابل ملاحظه‌اي آب آشاميدني ميان زائران توزيع شد. همچنين موكب ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) مستقر در كربلا نيز قابليت اسكان پنج هزار زائر را در شبانه‌روز داشت و به همين تعداد زائر را نيز اطعام مي‌كرد.
وي توليد محصولات رسانه‌اي و فرهنگي و توزيع آنها در پياده‌روي اربعين را از ديگر فعاليت‌هاي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) ذكر كرد و ادامه داد: اين محصولات با محوريت تبيين مفاهيم و ابعاد اربعين حسيني و فعاليت‌هاي ستاد اجرايي در كشور توليد شده بود. همچنين مستندهايي درباره زائران ديگر كشورها و زائران اولي توليد و توزيع شد.
مديرعامل بنياد بركت احسان وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در ادامه از استقرار كاروان سلامت احسان در مناطق محروم كشور پس از خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني خبر داد و عنوان كرد: كاروان سلامت احسان با دارا بودن 600 مترمربع فضا و 140 تخت‌خواب با استقرار در مناطق محروم به‌ خصوص در هنگام وقوع حوادث و بلاياي طبيعي، به ارايه‌ خدمات درماني به مردم اين مناطق خواهد پرداخت.
مدني با اشاره به تجهيز هر چه بيشتر كاروان سلامت احسان خاطرنشان كرد: به زودي خدمات بيشتر و تخصصي‌تري همچون دندانپزشكي و انجام عمل‌هاي جراحي نيز به قابليت‌هاي كاروان سلامت احسان افزوده مي‌شود.
وي با اشاره به تأكيدات محمد مخبر، رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) مبني بر استقرار پنج كاروان سلامت احسان در مناطق محروم كشور تصريح كرد: تعداد كاروان‌هاي سلامت احسان به زودي افزايش مي‌يابد و اين كاروان‌ها در يك‌هزار روستاي كشور به ارايه‌ خدمات درماني خواهند پرداخت.

* ستاد چهار موكب برپا كرد
سيدمحمد پورحسيني مديرعامل شركت بركت‌تل وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: امسال ستاد اجرايي فرمان امام(ره) با استقرار چهار ايستگاه در شهرهاي نجف و كربلا، عمود 828 بين اين دو شهر و راه‌اندازي واحد سيار ميان مرزهاي چذابه و شلمچه بيش از پنج هزار نفر از زائران اربعين حسيني را ويزيت پزشكي كرد.
پورحسيني ادامه داد: ويزيت اين زائران به ‌طور كامل شامل معاينه توسط پزشك و تجويز و تحويل دارو، كاملاً به شكل رايگان انجام پذيرفت.
وي از توزيع 130 قلم دارو در اين ايستگاه‌هاي سلامت خبر داد و عنوان كرد: 140 پزشك، پيراپزشك، پرستار و امداد جهادي در اين چهار ايستگاه به شكل داوطلبانه به خدمت‌رساني مشغول بودند. همچنين 100 بهيار و پزشك نيز با تجهيز به كوله‌پشتي‌هاي حاوي داروهاي اوليه‌ درماني، در مسير نجف تا كربلا در تردد بودند و به 12 هزار نيازمند خدمات درماني ارايه دادند.
پورحسيني افزود: همچنين خودرو‌هاي سيار نيز در مسير عمود 828 تا شهر كربلا در تردد بوده و خدمت‌رساني مي‌كردند.
مديرعامل شركت بركت‌تل، اعتبار تخصيص‌يافته براي ارايه‌ اين خدمات را بالغ بر 15 ميليارد ريال ذكر كرد و افزود: بخش عمده‌ هزينه‌ها مربوط به تأمين و ارسال دارو به كشور عراق بود.

* خدمات قرارگاه جهادي خدمت‌رساني ستاد اجرايي به زائران
محمد ودود حيدري مسئول قرارگاه جهادي خدمت‌رساني ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) اظهار داشت: قرارگاه جهادي امسال هم طبق روال سال‌هاي گذشته به دنبال اين مهم بود كه از ظرفيت و توانايي گروه‌هاي جهادي و مجموعه‌هاي مردمي براي خدمت‌رساني به زائران حداكثر استفاده را ببرد و نقشي حمايتي را در مراسم پياده‌روي اربعين حسيني ايفا كند.
ودود حيدري، اقدامات قرارگاه جهادي خدمت‌رساني ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) را به دو بخش متمركز و غيرمتمركز تقسيم كرد و افزود: امسال تلاش كرديم گروه‌هاي جهادي فعال در حوزه سلامت و درمان را سامان‌دهي كنيم‌. در اين راستا، 140 پزشك، پيراپزشك و بهيار با كوله‌پشتي حاوي دارو و در طول مسير پياده‌روي ميان نجف تا كربلا به ارايه‌ خدمات درماني به زائران پرداختند.
وي اقدامات غيرمتمركز قرارگاه جهادي خدمت‌رساني را در قالب حمايت از گروه‌هاي جهادي داراي توانمندي‌هاي خاص در حوزه‌هاي مختلف برشمرد و بيان كرد: پيش از ايام اربعين، با اعلام فراخوان و دعوت از گروه‌هاي جهادي براي ارايه‌ طرح‌هاي پيشنهادي، از گروه‌هاي واجد شرايط پشتيباني به عمل آورديم. تعدادي از گروه‌هاي جهادي به شكل خودجوش در مرزها و در طول مسير پياده‌روي، خدمات متنوعي در حوزه‌هاي مختلف مانند درمان و سلامت، تغذيه، راهنمايي و نگهداري وسايل زائران ارايه مي‌دادند كه حمايت‌هاي لازم از آنها انجام شد.
به گفته‌ مسئول قرارگاه جهادي خدمت‌رساني ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)، تلاش اين قرارگاه متمركز بر اين مهم بوده كه حالت مردمي پياده‌روي اربعين در بخش پشتيباني هم حفظ شود و در اين راستا، از 40 گروه جهادي فعال در عرصه‌هاي مختلف حمايت شده است.
ودود حيدري از بكارگيري گروه‌هاي جهادي در اعزام زائران اولي به عتبات عاليات خبر داد و گفت: گروه‌هاي جهادي را مسئول شناسايي و اعزام زائران مناطق محروم كرديم. شناسايي و اعزام اين افراد توسط گروه‌هاي جهادي انجام گرفت و مديريت كاروان‌ها هم بر عهده خود آنان بود.
اجتمام*3377*1834