۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 83089775
T T
۰ نفر
خدمت رساني به زائران حسيني در چذابه تا آخر ماه صفر

اهواز - ايرنا - خدمت رساني به زائران حسيني در مرز چذابه در آستانه رحلت جانگذار پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد(ص) ، شهادت امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا(ع) تا آخر وقت روز پنجشنبه 29صفر ادامه دارد.

به گزارش ايرنا در 2 روز اخير ده ها كاروان سوگوار و عزادار براي شركت در آيين هاي ويژه شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) و رحلت حضرت محمد(ص) از گذرگاه مرزي چذابه در 110كيلومتري شمال غرب اهواز عازم نجف اشرف و كربلاي معلي شدند كه پيش بيني مي شود در روزهاي آينده بر حجم زائران و سوگواراني كه قصد تشرف به عتبات عاليات را دارند افزوده شود.
در همين حال چندين موكب مردمي از شهرهاي خوزستان در اطراف پايانه مرزي چذابه همچنان مشغول خدمت رساني به زائران و اطعام آنان هستند .
از سوي ديگر روند بازگشت زائران اربعين حسيني از كربلاي معلي نيز روز يكشنبه ادامه داشت و بر اساس آمار اداره گذرنامه چذابه در همين روز 2 هزار و157زائر از اين مرز وارد ميهن اسلامي شدند و مورد استقبال و پذيرايي مواكب مردمي قرار گرفتند.
برخي از زائران حسيني كه ويزاي اربعين در دست داشتند و موفق نشدند در ايام اربعين به كربلا مشرف شوند در روزهاي اخير نيز از چذابه عازم شهرهاي مقدس عراق شدند.
اعتبار ويزاي اربعين تا آخر ماه صفر است و زائران بايد تا آخر وقت پنجشنبه به كشور بازگردند در غير اين صورت مشمول جريمه نقدي از سوي دولت عراق خواهند شد.
بر اساس اعلام اداره گذرنامه چذابه ، تنها در روز يكشنبه(ديروز) 513زائر از چذابه راه كربلا را در پيش گرفتند ولي احتمالا' در روزهاي پاياني ماه صفر بر تعداد زائران خروجي افزوده شود.
شهردار معنوي چذابه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: كار جا به جايي زائران در چذابه با پنج دستگاه اتوبوس به صورت رايگان ادامه دارد.
محمد رستم منش با اشاره به اينكه خدمت رساني به زائران حسيني تا 17آبان در چذابه ادامه دارد افزود: خدمت رساني به زائران (ورودي و خروجي) به صورت شبانه روزي و تمام وقت است.
وي افزود: در جريان تردد زائران اربعين حسيني در چذابه حدود 100دستگاه اتوبوس به كار گرفته شد ولي به تدريج با كاهش تردد زائران از تعداد اتوبوس ها نيز كاسته شد.
رستم منش با اشاره به اينكه خدمات درماني به زائران نيز در چذابه به صورت شبانه روز ادامه دارد افزود: بيمارستان صحرايي ارتش و اكيپ هاي بهداشتي و درماني دانشگاه جندي شاپور اهواز براي ارائه خدمات درماني و پزشكي تا آخر ماه صفر فعال خواهند بود.
مدير پايانه مسافري چذابه نيز در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه تا آخر وقت يكشنبه 176هزار و 500 زائر اربعين حسيني از اين مرز به كشور مراجعت كرده اند افزود:چهار گيت گذرنامه براي خروج و ورود زائران به صورت شبانه روزي در پايانه چذابه فعال هستند.
احسان نونژاد افزود:زائران حسيني به محض ورود به كشور مورد معاينه پزشكي قرار مي گيرند و در صورت نياز به درمانگاه و مراكز درماني معرفي مي شوند.
وي با اشاره به اينكه در مجموع حدود 229هزار زائر حسيني از اول ماه صفر تا ديروز(يكشنبه) از چذابه عازم عتبات عاليات شدند افزود: به نظر مي رسد حدود 50هزار نفر از زائران اربعين حسيني كه از چذابه به شهرهاي مقدس عراق سفر كرده اند تر جيح داده اند از مرزهاي مهران و شلمچه وارد كشور شوند كه البته اين مساله منع قانوني نداشته است.
حجت الاسلام سيدمحمود موسوي رئيس كميته جذب مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين در گفت و گو با ايرنا ضمن قدرداني از تلاش هاي درخور تحسين مواكب مردمي در ايام پرفيض اربعين حسيني اظهار داشت: برخي از مواكب مردمي از شهرهاي دزفول ، هويزه ، حميديه و سوسنگرد داوطلبانه مايل بودند تا آخر ماه صفر به زائران اربعين حسيني در مرزهاي چذابه و شلمچه خدمت رساني كنند.
وي با بيان اينكه بيش از يك هزار موكب مردمي در مرزهاي چذابه و شلمچه و شهرهاي مسير تردد زائران اربعين حسيني مشغول خدمت رساني به زائران بودند افزود: امسال خدمت رساني به زائران با وجود برخي مشكلات اقتصادي ، منسجم تر و هماهنگ تر از سال هاي گذشته بود و در آينده نيز بهتر خواهد شد.
مرزهاي چذابه و شلمچه در خوزستان و مرز مهران در استان ايلام سه كانون اصلي ، رسمي و بين المللي تردد زائران اربعين حسيني بودند.
امسال در مجموع حدود 1.9ميليون زائر اربعين از اين سه مرز بين المللي به عتبات عاليات سفر كردند.
بر اساس آمار رسمي وزارت كشور ،امسال 63درصد زائران از مرز مهران ، شلمچه21درصد و چذابه 13درصد و 2 درصد نيز از طريق هوايي به شهرهاي مقدس عراق عزيمت كردند.
6065/6002