۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۲۳
کد خبر: 83090547
T T
۰ نفر
هند برای حفظ منافع خود در چابهار تلاش می كند

دهلی نو-ایرنا- یك روزنامه هندی با اشاره به آغاز تحریم های نفتی آمریكا علیه ملت ایران از روز دوشنبه خاطرنشان كرد هند نه تنها در مذاكراتی پیچیده با واشنگتن توانست در ارتباط با تحریم های نفتی ایران معافیت كسب كند بلكه مكانیسمی طراحی كرده است تا منافع خود در بندر چابهار را حفظ كند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'اكونومیك تایمز روز دوشنبه در گزارشی نوشت: با توجه به اهمیت ایران برای هند به عنوان دروازه ورود به منطقه اوراسیا، دولت دهلی نو در ماه جاری یك دیدار در سطح وزرا با تهران و مسكو برگزار خواهد كرد تا پروژه كریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب را اجرایی كند.
به نوشته این روزنامه، مقامات هندی تاكید كرده اند كه دهلی نو مذاكرات گسترده ای با آمریكا و همچنین ایران و افغانستان با هدف گسترش حضور خود در چابهار انجام داده است.
روزنامه مذكور با اشاره به اینكه آمریكا هنوز برای استفاده هند و افغانستان از بندر چابهار ایران معافیتی در نظر نگرفته است، اظهار نگرانی كرد كه اگرچه این بندر درآمد نفتی برای ایران نخواهد داشت، اما در صورتی كه آمریكا با معافیت چابهار از تحریم های ایران موافقت نكند، شركت های هندی كه در این پروژه سرمایه گذاری كرده اند دچار مشكلات زیادی خواهند شد.
در طول چند ماه گذشته هند راه های مختلفی را بررسی كرده است تا منافع خود را در چابهار حفظ كند. این بندر مسیر دسترسی آسان هند به افغانستان است. كابل نیز بر اساس توافق سه جانبه ای كه با دهلی نو و تهران امضا كرده است بخشی از این پروژه می باشد.
ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند هفته گذشته در دهلی نو اعلام كرد كه هند به استفاده از چابهار به عنوان بخشی از پروژه ارتباطی بزرگ تر در منطقه هند و اقیانوسیه ادامه خواهد داد.
به گفته مقامات هندی، پافشاری دهلی نو و همچنین عدم واهمه این كشور از تهدید های آمریكا سبب دریافت معافیت هند و هفت كشور دیگر از تحریم های ایران شده است.
این منابع خاطر نشان كردند كه از سوی دیگر ادامه تعامل هند با ایران جهت تامین منافع راهبردی هند در منطقه وسیع تر اوراسیا اهمیت دارد.
كریدور بین المللی شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیم‌كره شرقی جهان است.
موقعیت استراتژیك، ژئوپلتیك و ژئواكونومیك ایران مورد توجه كشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مكران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدكنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.
موافقتنامه كریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه كشور ایران، هند و روسیه رسید.
كریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد كه در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر می‌باشد. این كریدور یكی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و كشورهای در مسیر این ‌گذر هر یك با تشكیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همكاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.
این كریدور ارتباط ترانزیتی كشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به كشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مكران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیك به این راه‌گذر در مبادله كالا به شرق كشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد كرد.
در صورت فعال شدن تمام حلقه‌های این زنجیره ، انتقال كانتینر از بندربمبئی به مسكو حدود یك ماه زمان نیاز دارد در حالی كه ترانزیت كانتینری مشابه از طریق دریای بالتیك افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.
آساق**267**1424