۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۵۴
کد خبر: 83090566
T T
۰ نفر
ظريف: آمريكا بانك منحل شده و كشتي غرق شده ايران را تحريم كرد

تهران- ايرنا- وزير خارجه ايران در توئيتي با اشاره به جنگ رواني آمريكا عليه ايران نوشت كه واشنگتن يك بانك منحل شده و يك كشتي غرق شده ايراني را تحريم كرد.

به گزارش دوشنبه شب ايرنا، محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در پيامي توئيتري نوشت: آمريكا در يك عمليات رواني از سر استيصال براي پر كردن فهرست نهادهاي تحريم شده ايراني كه ناخواسته هدف قرار گرفتن مردم عادي ايران را نيز نشان داد، يك بانك كه 6 سال پيش تعطيل شد و يك كشتي كه سال گذشته غرق و به صورت گسترده اي رسانه اي شد، را هدف تحريم هاي خود قرار داد.
وزارت خزانه داري آمريكا روز دوشنبه در حالي فهرست جديد تحريم ها عليه ايران را اعلام كرد كه نام نفتكش ايراني «سانچي» كه سال گذشته غرق شده نيز در اين فهرست به چشم مي خورد.
نفتكش سانچي كه متعلق به شركت ملي نفت ايران بوده و با پرچم پاناما تردد مي كرد، پيشتر با نام هاي سامان، سپيد، گاردنيا و سي‌هورس نيز شناخته مي شد.
وزارت خزانه داري آمريكا اين نفتكش غرق شده را با نام سانچي و سه بار با نام هاي ديگر آن در فهرست خود آورده و تاكيد كرده است كه آمريكايي ها بايد به تحريم اين كشتي و منافع حاصل از آن را براساس فرمان اجرايي «13599» ادامه دهند.
نفتكش سانچي شانزدهم دي ماه سال گذشته در حالي كه بيش از 130 هزار تن ميعانات گازي با خود حمل مي كرد در سواحل شانگهاي با يك كشتي فله بر چيني حامل 64 هزار تن گندم برخورد كرد.
در اين حادثه، نفتكش سانچي با 30 تبعه ايراني و دو بنگلادشي دچار حريق و انفجارهاي گسترده شد و در حالي كه اقدام هاي فوريتي و ضربتي براي خاموش كردن شعله ها بي ثمر بود، در نهايت پس از هشت روز غرق شد.
دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا 18 ارديبهشت ماه گذشته خروج آمريكا از برجام را اعلام كرد اما بلافاصله ديگر كشورهاي امضا كننده اين توافق يعني انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه ضمن محكوم كردن خروج اين كشور از اين توافق چندجانبه بين المللي، تاكيد كردند كه به برجام پايبند مانده و از تجارت شركت هايشان با ايران حمايت مي كنند.
ترامپ با حربه تروريسم اقتصادي و تحريم هاي يك جانبه غيرقانوني و فشار به جامعه جهاني به دنبال ايجاد جنگ رواني و القاي انزواي ايران است اما تجربه ماه هاي اخير و همراهي نكردن جهان با آمريكا نشان داد كه اين كشور هيچگاه به هدف خود دست نخواهد يافت.
تحريم هايي كه آمريكا يك جانبه عليه ملت ايران اعلام مي كند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهاني با آنها همراهي نكرده تا جائيكه ترامپ مجبور شده است از برخي از آنها عقب نشيني كند. در اين مورد مي توان به اظهارات رئيس جمهوري، وزير امور خارجه و رئيس بانك مركزي ايران اشاره كرد.
حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده است هيچ تحريمي نيست كه آمريكا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضي از افرادي كه در آمريكا به دنبال تحريم ايران بودند بيش فعال بودند؛ بنابراين هيچ چيز جديدي براي نوامبر ( 13 آبان ماه) وجود ندارد كه انجام دهند و اين يك موضوع كاملا تبليغي و رواني است.
خبرگزاري بلومبرگ در گزارشي با اشاره به مخالفت كشورها با تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران نوشت: بسياري از كشورهاي خريدار نفت ايران آشكارا تحريم هاي آمريكايي را نقض مي كنند يا خواستار معافيت از تحريم هاي ضدايراني آمريكا هستند.
آخرين خبرها حاكي هستند كه آمريكا تاكنون مجبور شده است دست كم هشت كشور را از تحريم نفتي عليه ايران معاف كند.
شبد**9416**9122
۰ نفر