۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83090829
T T
۰ نفر
مصرف «گل» در جوانان افزایش یافته است

تهران- ایرنا- عضو گروه مطالعات اعتیاد مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی گفت: مصرف ماده توهم زای «گل» یا همان ماری جوانا در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته است، ماده ای كه عامل افسردگی، خستگی، كاهش حافظه كوتاه مدت، خشونت، بی انگیزگی، اختلال بینایی، روانپریشی و خودكشی است.

محمدرضا قدیر زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی نوجوانان و جوانان به دلایل مختلف به مصرف گل رو آورده اند، حس كنجكاوی، ابراز وجود و نمایش بزرگ شدن، احساس تعلق به گروه و فشار همسالان می‌تواند از دلایل علاقه نوجوانان و جوانان به ماریجوانا باشد.
وی ادامه داد: چند سالی است كه ماده اعتیاد آوری به نام گل، نقل محافل دوستانه شده و متاسفانه بیشترین مصرف هم در قشر جوان و نوجوان كشورمان مشاهده می شود.
عضو گروه مطالعات اعتیاد مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی گفت: گل از گیاه شاهدانه تهیه می شود و مصرف آن آثار سوء جسمانی و روانی فراوانی دارد.
وی افزود: ماده موثر موجود در گیاه شاهدانه، تترا هیدرو كانابینول یا THC است و سرشاخه‌های گلدار گیاه شاهدانه را كه حاوی مقادیر بالا THC است را ماریجوانا می‌نامند كه این ماده در كشورمان بیشتر به اسم «گل» شناخته می‌شود.
قدیرزاده تصریح كرد: گل غالبا تدخین (دود كردن) می شود. اغلب آن را در كاغذی می‌پیچند و به صورت سیگار می‌كشند كه در اصطلاح «سیگاری» نامیده می شود.
وی اضافه كرد: ماریجوانا جزو دسته مواد توهم‌زا دسته‌بندی می‌شود و در این حالت، احساسات فرد به طور غیرطبیعی تغییر پیدا می‌كند.
مطالعات اعتیاد مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی گفت: افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشك شدن دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد و ریسه رفتن، گیجی و عدم تمركز حواس، از دست دادن هماهنگی و تعادل، تكلم آهسته، تمایل به مصرف همزمان با غذا، پراشتهایی، فراموشی و خواب آلودگی، بیان حرف های نامفهوم و بی ربط، گوشه گیری، خستگی و افسردگی از نشانه‌های مصرف گل است.
وی در مورد آثار طولانی مدت مصرف گل نیز افزود: از آثار طولانی مدت مصرف گل می توان به كاهش حافظه كوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات خوردن و خوابیدن، كاهش بازداری اجتماعی در رفتار و درگیری و خشونت و سندرم بی‌انگیزگی اشاره كرد و هچنین مشكلات ریوی و سرطان نیز از آثار طولانی مدت مصرف ماریجواناست.
قدیرزاده با اشاره به اینكه مصرف گل رفتارهای پرخطر در رانندگی را نیز افزایش می‌دهد، تاكید كرد: با توجه به توهم در حس بینایی و عدم هماهنگی و كاهش تمركز در رانندگی، احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

*تفكر غلط اعتیادآور نبودن گل، جوانان را به سمت حشیش می كشاند
وی اعلام كرد: از طرف دیگر تفكر غلط اعتیادآور نبودن گل باعث می شود جوانان نسبت به سایر مواد بیشتر به حشیش روی آورند، به طوری كه در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف مشتقات شاهدانه و از جمله «گل» در كشورمان به خصوص در خانم های جوان هستیم حتی برخی نوجوانان، جوانان، مصرف گل را آرامش بخش تلقی می‌كنند، چون اطلاعات نادرستی درباره آن از دیگران دریافت كرده‌اند.

*گل دروازه اعتیاد است
قدیرزاده گفت: بسیاری از مصرف كنندگان مواد مخدر، اولین ماده‌ای را كه تجربه كرده‌اند، گل است. ماریجوانا یا گل دروازه ورود به مواد پرخطرتر و اعتیاد به مواد سنگین تر است، چه بسا افرادی كه در ابتدا نسبت به سایر مواد همچون هروئین و شیشه تمایلی نداشته‌اند و پس از مصرف گل به سمت چنین مواد خطرناكی روی آورده‌اند.
وی اضافه كرد: مصرف گل زمینه ساز بروز انواعی از اختلالات روان شناختی از جمله اضطراب، افسردگی، روان پریشی و خودكشی است و ماریجوانا به بخش‌های در حال رشد مغز صدمه می‌زند، این بخش‌ها شامل نورون‌های چندكاره‌ای هستند كه در قسمت‌های مشخص از مغز وجود دارند و كنترل رفتارهای اجتماعی فرد و حافظه كوتاه مدت را برعهده دارند.
عضو گروه مطالعات اعتیاد مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی گفت: مصرف گل بر بسیاری از مهارت هایی كه نیازمند دقت و كنترل هستند، تاثیر می‌گذارد و هوشیاری، تمركز، هماهنگی و واكنش مناسب فرد مصرف كننده ماریجوانا مختل می‌شود.
وی افزود: فرد مصرف كننده گل در تشخیص فواصل، واكنش به علایم و صداها نیز دچار مشكل می‌شود و در زمان رانندگی احتمال تصادف فرد مصرف كننده افزایش می‌یابد.
قدیر زاده خاطر نشان كرد: شاید یكی از دلایل افت تحصیلی نوجوان، مصرف گل ‌باشد، مصرف دراز مدت ماریجوانا به بی‌انگیزگی مزمن می‌انجامد و فرد نسبت به همه اهداف و آرزوها خود بی‌انگیزه می‌شود. روابط اجتماعی خود را ازدست می‌دهد و دچار كاهش علاقه به تلاش، پیشرفت و موفقیت می‌شود.
وی تاكید كرد: درمان این نوع اعتیاد نیز مانند سایر مواد مخدر و روانگردان می‌بایست زیر نظر روانپزشك یا پزشك متبحر صورت گیرد و تمایل نداشتن به درمان یكی از موانع بهبودی كامل این افراد است.
اجتمام*2181 * 3063
۰ نفر