۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۲۰
کد خبر: 83092291
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا از تصمیم سوئیفت علیه ایران اظهار تأسف كرد

تهران - ایرنا - اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از تصمیم امروز (چهارشنبه) شبكه بین بانكی سوئیفت علیه ایران اظهار تأسف كرد.

به گزارش رویترز، كمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 16 آبان طی بیانیه‌ای از تصمیم شبكه بین بانكی سوئیفت برای تعلیق دسترسی برخی از بانك‌های ایرانی اظهار تأسف كرد.
ماجا كوسیجانس سخنگوی كمیسیون خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی گفت، این تصمیم بسیار ناشایست و تأسف آور است.
بر اساس بیانیه امروز (چهارشنبه) شبكه بین بانكی سوئیفت، تصمیم تعلیق دسترسی بانك‌های ایرانی به سیستم پیام آور در راستای نفع ثبات و یكپارچگی سیستم مالی جهانی گرفته شده است.
جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانكی معروف به سوئیفت یك انجمن تعاونی غیرانتفاعی است كه در ماه مه 1973 میلادی توسط 239 بانك از پانزده كشور اروپایی و آمریكای شمالی راه‌اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روش‌ های ارتباطی غیراستاندارد كاغذی یا از طریق تلكس در سطح بین‌المللی با یك روش استاندارد شده جهانی بود.
در حال حاضر بیش از 9 هزار و 700 بانك و مؤسسه مالی در 209 كشور جهان عضو این شبكه مالی می‌باشند.
گفتنی است، اتحادیه اروپا به ‌زودی طرح 'خودروی اهداف ویژه'، مكانیسمی را كه به ‌منظور تبادل كالا و خدمات با ایران با هدف دور زدن تحریم‌های آمریكا تهیه شده رونمایی خواهد كرد.
طرح مزبور شبیه ساز و كاری است كه اتحاد جماهیر شوروی در جنگ سرد از آن استفاده می ‌كرد كه البته اتحادیه اروپا از این طرح سه هدف را دنبال می‌كند؛ حفظ صادرات نفت خام ایران، تأمین كالاهای مورد نیاز این كشور و حفظ برجام.
در همین حال روس ها هم كه نگران اعمال تحریم های مالی آمریكا علیه خودشان به مانند ایران هستند، در یك سال اخیر گام هایی را برای رهایی از دلار و ایجاد سیستم مالی جداگانه با عنوان سوئیفت روسی پیموده اند.
خانم «الویرا نابولینا» رییس بانك مركزی روسیه چندی پیش با توجه به احتمال گسترش فشارهای تحریمی آمریكا علیه روسیه گفت كه همه شرایط برای ادامه فعالیت بانك های روسی در صورت حذف روسیه از سامانه سوئیفت فراهم شده است.
آمریكا از سال 2014 تاكنون در مساله اوكراین و نیز برخی مسائل دیگر چون پرونده اسكریپال بیش از 60 بسته تحریمی در مورد روسیه وضع كرده است.
خانم «اولگا اسكوروباگاتووا» معاون بانك مركزی روسیه نیز یك ماه پیش اعلام كرد كه بانك های خارجی تا پیش از پایان امسال (دی ماه سال جاری) می توانند عضو سیستم شبه سوئیفت روسیه به نام «اس.پ.ف.اس» شوند.
وی در گفت وگو خبرنگاران اضافه كرد: استفاده از سوئیفت روسی به بازیگران خارجی امكان می دهد با شركت های روسی كه در فهرست تحریم های خارجی قرار گرفته اند، همكاری كنند.
معاون بانك مركزی روسیه گفت: تا یك ماه پیش 416 شركت و موسسه مطرح روسیه از جمله خزانه داری فدرال، شركت گازپروم نفت و روس نفت به این سیستم ملحق شده اند.
معاون بانك مركزی روسیه به نقل از پوتین گفت كه آمریكا با تحریم اقتصادی روسیه مرتكب اشتباه راهبردی شد.
دیروز نیز بانك مركزی روسیه در اطلاعیه ای با اعلام آماده شدن سوئیفت روسی (SPFS) اعلام كرد كه بانك ها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی در صورت آماده بودن شرایط فنی می توانند به سوئیفت روسی وصل شوند.
در گزارش بانك مركزی روسیه گفته شده است: « خدمات این سامانه شامل انتقال اطلاعات در قالب سوئیفت، انتقال اطلاعات مالی در قالب های ویژه به كاربران، كنترل اطلاعات مالی در قالب سوئیفت و امكان مشخص كردن شركت كنندگان در (SPFS) برای كاربران و دریافت اطلاعات مالی از آنها است.»
در ادامه این گزارش آمده است: اصول ورود بانك ها و مشتریان آنها به سیستم (SPFS) به این گونه است كه این موسسات در صورت آماده بودن خدمات فنی و پس از عقد قرارداد با بانك مركزی روسیه در آن عضو می شوند.
آساق**9473*1436*