۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83093120
T T
۰ نفر
معافیت چابهار از تحریم ، نتیجه تلاش مشترك هند و افغانستان

دهلی نو-ایرنا- یك روزنامه هندی تاكید كرد حذف بندر چابهار از فهرست تحریم های آمریكا علیه ایران پس از تلاش های فشرده و فشارهای مستمر دهلی نو و كابل بر واشنگتن به دلیل اهمیت راهبردی آن برای اقتصاد هند و افغانستان حاصل شد.

به گزارش ایرنا در روز جمعه به نقل از روزنامه 'ایندین اكسپرس'، مقامات ارشد افغانستان نیز همانند هند مساله بندر چابهار را با آمریكا مطرح كرده و تاكید كردند این بندر باید از تحریم های آمریكا معاف شود.
به نوشته این روزنامه، این دیدارها در بالاترین رده های سیاسی بین افغانستان و آمریكا انجام شده و اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند نیز مساله چابهار را با جان بولتون همتای آمریكایی خود و همچنین مایك پامپئو وزیر امور خارجه این كشور مطرح كرده است.
همچنین، مساله چابهار در دیدار های متعدد مقامات هندی و آمریكایی مطرح شد بطوریكه دهلی نو این مساله را در طول دو دیدار اخیر برایان هوك مقام ارشد آمریكایی به هند با وی درك كرده است.
در طول مذاكرات هند و آمریكا موسوم به '2+2' كه در ماه سپتامبر ( شهریور) با حضور وزرای خارجه و دفاع هند و آمریكا در دهلی نو برگزار شد، طرف هندی دلایل خود برای معاف شدن بندر چابهار از تحریم های ایران را به مقامات آمریكایی اعلام كرده بود.
هند تاكید كرده است كه بندر چابهار سرمایه گذاری راهبردی دهلی نو در منطقه بوده و این بندر دروازه دسترسی به آسیای مركزی است كه هم اكنون از حوزه نفوذ مستقیم هند خارج است. بندر چابهار برای هند تنها یك سرمایه گذاری مالی نیست بلكه یك مسیر جایگزین راهبردی برای رسیدن به افغانستان بدون نیاز به پاكستان است.
هندی ها همچنین به مقامات آمریكایی اعلام كرده بودند كه اگر تحریم های ایران شامل توسعه زیرساخت ها در بندر چابهار شود، یكی از اهداف اصلی دهلی نو یعنی كمك به رشد اقتصاد افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هند نخواهد توانست به تعهدات خود عمل كند.
روزنامه مذكور در ادامه نوشت: نیاز به توسعه چابهار برای هند ضروری تر شده است زیرا ایران نشان داده است كه علاقه مند به دعوت از سایر كشور ها مانند چین برای سرمایه گذاری در این بندر است. چین هم اكنون بندر گودار در پاكستان را توسعه داده است. حضور چین در بندر چابهار به قیمت محدود شدن نفوذ هند در منطقه خواهد بود.
آمریكا روز سه شنبه با اعطای برخی معافیت ها به هند برای توسعه بندر راهبردی چابهار در ایران و همچنین احداث ریل آهن جهت اتصال این بندر به افغانستان موافقت كرد.
بندر چابهار كه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می كند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر كرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن كامل بندر چابهار انجام شد.
بندر چابهار كه در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد كرد.
فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر كشور های منطقه افتتاح شد.
بندر چابهار یك موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر های منتشر شده ترافیك باری از بندر كراچی به چابهار منتقل شده است.
بندر چابهار هزینه های حمل و نقل و زمان برای صادرات كالاهای هند را به یك سوم كاهش می دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت های پاكستان برای استفاده از خاك این كشور، افزایش خواهد داد.
آساق**267**1424