به گزارش ایرنا، با آغاز عملیات احداث راه آهن تهران - مشهد در سال 1317 هجری شمسی و توقف چند ساله ناشی از مشكلات جنگ جهانی دوم كه با راه اندازی آن در 17 دیماه 1335 همراه بود ورامین نیز در مسیر این خط سراسری قرار گرفت و همزمان با عبور راه آهن، از پیشرفت هایی نیز برخوردار شد.
امروز با گذشت بیش از 80 سال می توان آثار تغییرات ناشی از احداث راه آهن را در احداث تصفیه خانه قند، كارخانه روغن كشی و سیلوی بزرگ این شهر در همسایگی راه آهن مشاهده كرد و كماكان آثاری از مسیر خط راه آهن فرعی كه برای بارگیری به محوطه این كارخانه ها كشیده شده نیز به چشم می خورد.
آن زمان دشت ورامین تنها شامل یك شهرستان بود و قرارگرفتن زمین های وسیع كشاورزی عبور راه آهن را بدون مشكل و دردسر همراه كرده بود ولی امروز این دشت وسیع سه شهرستان ورامین، قرچك و پیشوا را با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دربرگرفته و گسترش شهرها سبب ساخت و ساز در اطراف راه آهن شده و این خط سراسری اینك از میان شهر و مناطق مسكونی عبور می كند.
با توسعه مناطق شهری و روستایی اغلب جاده های فرعی و در برخی نقاط حتی جاده های اصلی با محور راه آهن تقاطع پیدا كرده و این امر سبب بروز حوادثی نظیر برخورد قطار با عابران، خودروها و در مواد متعدد برخورد دام روستائیان شده است.
این حوادث درحالی رخ می دهد كه ایستگاههای سوزن بانی كه یكی از كاركردهای آنها هدایت خودروها و قطارها و نیز جلوگیری از برخورد آنها باهمدیگر به شمار می رود در مناطق مختلف دشت ورامین فعال است و با وجود این، طی چند سال اخیر حوادثی از این دست گزارش شده است.
اینك در تقاطع های روستای محمدآباد و قشلاق داودآباد قرچك، تقاطع روستای باغخواص، قلعه بلند و محمدآباد عرب های ورامین و تقاطع روستای اسلام آباد به پیشوا ایستگاه سوزن بانی مستقر شده كه در هنگام عبور قطار، در مسیر عبور خودروها مانع قرار می دهد تا قطار بدون برخورد با خودروهای عبوری به مسیر خود ادامه دهد.
از سال گذشته تاكنون در شهرستان های ورامین، قرچك و پیشوا چهار مورد برخورد قطار با خودروهای عبوری آن هم در ایستگاه های سوزن بانی رخ داده كه در 30 خرداد امسال این حادثه به فوت راننده یك كامیونت انجامید.
علت اغلب حوادث براساس گزارش های منابع متولی به دلیل خطای رانندگان خودرو و یك مورد نیز مربوط به خطای انسانی در بخش سوزن بانی بوده است.
دو سال پیش نیز در محدوده ایستگاه سوزن بانی روستای قلعه بلند، قطار سراسری با گله ای از گوسفندان برخورد كرد و 60 گوسفند را تلف كرد.
با اجرای طرح قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار ، علاوه بر دو خط تهران - مشهد، دو خط دیگر نیز به خطوط راه آهن عبوری از جنوب شرق تهران و در مجموع به چهار خط افزایش یافته است.
راه آهن سراسری تهران - مشهد در ابتدای ورود به دشت ورامین با معابر روستاهای محمدآباد، داودآباد، پوئیك جنوبی قرچك، خیرآباد جنوبی، علی آباد و باغخواص، موسی آباد، احمدآباد، شهرك اصلاح بذر، بلوار شهید باهنر، بلوار امام رضا(ع) ورامین، روستاهای قلعه سین، قلعه نو، سلمان آباد و قلعه بلند تقاطع ایجاد می كند؛ در این مناطق ایستگاه سوزن بانی مستقر شده و در اكثر این مناطق خودروها مجبورند از روی ریل عبور كنند.
با روی كار آمدن دولت یازدهم، اجرای قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار ، از مصوبات سفر دولت هشتم به دشت ورامین كه سال های متمادی رها شده بود در دستور كار قرار گرفت و با عملیاتی شدن آن احداث پروژه های زیرگذر و پل های روگذر نیز در مناطق مختلف آغاز شد.
احداث زیرگذر 15 خرداد و پل روگذر امام رضا(ع) ورامین با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان از جمله طرح هایی است كه طی سال های اخیر اجرا شد تا قطار بدون مشكل از میان شهر ورامین عبور كند ، پروژه هایی كه به دلیل مشكلات مالی به طول كامل تكمیل نشده است و عابران مجبورند برای عبور از عرض خیابان از روی ریل ها بگذرند.
در برخی مناطق مانند موسی آباد كاشانی و باغ صالح ورامین نیز عرض اندك زیرگذرهای غیراستاندارد باعث بروز مشكلاتی برای مردم شده و ساكنان این مناطق از مسئولان می خواهند هرچه سریعتر نسبت به تكمیل پروژه ها اقدام كنند.
**زیرگذر پل امام رضا بزودی احداث می شود
سرپرست فرمانداری ورامین درباره تكمیل نشدن پروژه های راه آهن شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: بزودی عملیات تكمیل طرح های ناقص راه آهن از جمله ساخت زیر گذرعابرپیاده در پل امام رضا (ع)، تعریض و تامین روشنایی زیرگذرهای باغ صالح و موسی آباد و نصب پل عابر در زیرگذر شهدای 15 خردادآغاز می شود.
حسین كاغذلو اظهارداشت: تكمیل پروژه های راه آهن به همكاری تمامی دستگاه ها و ادارات خدمات رسان نیاز دارد لذا از شهرداری خواسته شده با اجرای رمپ های مورد نیاز، تملك برخی منازل مسكونی در طول مسیر و تامین وسایل و ماشین آلات مورد نیاز راه آهن را در تكمیل این طرح ها یاری كند.
وی با بیان اینكه توسعه مناطق و ارائه خدمات باید با حفظ جان مردم همراه باشد افزود: اجرای خطوط 3 و 4 قطارشهری در زیرگذرهای باغ صالح و موسی آباد مشكلاتی برای تردد خودروها و عابران پیاده به وجود آورده است.
**شهرداری: آماده همكاری با راه آهن هستیم
شهردار ورامین از آمادگی مدیریت شهری برای همكاری متقابل با شركت راه آهن به منظور رفع مشكلات موجود در مناطق مختلف شهر خبر داد.
حسین دهقان به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری ورامین آماده است به منظور خدمت رسانی به مردم و ایجاد فرصت های برای برخورداری از امكانات شهری ، موانع توسعه خطوط ریلی را تا حد مقدور برطرف كند.
**توسعه ریلی باید با نیاز منطقه هماهنگ باشد
سرپرست فرمانداری پیشوا نیز در خصوص پروژه های نیمه تمام پل روگذر روستای محمدآباد و قلعه سین به خبرنگار ایرنا گفت : در اجرای طرح های مربوط به شركت راه آهن و خطوط ریلی ، نیازهای منطقه نیز باید در نظر گرفته شود.
حسین عباسی اظهار داشت: هنگام اجرای پروژه باید مسیرهای دسترسی روستائیان و مناطق مختلف شهری پیش بینی شود و این امر به همكاری متقابل شركت راه آهن با شهرداری و مسئولان شهرستان نیاز دارد.
وی گفت: جلسات متعددی با مسئولان شركت راه آهن استان تهران به منظور تكمیل پروژه های نیمه تمام راه آهن در حوزه شهرستان پیشوا برگزار شده است كه امید می رود با تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه ها تكمیل شود.
**راه آهن: مسئولان شهرستانی یاری كنند
مدیرعامل شركت راه آهن استان تهران نیز در حاشیه بازدید از پروژه های راه آهن ورامین گفت : اقدامات صورت گرفته در زمینه حمل و نقل ریلی باید اولویت بندی شود و بسته به میزان اهمیت، اعتبار و بررسی وضعیت موجود خطوط و خدمات ارایه شده به مردم در اولویت اجرا قرار گیرد.
عابدین هادی نژاد افزود: یكی از مهمترین مسائل مربوط به حوزه راه آهن حفظ، نگهداری، ارتقا و بهبود كیفیت پروژه ها است زیرا در این صورت می توان از داشته های موجود بهترین استفاده را انجام داد.
وی افزود: تاكنون هزینه های بسیاری صرف احداث و راه اندازی پروژه های راه آهن شده كه برخی از آنها افتتاح و برخی دیگر به دلیل كمبود اعتبار ، نیمه كاره مانده و ساماندهی پروژه های نیمه تمام در دستور كار شركت راه آهن قرار گرفته است .
هادی نژاد با اشاره به اجرای پروژه های راه آهن در شهرستان ورامین به منظور تكمیل قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار گفت : این پروژه ها شامل پل روزگذر امام رضا(ع) و زیرگذر 15 خرداد با اعتباری بالغ بر یكصد میلیارد تومان احداث شده كه لازم است اقدامات لازم برای تكمیل آنها انجام شود.
مدیركل راه آهن استان تهران افزود: طی بازدید های میدانی این ضعف مشخص شد كه در جنوب شرق استان تهران توجه ویژه ای به علایم راهنمایی و هشدار دهنده مربوط به راه آهن صورت نمی گیرد و وضعیت نامناسب ایستگاه ها و سكوهای آن باعث شده هراز چند گاهی شاهد بروز حوادث در حوزه راه آهن باشیم.
هادی نژاد گفت: ورامین از ظرفیت خوبی در حوزه حمل و نقل ریلی برخوردار است و تلاش می شود این شهرستان شاهد توسعه زیر ساخت های حمل و نقل ریلی باشد.
دشت ورامین در جنوب شرق استان تهران واقع شده است.
گزارش از سید حسن میری
تهرام/7254/ 1008
تهران - ایرنا - با عبور راه آهن سراسری تهران - مشهد از شهرستان های جنوب شرق استان تهران موسوم به دشت ورامین، تقاطع هایی با جاده های اصلی و فرعی این مناطق به وجود آمده كه دردسرهایی برای ساكنان ایجاد كرده كه برخورد قطار با عابران و خودروها بخشی از مشكلات است.