۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 83093721
T T
۰ نفر
مادر شهید 87 ساله و طفل شش ماهه در صف زائران پیاده رضوی

مشهد- ایرنا- سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: مسنترین زائر پیاده روزهای پایانی ماه صفر امسال مادر شهیدی 87 ساله از كاروان خانواده شهدا و كوچكترین زائر پیاده رضوی طفلی شش ماهه از كاروان رضویان فرهادگرد شهرستان فریمان بودند.

حسین رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی 10 روز پایانی ماه صفر 430 هزار و 892 زائر پیاده رضوی در قالب چهار هزار و 890 كاروان از 21 استان كشور وارد مشهد شدند. از این تعداد 37 درصد زن و بقیه مرد هستند. كل جمعیت زائران پیاده امسال نسبت به پارسال 8.5 درصد بیشتر بود.
وی ادامه داد: بزرگترین كاروان زائران پیاده رضوی امسال 'كاروان حامیان ولایت و رهپویان حضرت مهدی(عج) دارالقرآن نیشابور' با سه هزار زائر زن و 'كاروان دانشجویان' با هزار و 800 زائر و 'كاروان خانواده شهدا' با 850 زائر بوده اند. كوچكترین كاروان نیز از مهریز استان یزد با چهار زائر و دو شتر دورترین مسیر را به سوی مشهد پیمودند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: زائران پیاده امسال از مسیرهای جاده ای نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، سرخس، كلات، قوچان و سه جاده فرعی قدیم قوچان، سیدی، طرقبه و شاندیز به مشهد وارد شدند.
وی اظهار داشت: در طول مسیر نیز هزاران خدمتگزار در قالب 319 ایستگاه صلواتی كوچك و بزرگ از مشهد و 11 استان دیگر به زائران پیاده رضوی خدمات رفاهی، درمانی و اسكان ارائه دادند.
او افزود: بزرگترین ایستگاه صلواتی در مسیر نیشابور ایستگاههای صلواتی جوادالائمه(ع) و رباط خاكستری بودند. در جاده قوچان نیز ایستگاههای مكتب آل محمد و الكترود رضا و همچنین شاهچراغ شیراز و در مسیر سرخس ایستگاه میقات الرضا بزرگترینها بودند.
رضایی ادامه داد: از سوی واحد اسكان جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده 390 محل اسكان با گنجایش 100 هزار نفر مهیا شد. 87 هزار و 855 زائری كه پیش بینی اسكان برای آنان نشده بود نیز با كمك خدمه مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی، آستان قدس، اداره كل آموزش و پرورش، ستاد گامهای عاشقی، هیات جوادالائمه(ع) و اقشار مردم و جمعیت خدمتگزار اسكان داده و به مدت دو روز پذیرایی رایگان شدند.
وی گفت: در حوزه خدمات درمانی نیز با ایجاد ستاد هماهنگی بهداشت و درمان زائران پیاده متشكل از همه خدمتگزاران درمانی كشور و جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) به مدیریت دانشگاه علوم پزشكی مشهد در جاده ها و محلهای اسكان و ایجاد 21 پایگاه سلامت، در سه سطح خدمات درمانی رایگان ارائه شد كه در مجموع پنج میلیارد ریال هزینه دارویی بر بر داشت.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) افزود: با ایجاد قرارگاه فرهنگی به مدیریت آستان قدس رضوی نیز هدایت فرهنگی كاروانها، اعزام مبلغ و مبلغه به ایستگاهها در جاده ها و محلهای اسكان پوشش داده شد و محصولات فرهنگی به اقتضای سن زائر تهیه و به آنها اهدا شد.
وی اظهار داشت: 'بیمه حوادث زائر' هم از خدماتی بود كه با یارانه توسط جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) برای تسهیل سفر زائران پیش بینی شده بود. هر مدیر كاروان می بایست با پرداخت 13 هزار ریال، زائر خود را از مبدا تا مبدا بیمه می كرد.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: این جمعیت با سابقه 17 سال خدمت رسانی و ایجاد 22 واحد، امسال بیش از 15 هزار خدمه را برای خدمت رسانی در همه حوزه ها از ابتدای ماه محرم بسیج كرد تا زائران امام مهربانی به راحتی و سلامت مسیر زیارت پیاده را طی كنند.
7489/1858