۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 83094450
T T
۰ نفر

تركيب ابريشم و نانو لوله‌ كربني براي توليد فيلم

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 83094450
تركيب ابريشم و نانو لوله‌ كربني براي توليد فيلم

تهران- ايرنا- محققان با تركيب نانولوله‌كربني و ابريشم و تابش امواج ماكروويو موفق به توليد فيلم‌هايي شدند كه زيست ‌تخريب‌پذير و منعطف است، اين فيلم‌ها كاربرد وسيعي در بخش پزشكي و الكترونيك دارد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، ابريشم به دليل كيفيت و عملكرد از قيمت بسيار بالايي برخوردار است، هر چند پليمرهاي سنتزي نظير نايلون ارزان‌تر هستند اما از نظر خواص مكانيكي و كيفيت، قابل مقايسه با ابريشم نيستند.
تحقيقات اخير محققان دانشگاه پترزبورگ نشان مي‌دهد كه تركيب ابريشم با نانولوله‌هاي كربني مي‌تواند منجر به توليد نسل جديدي از الياف شود كه براي استفاده در صنعت زيست‌پزشكي و الكترونيك زيست‌تخريب‌پذير مناسب است.
مصطفي بدوي از محققان اين پروژه مي‌گويد: «ابريشم ماده بسيار جالب توجهي است كه اخيرا كاربردهاي زيادي در حوزه‌هاي مختلف پيدا كرده است. براي اين كه بتوان از ابريشم استفاده كرد، به جاي ساختار اليافي، نياز به توليد پروتئين ابريشم موسوم به فيبروئين به‌صورت فيلم داريم كه خواص شيميايي، مكانيكي و نوري مورد نظر را داشته باشد.»
اين گروه تلاش كردند تا چنين فيبروئين‌هايي را توليد كنند، اما آنها در آب ناپايدار هستند و به سختي مي‌توان ساختار مولكولي آنها را به‌صورت فيلم كنترل كرد. از اين رو پژوهشگران تصميم گرفتند تا از نانولوله‌هاي كربني براي اين كار استفاده كنند.
بدوي مي‌افزايد: «يكي از ويژگي‌هاي جالب نانولوله‌هاي كربني آن است كه اين مواد زماني كه داخل ماتريكس پليمري قرار مي‌گيرند، در اثر تابش امواج ماكروويو، به‌صورت منطقه‌اي گرم مي‌شوند. به همين دليل ما تصميم گرفتيم اين فرآيند را روي توليد ساختارهاي فيلمي شكل از ابريشم اعمال كنيم تا در نهايت كامپوزيت حاوي فيبروئين ابريشم و نانولوله‌ كربني توليد كنيم.»
اين گروه نشان دادند زماني كه امواج ماكروويو به اين تركيب اعمال مي‌شود، حلال بخار شده و مي‌توان ساختار پروتئين‌ را با ساز و كاري كنترل شده به‌صورت فيلم در آورد. فيلم توليد شده با اين روش شفاف، تخريب‌پذير و انعطاف‌پذير است.
نتايج اين پروژه در قالب مقاله‌اي با عنوان Promoting Helix-Rich Structure in Silk Fibroin Films through Molecular Interactions with Carbon Nanotubes and Selective Heating for Transparent Biodegradable Devices در نشريه Applied Nano Materials به چاپ رسيده است.
علمي ** 1836 **2017
۰ نفر