به گزارش ايرنا جاده بن جعفر حد فاصل شهر دزفول تا روستاي محمدبن جعفر يكي از جاده هاي پرحادثه و خطرناك شهرستان دزفول محسوب مي شود كه در سال هاي اخير شاهد حوادث خونبار متعددي بوده است.
اين جاده به طول 14 كيلومتر به دليل وجود هزاران هكتار زمين كشاورزي و دسترسي به جاده سراسري شوش - اهواز از بار ترافيكي سنگيني برخوردار است.
اهالي روستاي بن جعفر از توابع بخش مركزي دزفول سال گذشته در اعتراض به وضعيت جاده اقدام به بستن جاده كردند ولي در روزهاي اخير با نصب بنرهايي در ورودي جاده به صورت مسالمت آميز گله مندي خود را از اين وضعيت ابراز داشتند و خواستار پاسخگويي مسئولان شدند.
در بنرهاي نصب شده در اين جاده آمده است: ما اهالي شهرك محمدبن جعفر طيار(ع) به خاطر وضع اسفبار جاده دزفول -شهرك محمدبن جعفر به جاي مسئولان شهرستان دزفول از شما عذرخواهي مي كنيم.
اهالي روستا در بنر ديگري نوشته اند: خطر مرگ! به دليل بي توجهي مسئولان جاده در دست تعمير نيست، با احتياط رانندگي كنيد.
به گفته آنها تاكنون بيش از 45 نفر در حوادث مختلف رانندگي در اين جاده جان باخته اند و تعداد زيادي نيز مصدوم شده اند.
عبدالحسين پورركني معاون عمراني فرماندار ويژه دزفول در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: يكهزار و 700 متر از اين جاده نياز به تعريض و چهار كيلومتر نياز به روكش آسفالت دارد كه به محض تامين اعتبار نسبت به بهسازي آن اقدام خواهد شد.
فرمانده راهنمايي و رانندگي شهرستان دزفول نيز در اين خصوص گفت: 6 كيلومتر و 300 متر از اين جاده يعني تا كانال آبياري بعد از شركت تكين در محدوده شهرداري و پليس راهور دزفول قرار دارد كه از ابتدايي ترين تجهيزات و علائم رانندگي بي بهره است.
سرهنگ تورج كردعليوند افزود: عرض كم، وجود پيچ ها و تقاطع هاي خطرناك، نداشتن جداكننده فيزيكي وسط، نبود خط كشي و تابلو، روشنايي و شانه مناسب باعث شده سالانه حوادث رانندگي بسيار زيادي در اين جاده ناايمن اتفاق بيفتد.
وي اظهار داشت: چهار نفر از ابتداي امسال تاكنون بر اثر تصادف در اين محدوده جان باخته اند و 50 نفر ديگر نيز معلول و يا مصدوم شده اند كه اين آمار بر ضرورت بهسازي و ايمن سازي هرچه سريعتر اين جاده مي افزايد.
فرمانده راهنمايي و رانندگي دزفول افزود: وظيفه بهسازي اين مسير طبق قانون برعهده راه و شهرسازي است ولي طبق توافق سال هاي گذشته با شهردار وقت مقرر شد شهرداري در اين جاده خدمات رساني كند كه بخشي از اين جاده در همين راستا بهسازي شد.
وي افزود: با وجود ناهماهنگي هايي كه در اين خصوص وجود دارد نامه نگاري هايي با استان صورت گرفته تا متولي اين جاده تعيين تكليف شود ولي هنوز پاسخي دريافت نشده است.
سرهنگ كردعليوند خواستار تعيين تكليف و معرفي متولي اين جاده شد و اضافه كرد: براي جلوگيري از حوادث رانندگي، جاده بن جعفر بايد هرچه سريعتر بهسازي شود.
شهردار دزفول نيز در اين باره به ايرنا گفت: طبق توافقات انجام شده يكهزار و 200 متر از اين جاده تعريض شد و در حال حاضر تعريض يكهزار و 700 متر آن باقي مانده است.
محمدعلي دوايي فر افزود: وظيفه ارائه خدمات در اين حوزه برعهده راه وشهرسازي است ولي بدليل وقوع حوادث متعدد در اين جاده پر ترافيك شهرداري مي تواند به عنوان پيمانكار همكاري كند.
وي اظهار داشت: جاده بن جعفر به عنوان يكي از مبادي اصلي ورودي شهر دزفول از اهميت ويژه اي برخوردار است كه اگر ابلاغيه استانداري در اين خصوص دريافت شود شهرداري نسبت به بهسازي و تعريض بخش باقي مانده اين جاده ورود خواهد كرد.
علاوه بر روستاي بن جعفر و زيارتگاه محمدبن جعفرطيار(ع)، روستاهاي شهيد محمد منتظري و عباس آباد نيز در امتداد جاده بن جعفر قرار دارند لذا مسئولان بايد اهتمام ويژه اي نسبت به تعريض اين جاده داشته باشند.
7278/3022
دزفول - ايرنا - جاده بن جعفر از جمله جاده هاي حادثه خير شهرستان دزفول است كه به علت عرض كم، نداشتن روشنايي مناسب و غير ايمن بودن سالانه حوادث خونباري در آن رخ مي دهد و با وجود اعتراضات گسترده اهالي منطقه تاكنون اقدام اساسي درخصوص تعريض آن انجام نشده است.