۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 83096478
T T
۰ نفر

متولیان انیمیشن، دغدغه كودكان را نمی‌شناسند

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 83096478
متولیان انیمیشن، دغدغه كودكان را نمی‌شناسند

تهران- ایرنا- طراح انیمیشن فیلشاه با انتقاد از تولیدات انیمیشن در تلویزیون و سینما، گفت: متاسفانه اكثر متولیان این امر دغدغه و سلیقه كودكان را نمی‌شناسند و بیشتر كارها برای كودكان خسته كننده‌اند.

هادی طبسی طراح و انیماتور كه طراحی كاراكترها و بك گراندهای پویانمایی فیلشاه را در كارنامه خود دارد، فعالیت حرفه‌ای خود را به صورت تجربی با كاریكاتور شروع كرده و همین امر سبب شد كه به ایده پردازی توجه ویژه‌ای داشته باشد.
طبسی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش انیمیشن در فرهنگ سازی جامعه گفت: مخاطب انیمیشن معمولا كودكان هستند كه در مركز اصلی فرهنگ‌سازی قرار دارند و جذابیتی كه در انیمیشن است بهترین وسیله برای تاثیرگذاری روی كودكان و حتی برخی بزرگسالانی است كه خوشبختانه كودك درونشان زنده است.

وی با بیان این كه بیشتر كارها با مضامین تاریخی و مذهبی و با حضور شخصیت‌های جدی تولید می‌شوند، گفت: متاسفانه در كشور ما اكثر انیمیشن‌هایی كه تولید می‌شوند هیچ ارتباط تصویری و معنایی با كودك بر قرار نمی‌كنند و نیاز است متولیان این امر نسبت به دغدغه و سلیقه كودكان شناخت بیشتری پیدا كنند زیرا فضاهای فانتزی و كودكانه به همراه ایده جذاب و تصاویر استاندارد از ضرورت‌های كار است.
وی در پاسخ به نبود تنوع در طراحی های انیمیشنهای بومی گفت: با توجه به اینكه سلیقه مخاطب در ایران تقریبا توسط كارهای خارجی شكل گرفته است، ایجاد تنوع كار ساده‌ای نیست.
وی با تاكید بر نقش آموزش صحیح در كیفیت آثار گفت: عموما متخصصان این صنعت خود‌آموز هستند و متاسفانه دانشگاه‌ها غالبا بیشتر افرادی با اطلاعات تئوری در این زمینه تربیت می كنند كه نهایتا به عنوان مدرس در همان دانشگاه ها جذب می شوند.
این انیماتور با انتقاد از نحوه آموزش در كشور اظهار داشت: نكته ای كه اساتید بر آن تاكید دارند كار ایرانی است. این كه چرا باید ایرانی باشد خود یك بحث جدا است ولی در راستای همان نگرش هم هیچ آموزشی وجود ندارد. هیچ آگاهی عمیق بصری از كوچه ها، شهر، فرهنگ به هنرجو و دانشجو داده نمی شود. بسیاری با دیدن و دقت در كارهای خارجی متخصص شدند و نمی‌توان انتظار دیگری از آنها داشت.
طبسی افزود: درحال حاضر با شرایط موجود تنها خوراك مناسب كودكان همین انیمیشن‌های خارجی است زیرا با امكانات داخل كشور، توان پر كردن برنامه‌هایی برای كودكان با این حجم وجود ندارد و اگر با امكانات محدود داخل بخواهند برای چنین زمانی در تلوزیون انیمیشن تولید كنند، كودكان از انیمیشن به كل زده خواهند شد.
وی با انتقاد از سیطره بخش دولتی در این صنعت گفت: دلیل اصلی بودجه و كیفیت پایین، خصوصی نبودن این صنعت است؛ در بخش دولتی درآمد حاصل از انیمیشن اهمیت ندارد در نتیجه انگیزه‌ای برای تولید كارِ جذاب و پر مخاطب برای فروش بهتر وجود نخواهد داشت. به این ترتیب پیدا كردن تیم متخصص با افراد لایق، خلاق و حرفه ای امر مهمی تلقی نمی‌شود و «روابط» در این حوزه اهمیت می‌یابد.
وی افزود: هیچ دغدغه ای برای پاسخگویی در قبال نتیجه بد در كار وجود ندارد و از تولید كار ضعیف هیچ ضرری عاید كارگردان و تهیه كننده نمی شود و تنها نكته مهم، خرج شدن بودجه تخصیص یافته است.
طبسی گفت: به دلیل نبود نظارت صحیح در ارگانهایی كه مسئول صرف بودجه‌ها و تولید انیمیشن برای تلویزیون هستند دلالان زیادی وجود دارند؛ افرادی با منافع شخصی از كاركنان و انیمیشن سازان به عنوان نردبانی برای خود استفاده می كنند. از آنجا كه سفارش برخی از آنان به راحتی مجوز اجرا می‌گیرد متخصصان ناچارند با این افراد كار كنند.
این انیماتور جوان اظهار كرد: تولیدات حرفه‌ای نیاز به هوش، توجه، زمان و تجربه بالایی دارد تا به موفقیت برسد و انحصاری كردن ارتباط با شبكه‌های تلویزیونی بسیار مضر است.
وی با اشاره به مشكلات صنفی این حوزه افزود: در حوزه هنرهای دیجیتال، نهادهایی به كندی در حال شكل‌گیری هستند كه در مجموع اعضا جدیت كافی را ندارند. به تازگی در این اواخر صنف انیمیشن در ایران شكل گرفته كه با وجود تلاش‌های صورت گرفته به دلیل مشكلاتی كار پیش نمی‌رود.
وی با اشاره به ورود تكنولوژی‌های روز جهان به كشور گفت: ارتباطات در حوزه اینترنت و دسترسی به سخت افزارها و امكانات فنی به نحوی است كه در این حوزه تقریبا مشكلی وجود ندارد ولی در بخش بودجه، مدیریت و استفاده صحیح از متخصصان در صنعت انیمیشن با استاداردهای روز دنیا بسیار فاصله داریم.
طبسی با اشاره به نقش سودآوری انیمیشن در صادرات اظهار كرد: در این حوزه نیاز به مواد و مصالح اولیه نیست و می‌توان با حمایت‌های لازم نقش موثری در اقتصاد كشور ایفا كرد ولی اگر از هنرمندان در این حوزه حمایت نشوند شاهد جذب این افراد به پروژه های تصویری در خارج از ایران خواهیم بود.
این طراح جوان بودجه های تخصیص یافته در پروژه های انیمیشن را پاسخگوی تولیدات جدی ندانست و گفت: نیروهای حرفه ای در این زمینه عموما یا از كشور خارج می شوند یا به دلیل پایین بودن سطح كار، درآمد و همچنین نبود ثبات شغلی به كارهای دیگری مشغول می شوند. این در حالیست كه در كشور نیروهای توانایی هستند می‌توانند كارهایی با كیفیت‌تر و خلاقانه‌تر تولید كنند كه قدرت رقابت با كارهای موفق بین المللی را داشته باشد.
وی با انتقاد از نبود بازار صحیح در این حوزه گفت: تولید انیمیشن با كیفیت نیازمند هزینه و زمان است و بدون شك وجود یك بازار سالم از ضرورت‌های موجود است درحالی كه عموما خریداران اصلی انیمیشن های سینمایی داخل كشور، مدارس و ارگان‌های دولتی هستند كه كودكان را به بهانه طرح‌های تفریحی به سینما می‌برند و عمده فروش به دلیل جذابیت و اشتیاق درونی مخاطبان به دیدن این آثار نیست.
وی با اشاره به این كه كار گروهی در همه جای دنیا مرسوم است اما در ایران این مساله جا نیافتاده است، گفت: در كشورهای پیشرفته بهای بیشتری به افراد پشت صحنه می دهند و با ساخت فیلمهای جذابی از پشت صحنه‌ها و پخش مكرر در شبكه‌های تلویزیونی و اجتماعی تقریبا سعی می‌كنند خلاء دیده نشدن عوامل پشت صحنه را پر كنند.
این طراح با اشاره به ضرورت اعتماد كارگردان به تخصص عوامل افزود: دلیل موفقیت پروژه فیلشاه اعتماد كارگردان به من بود و تا جایی كه امكان داشت سعی كردیم به همراه رسول زرین، كاراكترها و فضاهای خلاقانه‌ای طراحی شوند.
وی افزود: تجربه جالب برای من در پروژه فیلشاه، طراحی حدود 10 كاراكتر اصلی و 50 كاراكتر فرعی و حدود 30 لوكیشن در مدت 2 ماه با این تیم 2 نفره بود كه عملا در كار مشابه در استودیوهای حرفه‌ای خارجی چنین كاری با حداقل 20 نفر به مدت 1 سال انجام می‌شود.
طراح انیمیشن فیلشاه در آخر با اشاره به مطالعه و تماشای آثار موفق دنیا به عنوان عاملی برای شناخت عمیق فضای بین المللی، موفقیت خود در پروژه فیلشاه را مرهون خلاقیت، شناخت ظاهری طبیعت و موجودات و نیز شناخت حس‌ها دانست.
فراهنگ**9031** 9053
۰ نفر