۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 83097667
T T
۰ نفر
گردشگري؛ فرصتي براي برون رفت از تنگناهاي اقتصادي

تهران- ايرنا- گردشگري يكي از مهمترين قطب هاي اشتغال و درآمدزايي است كه با توسعه زيرساخت ها و ارتباطات بين المللي مي تواند به عنوان فرصتي براي برون رفت از تنگناهاي اقتصادي به حساب آيد.

به گزارش گروه اطلاع رساني ايرنا؛ « گردشگري؛ نيازمند نظام مديريتي قوي، حل مشكل كم آبي با باران هاي پاييزي و تب و تاب داغِ خريد و فروش كارت سوخت» از جمله مهمترين موضوعات اجتماعي و فرهنگي محسوب مي شود كه در مطبوعات امروز (سه شنبه) برجسته شده است.

**گردشگري؛ نيازمند نظام مديريتي قوي
ايران با داشتن جاذبه هاي مهم گردشگري مي تواند در مدتي كم و با اعمال سياست هاي صحيح به يكي از قطب هاي مهم جذب توريسم در منطقه تبديل شود. البته گردشگري جهت نيل به تعادلي پايدار ميان نيازهاي جوامع محلي، حفظ محيط زيست و ارتقاء سطح كيفيت زندگي، نيازمند شكل گيري يك نظام مديريتي قوي با نگرش سيستمي و با تأكيد بر توسعه پايدار است.

روزنامه «ايران» در مطلبي با عنوان «گردشگري تحريم نمي پذيرد» در گفت وگو با علي اصغر مونسان رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، نوشت: الان در حوزه كشاورزي، خشكسالي و كم آبي داريم. بنابراين خيلي نمي‌شود اين حوزه را توسعه داد. يك زماني ما مي‌گفتيم اينقدر هكتار افزايش داديم و جزو عملكرد خوب محسوب مي‌شد. ولي الان آب نداريم، حداكثر اين است كه ارتقاي راندمان بدهيم.در بخش صنعت هم كم و بيش اين مشكلات وجود دارد اما گردشگري بخشي است كه براحتي مي‌توان از آن پول درآورد و از جمله مزيت‌هاي ذاتي كشور است. ما در 6 ماهه امسال و با توجه به تفاوت‌هاي ايجاد شده ارزي، لغو رواديد را براي برخي كشورها در برنامه داريم. مثلاً لغو رواديد يك طرفه عمان را انجام داديم كه البته كار سختي است. چون اقدام متقابل جزو اصول وزارت امورخارجه است. اما اين اقدام باعث افزايش گردشگر و ارتقاي دو پرواز به 9 پرواز در هفته شد.

در ادامه آمده است: او درباره تأثير گفت ‌و‌گوي اسرائيلي‌ها با مسئولان عمان بعد از لغو ويزا از سوي ايران براي افزايش گردشگران عماني هم اين گفت ‌و‌گوي سياسي را روي گردشگري ناچيز دانست و گفت: گردشگري تحريم‌ناپذير است.

روزنامه «قانون» در گزارشي با عنوان «گردشگري ايران؛ غني اما فقير» آورده است: پس از نوسانات ارزي ايران به يكي از مقاصد ارزان گردشگري در جهان تبديل شده است و افزايش گردشگران ارتباطي با اقدامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ندارد. مهمترين مشكل گردشگري نبود برنامه جامع در اين بخش است. براي داشتن برنامه بايد بدانيم كه به كدام سمت و سو مي خواهيم حركت كنيم اما نه مسوولان و نه گردشگران نمي دانند برند گرشگري كشور چيست؟

در ادامه مي خوانيم: گردشگري صنعتي تخصصي است كه چرخ اقتصادي بسياري از كشورهاي دنيا را به گردش در آورده و رفاه و آسايش را براي مردم آن سرزمين ها به ارمغان آورده است. اما گردشگري تنها سفر براي ديدن تاريخ، طبيعت و تفريح نيست بلكه گاهي براي سلامت نيز به گردش مي روند.

روزنامه «قانون» با درج گزارشي با عنوان «پيش‌بيني دبيركل UNWTO درباره آينده گردشگري ايران» نوشت: دبيركل سازمان جهاني گردشگري (UNWTO) با ابراز اميدواري نسبت به آينده گردشگري ايران اعلام كرد: «من در اينجا حضور دارم تا آينده گردشگري در ايران را با يكديگر بهبود بخشيم.» زوراب پولوليكاشويلي كه روز يكشنبه با هدف شركت در چهلمين نشست عمومي اعضاي وابسته سازمان جهاني گردشگري به ايران آمد، با همراهي معاون رئيس‌جمهوري پس از بازديد از كاخ گلستان و تحسين اين مجموعه، بر مهمان‌نوازي ايرانيان تاكيد كرد و گفت: «ايران در دنيا به مهمان‌نوازي معروف است؛ ويژگي كه مولفه اصلي گردشگري است و قبل از معماري، فرهنگ و طبيعت قرار مي‌گيرد.»

در ادامه اين گزارش آمده است: به گفته ليكاشويلي، حضور سازمان جهاني گردشگري به‌علاوه 27 كشور ديگر در ايران به اين دليل است كه روي گردشگري ايران كار شود و آن را ارتقا دهد. او ادامه داد: «ما اينجا هستيم تا از شما حمايت كنيم و گردشگري ايران را بهبود بخشيم، بحث بوم‌گردي و اكوتوريسم مهم است. بنابراين از حوزه گردشگري در سراسر كشور حمايت مي‌كنيم تا ارتقا پيدا كند. علاوه بر اين، خوب است چنين برنامه‌اي در اصفهان و تهران نيست و همدان را يك مركز جديد براي گردشگري معرفي كرده‌ايد.»

**حل مشكل كم آبي با باران هاي پاييزي
ايران از ديرباز پرآب نبوده و اگرچه ساكنان آن با اين شرايط كم آبي سازگار شده اند اما در سال هاي گذشته ميزان بارندگي در اين كشور همواره كمتر از سطح بارش متوسط بوده و اين مقطع زماني در عمل تبديل به دوره طولاني خشكسالي شده است كه آنها را در شرايطي سختي قرار مي دهد اما بارندگي هاي پاييزي مي تواند تا حدودي از تب اين خشكسالي ها كم كند به شرط آنكه آب هاي حاصل از آن مديريت شود.

روزنامه «دنياي اقتصاد» در گزارشي با عنوان «كاهش عطش ذخاير آبي» مي نويسد: وضعيت بارش‌ها در بازه زماني 50 روزه سال آبي جاري (98-97) از كاهش عطش ذخاير آبي حكايت دارد. مطابق آمارهاي جديد، ارتفاع كل ريزش‌هاي جوي از اول مهر تا 20 آبان‌ماه بالغ‌بر 36 ميلي‌متر ثبت شده است كه نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه بلندمدت بيش از 71 درصد و نسبت به سال آبي گذشته (كه سالي خشك و كم بارش بود) بيش از 207 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. با توجه به بهبود بارش‌ها با حجم بيش از 59 ميليارد مترمكعب در حوضه‌هاي 30گانه آبريز در مدت زمان مورد بررسي، مخازن سدهاي كشور 38درصد پرآب شده است.

در ادامه مي خوانيم: خالي ماندن 62 درصد از حجم مخازن سدهاي كشور اين معادله كه روزهاي پرباران پاييز امسال خشكسالي‌هاي كشور را از پا درمي‌آورد را به چالش كشيده است. به اعتقاد تحليلگران، خشكسالي هيدرولوژيكي ايران كه اكنون در پهنه كشور سايه افكنده است، ناشي از سال‌ها كمبود بارش و اضافه برداشت از منابع زيرزميني آب است به‌گونه‌اي كه در كنار خالي ماندن حجم بالايي از مخازن آبي سدها، در حال‌حاضر ميزان منابع آبي زيرزميني كشور با كسري 110 ميليارد مترمكعبي يعني به اندازه كل ميزان منابع آبي سالانه در دسترس كشور مواجه است.

روزنامه «ايران» در گزارشي با عنوان «اوَز؛ پناهگاه آب» نوشت: اوز تنها در محدوده شهري، يعني از دانشگاه آزاد در ابتداي جاده گِراش تا دانشگاه بين‌المللي پيام نور بر سر جاده خُنج 198 آب انبار دارد و حدود 215 آب‌انبار ديگر هم بيرون شهر. قديمي‌ترين‌اش كه «سلفي» باشد، 700 ساله و جديدترينش، دو سه آب انباري كه در مجموعه يازده بركه، درحال ساخت است. دريچه يكي از بركه‌ها را براي لايروبي بسته‌اند و مي‌شود عمق اين مخزن زيرزميني و معماري زيبايش را ديد؛ 12 متر عمق و 15 متر قطر كه قديم با سنگ و ساروج ساخته مي‌شد و حالا با سيمان، سه پنجره با طاق قوسي براي برداشتن آب با دلو و گنبدي كه مثل يخچال آب را خنك مي‌كند و نمي‌گذارد كثيف شود.

در ادامه مي خوانيم: اوز در لبه فلات ايران، بين دو رشته كوه كم ارتفاع فرسايشي، محروم از زمين‌هاي وسيع كشاورزي و باغ‌هاي آنچناني است، اما حاصل اين محروميت شهري ثروتمند است؛ شهري كه به جاي نقشه كشيدن براي آب هاي زيرزميني، سيلاب را مديريت مي‌كند و نانش را نه از كشاورزي و صنعت بلكه از فرهنگ و تجارت درمي‌آورد.

روزنامه «قانون» در مظلبي با عنوان «تورم بي آبي» نوشت: به طور تقريبي بيشتر نقاط ايران در پاييز تني به آب مي زنند. شنيده ها حاكي از پاييزي باراني براي سال آبي جاري است. خبر خوبي است كه پس از پشت سر گذاشتن تابستاني تشنه، باران رحمت الهي شامل حال كشور عزيزمان شده است اما شنيده ها حاكي از وجود زمستاني كم فروغ و بي باران است. چاره اي بايد انديشيد منابع آبي زيرزميني خالي بوده و سطح تراز آن به شدت افت كرده است.

در ادامه آمده است: در اين برهه زماني بايد از فرصت هاي موجود به بهترين شكل ممكن بهره برد. با عنايت به داده هاي هواشناسي پاييزي باراني چون سال 1296 خواهيم داشت كه شاهد ماعا همين بارش هاي پرباري است كه اين روزها در سطح كشور با آن ها مواجه هستيم.

**تب و تاب داغِ خريد و فروش كارت سوخت
تشديد جريان قاچاق سوخت به خارج از كشور موجب شده كارت سوخت خودروهاي سواري ٨٠ هزار تومان، موتورسيكلت 50 هزار تومان و خودروهاي گازوئيلي يك ميليون تومان خريد و فروش شود. به نظر مي آيد كه تصميم بر احياي كارت سوخت شده تا از قاچاق سوخت جلوگيري شود اما اين كار بايد با ارايه راهكارهاي كارشناسي شده و برنامه ريزي انجام شود تا بتوانند چاره اي براي اين معضل پيدا كنند.

روزنامه «ابتكار» در گزارشي با عنوان «سوداگري عجيب با كارت هاي بلاتكليف» در گفت وگو با كارشناسان آورده است: حسن مرادي، كارشناس انرژي درخصوص خريد و فروش كارت‌هاي سوخت توسط برخي از افراد مي‌گويد: من خريد و فروش كارت‌هاي سوخت را يك سوداي بي‌نتيجه مي‌بينم. اگر قرار باشد كارت سوخت مجدد احيا شود با كد جديد و شناسه اتومبيل و مالك آن صادر مي‌شود. با توجه به اين موضوع كارت‌هاي سابق نمي‌تواند معتبر باشد. اينگونه افراد سودجو غالبا بدون آگاهي دست به چنين عملي مي‌زنند، آن‌ها اطلاعي از مسائل علمي ندارند و فقط تلاش مي‌كنند كه با اين خريد و فروش‌ها اندك سودي كنند كه با اين كار مردم به بي‌راهه كشيده مي‌شوند.

در ادامه مي خوانيم: بيژن حاج محمدرضا، رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت درباره احيا مجدد كارت‌هاي سوخت و حواشي‌ آن مي‌گويد: اطلاعات منتشر شده مبني‌ بر خريد و فروش كارت‌ها يك اطلاعات غلطي است! البته بايد بگويم كه در شرايط فعلي ممكن است كه كارت‌هاي قديمي براي برخي از افراد سود‌آور باشد، برخي‌ها مدعي هستند كه از اين كارت‌ها در شهرستان‌ها سوء‌استفاده مي‌كنند. من معتقدم چنين حواشي‌اي همه در جهت تسريع در سهميه‌بندي و ايجاد يك‌سري برنامه است.

روزنامه «آرمان» در گزارشي با عنوان «خريد و فروش كارت سوخت بالا گرفت» مي نويسد: به دنبال انتشار خبرهايي مبني بر افزايش قاچاق سوخت كه ارزاني بهاي سوخت در ايران در مقايسه با ديگر كشورها و بيكاري مرزنشينان از جمله مهم‌ترين دلايل آن برشمرده شده است، گمانه‌زني‌ها درباره بازگشت كارت سوخت بالا گرفت و طي ماه‌هاي گذشته اظهارات بعضا ضدونقيضي از سوي نمايندگان مجلس در اين زمينه مطرح شد. هرچند بيژن نامدار زنگنه وزير نفت كشورمان در آخرين اظهاراتش درباره احياي كارت سوخت و سهميه‌بندي بنزين اعلام كرد كه «اين موضوع در دولت در حال بحث و بررسي است.» اما روز گذشته خبرگزاري‌هاي رسمي كشور به موضوع ديگري پرداختند كه اين روزها به بحثي داغ تبديل شده است و آنهم بحث مربوط به خريد و فروش كارت سوخت است.

در ادامه آمده است: ظاهرا كاركنان پمپ بنزين‌ها در سطح شهر تهران يا حتي استان‌هاي شمالي به مالكان خودروها پيشنهاد مي‌دهند كه كارت سوخت آنها را در قبال دريافت وجهي مي‌خرند تا درنهايت اين كارت‌هاي خريداري شده به شهرهاي مرزي برده شود و مورد سوءاستفاده قاچاقچيان سوخت قرار گيرد

روزنامه «صبح اقتصاد» در گزارشي با عنوان «بازار داغ خريد و فروش كارت سوخت» نوشت: بازار قاچاق سوخت عليرغم اقدامات تعزيري دستگاههاي نظارتي چنان داغ شده كه خريد و فروش كارت سوخت انواع خودرو و موتور سيكلت رونق گرفته است و در بسياري از جايگاههاي سوخت پايتخت، مالكان خودرو در قبال دريافت وجه، كارت سوخت خودروي خود را به كارمندان جايگاهها مي فروشند و سپس با مراجعه به دفاتر پليس 10+ ، مفقودي كارت خود را اعلام كرده و براي دريافت كارت جديد اقدام مي كنند. تا طي شدن مراتب اداري سوزانده شدن كارت سوخت و صدور كارت سوخت جديد، كارت هاي فروخته شده به شهرهاي مرزي منتقل مي شود و قاچاقچيان در شهرهاي مرزي با استفاده از اين كارتها، اقدام به سوخت گيري و قاچاق آن به خارج از كشور مي كنند.

در ادامه آمده است: گزارش ميداني از پمپ بنزين هاي سطح شهر تهران و برخي استان هاي شمالي كشور حكايت از آن دارد كه كارت هاي سوخت بنزين به قيمت حدود 80 هزار تومان و كارت سوخت موتور سيكلت حدود 50 هزار تومان خريد و فروش مي شود.

پژوهشم**9370**9131