۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83097990
T T
۰ نفر
رنگ هاي شيميايي كيفيت فرش خراسان شمالي را كاهش داده است

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: استفاده بي رويه از رنگزاهاي شيميايي در رنگرزي نخ ها، سبب كاهش كيفيت فرش هاي توليدي استان شده است.

ساناز عباس پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: نبود توجه به استفاده از رنگزاهاي گياهي به ويژه پوست گردو، انار و برگ درخت توت در رنگرزي مواد اوليه، موجب افت كيفيت فرش توليدي استان شود.
وي افزود: پيشنهاد مي شود اقدامات اجرايي بهره برداري از رنگزاهاي طبيعي، از طريق جهاد كشاورزي، مورد بررسي قرار گيرد.
وي همچنين با اشاره به استفاده اندك از پشم گوسفندان زنده استان براي تهيه و توليد فرش مرغوب در استان، پيشنهاد كرد كه سازمان جهاد كشاورزي در اين خصوص اقدامات اجرايي لازم را صورت دهد.
عباس پور خاطرنشان كرد: يكي ديگر از مشكلات استان، نبود امكانات سخت افزاري براي توليد نخ از پشم منطقه براي استفاده در صنعت فرش است.
وي گفت: استفاده از پشم دباغي شده در توليد فرش موجب كاهش كيفيت فرش هاي توليدي استان شده و در اين زمينه كمك به ايجاد فروشگاه تأمين مواد اوليه براي نظارت بر پشم ارائه شده مي تواند راهگشا باشد.
وي تصريح كرد: نخ پشم مورد استفاده در قاليبافي، از استان هاي همجوار تامين مي شود و به همين علت، تامين اين مواد حتي گرانتر تمام مي شود.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: از سال 84 تاكنون، 25 هزار و 950 بافنده در استان موفق به دريافت كارت شناسايي قاليبافي در حرفه هاي وابسته به توليد فرش اعم از طراحي، رنگرزي، بافت، پرداخت و مرمت شده اند.
عباس پور افزود: از اين تعداد 651 نفر موفق به گرفتن پروانه كسب صنفي در بخش قاليبافي شده اند.
اكنون 25 هزار و 710 نفر در خراسان شمالي داراي كارت قاليبافي و عضويت در اتحاديه هاي صنفي فرش دستباف هستند.
سالانه 100 هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان شمالي توليد مي شود.
به علت نبود زيرساخت ها، فرش توليدي خراسان شمالي از ديگر استان ها صادر مي شود و آمار منسجمي از ميزان صدور آن وجود ندارد.
7185/5132