محمد شعباني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين كتاب ها به دلايل مختلف از جمله فرسودگي و كهنگي محتوا، پيشرفت تكنولوژي، شكل ظاهري كهنه و عدم برخورداري از مباني جديد درسي براي دانش آموزان غير قابل استفاده است.
وي به روز نشدن بموقع به خاطر بي توجهي مديران و مسئولان مدارس در گذشته را علت اصلي فرسودگي اين منابع دانست و گفت: فرسودگي محتوايي و ظاهري كتاب هاي كتابخانه مدارس منجر به بي انگيزگي دانش اموزان در استفاده از كتاب هاي غير درسي مي شود و آسيب جدي به فرهنگ كتابخواني وارد مي كند كه بايد در سنين پايين در دانش آموزان نهادينه شود.
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنين گفت كه از حدود چهار هزار مدرسه استان فقط يكهزار و 100 مدرسه يعني معادل 25 درصد داراي كتابخانه فعال هستند.
وي افزود: از همين ميزان كتابخانه فعال، تعداد 500 كتابخانه در چهار سال اخير فعال شدند و تا پيش از آن به دلايل مختلف از جمله نبود برنامه ريزي غيرفعال بودند.
شعباني گفت: در مقطع ابتدايي شكل كتابخانه ها متفاوت است و كتابخانه ها به صورت كلاسي داير مي شود به اين صورت كه كتاب هاي غيردرسي متناسب با هر مقطع در درون كلاس جمع آوري و به دانش آموزان متقاضي ارائه مي شود.
وي اين مدل كتابخانه داري را به علت فراهم كردن فرصتي مستقل براي خواندن و امكان يادگيري در داخل و بيرون از كلاس، براي دانش آموزان ابتدايي مناسب دانست و گفت: تاكنون استقبال خوبي نيز از اين شيوه شده است.
شعباني افزود: در اين شكل از كتابخانه ها نيازي به كتابدار نيست و دانش آموزان از منابع موجود در كلاس مي توانند استفاده كنند.
او همچنين گفت كه برخي از مدارس استان در مناطق كم دانش آموز هستند كه استقرار كتابخانه را توجيه پذير نمي كند اما برپايي كتابخانه هاي كلاسي مي تواند مانع از محروميت دانش آموزان براي دسترسي به كتاب بشود.
معاون آموزش و پرورش مازندران مهم ترين دليل خاموشي چراغ كتابخانه هاي مدارس مازندران را حذف كتابداران عنوان كرد و گفت: با خروج كتابداران از كتابخانه هاي مدارس از يك دهه گذشته عملا اين بستر غني علمي و فرهنگي بدون متولي شد و كتابها نيز به درون انبارها منتقل شدند.
پست كتابدار از ساختار مدارس سا 86 حذف شد.
شعباني با اشاره به كمبود نيروي انساني افزود: در چند سال اخير براي فعال سازي كتابخانه هاي مدارس استان سعي شد از ظرفيت مدرسه ، شوراي دانش آموزي و خود دانش آموز براي اداره كتابخانه ها و فعال سازي آن استفاده شود كه تاكنون موفقيت آميز بوده است.
وي از ديگر دلايل غير فعال شدن كتابخانه هاي مدارس مازندران را عدم به روز رساني منابع موجود عنوان كرد و گفت: بايد منابع كتابخانه اي بخصوص در مدارس با پيشرفت تكنولوژي و علم بروزرساني شود كه متاسفانه اين مهم در ساليان گذشته انجام نشد.
استان مازندران در سال تحصيلي جديد بيش از 537 هزار دانش اموز دارد كه در حدود چهار هزار مدرسه و 22 هزار كلاس درس در حال تحصيل هستند.
7335/1654
ساري- ايرنا- معاون پرورشي آموزش و پرورش مازندران گفت كه از مجموع سه ميليون و 600 هزار جلد كتاب موجود در كتابخانه هاي مدارس استان بيش از 40 درصد آن فرسوده و غيركاربردي است.