قُرق كانون ‌هاي ريزگرد از كشت نهال بهتر و كم هزينه‌تر است

اهواز - ايرنا - مدير ملي ستاد مقابله با گرد و غبار كشور گفت: بايد تدبيري براي قرق عرصه‌هاي تحت تاثير فرسايش بادي و كانون‌هاي گرد و غبار انديشيده شود چراكه اهميت اين كار از نظر هزينه و ديگر مسايل از كشت نهال كمتر و بهتر است.

علي‌محمد طهماسبي‌بيرگاني روز سه‌شنبه در گفت‌وگو اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با توجه به اين كه بارندگي‌هاي پاييزي خوب بوده و شرايط درجه حرارت هم مساعد است گياهان شروع به رشد مي‌كنند.
وي تاكيد كرد: مديريت چرا و قرق عرصه‌ها بايد از سوي منابع طبيعي و سازمان جنگل ها مديريت شود تا چرا در عرصه ها انجام نشود و نمي‌توانيم پوشش گياهي را حفظ كنيم.
مدير ملي ستاد مقابله با گرد و غبار كشور با تاكيد بر اين كه قرق كم هزينه تر نسبت به روش‌هاي ديگر مقابله با ريزگرد است گفت: با مديريت چرا با روش توزيع جو براي بهره‌برداران مي‌توان از بروز ريزگردها ممانعت و محيط را حفظ كرد و همچينن فرصت مناسبي براي برگشت پوشش گياهي ايجاد كرد.
وي ادامه داد: سال گذشته حدود 12 هزار و 500 هكتار از عرصه ها در خوزستان قرق شدند و 20 هزار هكتار هم مديريت چرا شدند.
طهماسبي توضيح داد: امسال در كارگروه گرد و غبار با توجه به اثر بخشي 2 روش قرق و مديريت چرا، سطح وسيعي را به اين 2 عمليات اختصاص داديم و تقريبا براي هر كدام بيش از 100 هزار هكتار پيش بيني شده است تا علاوه بر مقابله با ريزگرد تنها در كانون جنوب شرق هم متمركز نباشيم.
وي گفت: امسال مي‌توانيم با همين شيوه مديريت، بسياري از كانون‌هاي ريزگرد به ويژه كانون‌هايي كه پتانسيل پوشش طبيعي هم دارند را با توجه به بارندگي قرق كنيم.
مدير ملي ستاد مقابله با گرد و غبار كشور يادآور شد: البته مساله وجود معارضين و بهره‌برداران نيز به يك چالش در حوزه قرق و مديريت چرا تبديل شده است كه شوراي تامين، NGOها و دستگاه‌هاي مدني بايد در اين حوزه ورود و كمك كنند تا بهره‌بردارها توجيه شوند و اجازه دهند عرصه هاي مورد نظر قرق شود و مديريت چرا صورت گيرد.
وي با اشاره به وضعيت نهالكاري‌ها گفت: نهال كاري هنوز شروع نشده كه با توجه به بارندگي ها امسال انتظار مي‌رفت اين كار آغاز شود.
طهماسبي ادامه داد: همچنين وضعيت نهال كاري ها را پيگيري مي كنيم و درصدد هستيم گزارش مفصلي از آن تهييه كنيم تا به دولت ارايه دهيم.
مدير ملي ستاد مقابله با گرد و غبار كشور ادامه داد: امسال براي مقابله با كانون هاي ريزگرد از محل صندوق توسعه ملي تنها براي خوزستان هزينه كرديم و همه اعتبار آن به خوزستان اختصاص داشته است و در حوزه گرد و غبار در ديگر استان ها خيلي كمتر كار شده است.
به گزارش ايرنا معضل گرد و غبار از 15 سال گذشته تاكنون گريبانگير استان خوزستان و برخي ديگر از استان‌هاي كشور شده است كه عوامل مختلفي چون تغييرات اقليمي آب و هوا، خشك شدن تالاب‌ها، خشكسالي، احداث سدها و... از جمله عوامل دخيل در اين پديده به شمار مي‌آيند.
بيش از يك ميليون و 200 هزار هكتار از زمين هاي خوزستان را بيابان تشكيل داده كه نقش مهمي در بروز پديده گرد و غبار در اين استان دارد و گفته مي شود بين 30 تا 40 درصد اين گرد و غبارها منشاء داخلي دارد.
بر اساس مطالعات، مساحت كانون هاي فرسايش بادي و ماسه هاي روان در خوزستان 280 هزار هكتار و وسعت كانون هاي رُسي 350 هزار هكتار است كه كانون هاي رسي، بحراني معرفي شده است.
حدود 40 هزار هكتار از اين كانون ها در جنوب و شرق اهواز كانون هاي فوق بحراني است كه در اولويت طرح مقابله با ريزگرد قرار دارد.
7164/6068