۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83099382
T T
۰ نفر
يمني ها تاسيس پايگاه نظامي سعودي را در المهره محكوم كردند

تهران – ايرنا- منابعي محلي در يمن با ابراز نگراني از پيامدهاي تاسيس پايگاه هاي نظامي سعودي در استان 'المهره' يمن، از مخالفت مردمي با اين اقدام تجاوزگرانه عربستان خبر دادند.

شبكه خبري 'الجزيره' امروز چهارشنبه به نقل از منابعي محلي از تاسيس پايگاه هاي نظامي سعودي در استان 'المهره' يمن واقع در جنوب شرقي اين كشور خبر داد.
اين منابع تاكيد كردند كه ده ها يمني با تجمع در منطقه، تلاش كردند با اين اقدام مقابله كنند اما نيروهاي سعودي در داخل و خارج شهر 'الغيضه' مركز اين استان، مانع شدند.
منابع يمني با ابراز نگراني از پيامدهاي تاسيس اين مراكز نظامي، تاكيد كردند عربستان در حالي اقدام به تاسيس پايگاه نظامي در اين منطقه كرده كه دو پايگاه نظامي از وزارت كشور يمن در منطقه وجود دارد.
در همين راستا كميته برگزاري اعتصاب و تحصن استان المهره در بيانيه اي تاسيس پايگاه نظامي در اين استان را محكوم و آن را يك پيشروي خطرناك توصيف كرد.
اين كميته تاكيد كرد كه اين اقدام عربستان نقض آشكار امنيت به شمار مي آيد و هدف از آن ناامني و بي ثباتي در استان و گسترش تروريسم در جامعه است.
كميته برگزاري اعتصاب با اشاره به پيشروي هاي نيروهاي اشغال گر سعودي، اين امر را تهديدي براي حاكميت ملي يمن توصيف كرد و افزود: مقاومت در اين استان ادامه دارد و مقامات محلي و نيروهاي سعودي مسؤول پيامدهاي اين اقدامات هستند.
استان المهره ماه هاست كه شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم يمن در مخالفت با حضور نيروهاي سعودي در خاك اين استان و كنترل آن ها بر گذرگاه هاي مرزي است. عربستان مي خواهد از طريق المهره از منطقه مرزي خرخير (Kharkhir) در عربستان به درياي عرب لوله هاي نفتي بكشد و مردم يمن مخالف اين اقدامات تجاوزگرانه هستند.
نيروهاي عربستاني اواخر 2017 وارد استان المهره شدند و حركت كشتي‌ها و صيد در آنجا را منع كردند. همچنين فرودگاه بين‌المللي الغيظه را به پادگان نظامي تبديل كرده و مانع پروازهاي غيرنظامي در اين فرودگاه مي‌شوند.
المهره داراي دو گذرگاه زميني با عمان و نيز بندر 'نشطون' است و طولاني‌ترين نوار ساحلي يمن در حدود 560 كيلومتر در سواحل درياي العرب را تشكيل مي‌دهد.
عربستان و امارات كه به طمع تقسيم يمن همچنان حملات خود را به مناطق مختلف اين كشور ادامه مي دهند، تاكنون نتيجه اي جز ويراني زيرساخت هاي يمن و كشته و زخمي كردن هزاران يمني به دست نياورده اند.
اين تجاوز تمام عيار از فروردين ماه 94 در قالب ائتلاف عربي تحت فرمان عربستان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
خاورم**3224*1049
۰ نفر