۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83099419
T T
۰ نفر

فرودگاه دزفول و چالش بی ثباتی پروازها

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83099419
فرودگاه دزفول و چالش بی ثباتی پروازها

دزفول - ایرنا - فرودگاه دزفول به عنوان تنها فرودگاه شمال خوزستان در حالی خدمات پروازی به خیل گسترده ای از مسافران ارائه می كند كه به دلیل نداشتن ردیف اعتباری اختصاصی از مشكلات مالی فراوانی رنج می برد و بی ثباتی پروازها به یكی از چالش های این فرودگاه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا فرودگاه دزفول یك فرودگاه نظامی است كه زیرنظر ستاد كل نیروهای مسلح قرار دارد و به علت نیاز منطقه علاوه بر پروازهای نظامی وظیفه جابجایی مسافران را نیز برعهده گرفته است.
سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصول كشاورزی در شمال خوزستان تولید می شود كه بخش زیادی از این تولیدات با كیفیت بدلیل نبود بازار مناسب، خوراك دام می شوند در حالیكه با فعال شدن مرز هوایی و اجازه برقراری پروازهای بین المللی از ضایعات این بخش جلوگیری و زمینه صادرات محصولات به بازارهای خارجی نیز فراهم خواهد شد.
مجوز مرز هوایی دزفول با پیگیری های مسئولان دزفول در ماه های اخیر در حالی صادر شد كه مشكلات مالی فرودگاه و اختلاف بین شركت های هواپیمایی و فرودگاه بر سر زیرساخت های لازم منجر به لغو پروازهای این شركت ها شد.
این اختلافات و برقرار شدن و دوباره لغو پروازهای شركت های هواپیمایی در حال حاضر مهم ترین چالش فرودگاه دزفول به شمار می آید كه منجر به نارضایتی شهروندان شمال خوزستان شده است.
مدیر آژانس مسافرتی آساره سیر هستی دزفول در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه پروازهای فرودگاه دزفول ثبات ندارند و مشكلاتی كه با شركت های هواپیمایی به وجود آمده منجر به اعمال سلیقه های نادرست و ناهماهنگی هایی شده كه پروازهای فرودگاه را لغو كرده است.
محسن خواجونی افزود: مبالغی كه در این فرودگاه از شركت های هواپیمایی گرفته می شود بیش از سایر فرودگاه ها است و همین امر باعث شده شركت های هواپیمایی رغبتی به برقراری پرواز در این فرودگاه نداشته باشند.
وی با انتقاد از ارائه نشدن خدمات فرودگاهی در دزفول گفت: در حال حاضر پروازهای شركت هواپیمایی آسمان و كاسپین از فرودگاه دزفول حذف شده و فقط پروازهای ایران ایر برقرار است كه این امر منجر به كاهش مسافران آژانس های مسافرتی شده است.
وی افزود: زیرساخت های لازم برای انجام پروازها از طریق فرودگاه دزفول موجود است ولی برخی كج سلیقگی ها و اختلافات اجازه برقراری پرواز را نمی دهد.
به گفته عضو شورای اسلامی شهر دزفول، شركت عقاب عسلویه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده دومنظوره از فرودگاه های نظامی، مدیریت پروازهای فرودگاه دزفول را برعهده دارد.
فرهاد جاموسی با بیان اینكه هیچ اعتبارات دولتی برای فرودگاه دزفول در نظر گرفته نشده است، افزود: با توجه به اینكه فرودگاه دزفول خدمات پروازی به جنوب غرب و شمال خوزستان ارائه می كند نامه هایی درخصوص اختصاص ردیف اعتباری به این فرودگاه به استاندار خوزستان ارسال شده است.
وی اظهار داشت: تاكنون فقط بنیاد بركت با مساعدت دكتر مخبر دزفولی حدود 40 میلیارد ریال برای این فرودگاه كمك كرده كه صرف آسفالت و جاده سازی آن شده است.
جاموسی كمبود زیرساخت ها و نداشتن اتوبوس كافی و ترمینال را مهمترین مشكل فرودگاه دزفول دانست و افزود: حداقل 15 اتوبوس برای جابجایی مسافران نیاز است ولی فقط 6 اتوبوس در فرودگاه فعالیت می كنند.
وی اضافه كرد: در حال حاضر به 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم ضمن اینكه برای برج مراقبت فرودگاه نیز 10 میلیارد ریال قرض گرفته ایم.
عضو شورای اسلامی شهر دزفول خواستار همكاری و مساعدت مسئولان شهرهای شوش، گتوند و اندیمشك با فرودگاه دزفول شد و اظهار داشت: فرودگاه آتش نشانی مستقل ندارد كه باید نسبت به رفع این كمبودها اقدام شود.
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اجازه پروازهای بین المللی از طریق فرودگاه دزفول با دریافت مرز هوایی اخذ شده است ولی باید زیرساخت های لازم برای این پروازها فراهم شود.
عباس پاپی زاده تامین سردخانه، انبار و پایانه را برای فرودگاه دزفول ضروری دانست و افزود: تامین زیرساخت های لازم برای پروازهای بین المللی فرودگاه دزفول به حداقل یكسال و نیم زمان نیاز دارد.
وی درخصوص كاهش پروازهای فرودگاه دزفول نیز گفت: فرودگاه دزفول یك فرودگاه نظامی و زیرنظر ستاد كل نیروهای مسلح است و همین امر اجازه اختصاص ردیف بودجه دولتی به این فرودگاه را نمی دهد و مجبوریم هندلینگ را خصوصی انتخاب كنیم.
وی افزود: برخی شركت های هواپیمایی شروطی دارند كه فرودگاه دزفول به علت اینكه زیرنظر سازمان هواپیمایی كشور نیست قادر به تامین آن شرایط نیست لذا همین امر منجر به بروز مشكلاتی در برقراری پروازها شده است.
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طی روزهای آینده نشست هایی با مدیران عامل شركت های هواپیمایی كاسپین و دیگر شركت ها برگزار می شود و تلاش خود را برای برقراری مجدد خطوط پروازی از طریق فرودگاه دزفول خواهیم كرد.
وی افزود: در سال های اخیر با پیگیری های انجام شده توانستیم تعداد پروازها را از هفته ای 2 پرواز به حدود 20 پرواز افزایش دهیم كه این نشان می دهد امكان افزایش پرواز وجود دارد.
پاپی زاده با بیان اینكه امكان احداث فرودگاه دیگر در منطقه نیست، گفت: نگهداری، مدیریت و اعتبارات این فرودگاه متعلق به نیروهای مسلح است.
وی افزود: برای توسعه فرودگاه دزفول نیازمند جابجایی ترمینال مسافربری هستیم كه سالنی برای آن طراحی شده است ولی ردیف اعتباری خاصی برای اجرای آن وجود ندارد.
به گزارش ایرنا در حال حاضر ماهانه هفت پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه دزفول به مقصد تهران انجام می شود.
7278/3022