۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83100642
T T
۰ نفر
اكوسيستم حمايت از شركت‌هاي خلاق و فناور ايجاد شد

تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات،‌ ارتباطات و فضاي مجازي، از ايجاد اكوسيستم حمايت از شركت‌هاي خلاق و فناور خبر داد و گفت: بر اساس اين اكوسيستم، شركت‌هايي كه در شرايط قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان نمي‌گنجند، مي‌توانند در قالب شركت‌هاي خلاق و فناور مجوز دريافت كنند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي ستاد توسعه فناوري اطلاعات، ‌ارتباطات و فضاي مجازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مهدي فقيهي با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنيان در توسعه كشور، اظهار داشت: دستيابي به توسعه و اقتصاد دانش‌بنيان از طريق توسعه شركت‌هاي دانشي و شركت‌هاي حاضر و فعال در اين حوزه شكل مي‌گيرد.
وي همچنين درخصوص قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان تصريح كرد: در سال‌هاي اخير در كشور ما، قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان و آيين‌نامه مرتبط با آن، فضاي مساعدي را براي توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان فراهم كرده است.
فقيهي افزود: در حال حاضر بيش از 3500 شركت در اين عرصه حضور دارند و بيش از 40 درصد از اين شركت‌ها در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و مخابرات فعال هستند و حجم تراكنش‌ها و تبادلات مالي اين شركت‌ها نيز نسبت به حجم فعاليت‌ مالي كل شركت‌هاي دانش‌بنيان عدد قابل توجهي است.
وي ادامه داد: قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان،‌ مزايا و تسهيلاتي را براي فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان در نظر گرفته است كه اين مزايا شامل فعاليت‌هايي است كه بر اساس يك طرح دانش‌بنيان شكل گرفته و موارد آن بر اساس قانون تعريف شده است.
دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات،‌ ارتباطات و فضاي مجازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، درخصوص حمايت‌ها و تسهيلات قابل ارائه به شركت‌هاي دانش بنيان گفت: مزايايي مانند معافيت‌هاي مالياتي،‌ معافيت‌هاي گمركي، تسهيلات و اختصاص منابع مورد نياز، تسهيلات در قالب خدمت سربازي و مواردي از اين دست است كه شامل شركت‌هاي دانش بنيان مي‌شود و در قانون به آن اشاره شده است.
فقيهي در خصوص حمايت از شركت‌هاي خلاق و فناور نيز توضيح داد: در بررسي‌هايي كه در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري انجام گرفت، مشخص شد بخش قابل توجهي از شركت‌هاي حوزه فناوري اطلاعات شامل حال قانون حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان نمي‌شوند و بر اساس تصميمي كه در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اتخاذ شد، مقرر شد تا اكوسيستم جديدي براي حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنياني كه در قالب اين قانون نمي‌گنجند، تعريف شود.
وي يادآور شد: اين اكوسيستم تحت عنوان اكوسيستم حمايت از شركت‌هاي خلاق و فناور نامگذاري شد. بر اساس اكوسيستم حمايت از شركت‌هاي خلاق و فناور،‌ شركت‌هايي كه داراي خلاقيت و نوآوري هستند اما در شرايط قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان نمي‌گنجند، مي‌توانند در قالب شركت‌هاي خلاق و فناور در اين عرصه حضور يابند و مجوز خود را از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري دريافت كنند.
فقيهي خاطرنشان كرد: شركت‌هايي كه نوآوري دارند و از طريق اين نوآوري مي‌توانند جلوي خروج ارز از كشور را گرفته و اشتغال‌زايي كنند، در فهرست شركت‌هاي خلاق و فناور قرار مي‌گيرند و مي‌توانند از حمايت‌ها و تسهيلات اين بخش استفاده كنند.
دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات،‌ ارتباطات و فضاي مجازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري درخصوص چگونگي بهره‌مندي از تسهيلات قابل ارائه به شركت‌هاي خلاق و فناور، نيز گفت: شركت‌هاي خلاق و فناور براي استفاده از حمايت‌ها مي‌توانند به وب‌سايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بخش شركت‌هاي خلاق مراجعه كنند و درخواست خود را از طريق سامانه الكترونيك يا به صورت مكاتبه فيزيكي با ستاد توسعه فناوري اطلاعات، ارتباطات و فضاي مجازي و ستاد فناوري‌هاي نرم معاونت علمي و فناروي رياست جمهوري انجام دهند.
علمي*9294*1834
۰ نفر