۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83100703
T T
۰ نفر
بازگشت امنیت به خطوط  پرواز پرندگان مهاجر در مازندران

ساری- ایرنا- یگان حفاظت محیط زیست مازندران روز پنجشنبه با جمع آوری صدها رشته تور هوایی شكارچیان در شهرستان فرویدونكنار به عنوان مهم ترین زیستگاه زمستانی پرندگان مهاجر، آسمان منطقه را برای پرواز این پرندگان امن كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شكار پرندگان با پهن كردن تورهوایی یا به روش های دیگر كشتار جمعی مانند ' گذر ' و ' كرس ' ممنوع است و شورای تامین مازندران هم این ممنوعیت را سال گذشته با گذراندن مصوبه ای تضمین كرده بود.
اگر چه این مصوبه با تلاش رسانه ها، دوستداران محیط زیست و مسئولان دستگاههای مختلف و از طریق تعطیلی بازار پرنده فروشی فریدونكنار تا حدودی امنیت پرندگان مهاجر را تامین كرد، ولی امسال با آغاز كوچ زمستانی، فعالیت شكارچیان غیرمجاز شدت گرفت و بازار غیررسمی هم فعال شد.
گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا در یك ماه گذشته نشان داد كه شكارچیان امسال نیز همانند سال گذشته از دام های هوایی به عنوان راحت ترین شیوه كشتار جمعی پرندگان مهاجر استفاده می كنند و بیشترین تمركز این شیوه هم در اطراف تالاب سرخرود در شهرستان فریدونكنار بوده است.
جمع آوری تورهای هوایی شكارچیان در فریدونكنار از صبح امروز با اعزام چند تیم از یگان حفاظت محیط زیست با همراهی ماموران انتظامی آغاز شد.
این اقدام یك هفته پس از آن اجرایی شده است كه رییس كل دادگستری مازندران در نشست مشترك مسئولان محیط زیست، دادستان ها و فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان های استان اعلام كرد كه از این پس مدعی العموم وارد عرصه مقابله با شكارچیان غیرمجاز و كشتار جمعی پرندگان مهاجر می شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در حاشیه جمع آوری تورهای هوایی شكارچیان غیرمجاز در فریدونكنار به خبرنگار ایرنا گفت: طرح پاكسازی ادوات غیرمجاز شكار پرندگان زمستان گذران در تمام تالاب و آبگیرهای استان با حكم مدعی العموم و همكاری نیروی انتظامی استان اجرایی می شود.
مسلم آهنگری افزود: مرحله اول این طرح برای پاكسازی تور هوایی به عنوان مهم ترین ابزار شكار غیرمجاز و كشتار جمعی پرندگان در تالاب فریدونكنار و آبگیرهای بابلسر اجرایی شد.
وی گفت كه در این مرحله 600 رشته تورهوایی شكار پرندگان زمستان گذران تخریب شده است.
آهنگری تاكید كرد كه در مرحله بعد كرس و گذرهایی كه برای شكار پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می گیرد، شناسایی و تخریب می شود.
** برخورد قانونی در انتظار برپا كنندگان تور هوایی
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران هشدار داد كه پس پاكسازی ادوات غیرمجاز شكار در استان، در صورتی كه كسی دوباره اقدام به نصب و استفاده از آن كند، بدون هرگونه اغماضی به دستگاه قضایی برای برخورد قانونی معرفی می شود.
وی گفت: تمامی دادستان های شهرستان های مازندران به عنوان مدعی العموم در كنار دستگاههای اجرایی و دوستداران محیط زیست برای مقابله با كشتار جمعی و شكار غیرمجاز پرندگان قرار دارند و این بار دیگر هیچ شكارچی غیرمجازی نمی تواند قوانین زیست محیطی را زیر پا بگذارد.
آهنگری گفت : براساس توافق بین نمایندگان شكارچیان و محیط زیست تنها شیوه شكار پرندگان در مازندران ایجاد دامگاه یا همان ' دوماچال' است و سایر ادوات غیرمجاز محسوب می شوند.
** ممنوعیت شكار
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران همچنین گفت كه بر اساس اعلام سازمان دامپزشكی با توجه به احتمال شیوع آنفلوانزا مرغی، شكار پرندگان همچنان در مازندران ممنوع است و تاكنون هیچ مجوزی از سوی محیط زیست برای شكار صادر نشده است.
آهنگری افزود: با این رویكرد فروش لاشه و زنده پرندگان نیز حتی در بازارهای رسمی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی گفت: پس از پایان طرح پاكسازی ادوات شكار، بازار فروش پرندگان فریدونكنار كه سال گذشته ساماندهی شد، از سوی یگان حفاظت مورد بازرسی قرار می گیرد و از فروش لاشه پرندگان زمستان گذر جلوگیری می شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: پس از صدور مجوز شكار هم بازار مجاز فروش لاشه پرندگان تنها می تواند شكار شكارچیان دارای مجوز را خریداری كرده و به فروش برساند.
مازندران با داشتن سه تالاب ملی و بین المللی ، 800 آببندان و آبگیر سالانه پذیرای 1.5 میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران است كه طبق آمار فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست كشور سالانه یك سوم از این پرندگان توسط شكارچیان غیرمجاز تلف می شوند.
6982/1654
۰ نفر