۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83100747
T T
۰ نفر
دادستانی سعودی: برای 5 متهم قتل خاشقچی تقاضای اعدام شد

دوحه- ایرنا- معاون دادستانی سعودی در گزارشی از روند رسیدگی این كشور به پرونده قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف، ضمن تلاش برای تبرئه كردن ولیعهد سعودی از صدور دستور قتل این روزنامه نگار، گفت كه برای پنج تن از متهمان دستگیر شده پرونده، تقاضای اعدام شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا 'شلعان الشلعان' در یك نشست خبری با بیان اینكه برای 11 نفر از كسانی كه در ارتباط با قتل خاشقچی دستگیر شده بودند كیفرخواست صادر شده است، افزود : برای پنج نفر اعدام و برای سایرین مجازات هایی در نظر گرفته شده است .
وی بدون نام بردن از افرادی كه به اعدام محكوم شده اند، گفت كه برای كسانی كه دستور به قتل داده و یا در آن مشاركت داشته اند درخواست اعدام شده است.
الشلعان ادعا كرد: 'احمد عسیری' معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان دستور تشكیل گروهی برای بازگرداندن جمال خاشقچی به كشور را صادر و اعلام كرده بود كه او را با اراده خود و در غیر این صورت با استفاده از زور به كشور بازگردانند.
مقام دادستانی سعودی اظهار كرد: تحقیقات نشان داده است كه منشاء این رویداد، متقاعد كردن خاشقچی برای بازگشت به كشور و اساساً هدف گروه اعزامی به استانبول، گفت وگو با او بوده است اما موفق به انتقال خاشقچی به خارج كنسولگری نمی شوند و در ادامه با تزریق مواد مخدر به او موجب مرگش می شوند.
معاون دادستانی سعودی ادامه داد: پنج نفر از گروه اعزامی به استانبول جسد خاشقچی را پس از مرگ در داخل كنسولگری قطعه قطعه كرده و به خارج از ساختمان منتقل و در اختیار یك همكار محلی قرار داده و سپس گزارش كذبی را به مركز فرستاده اند.
وی ادعا كرد كه با چهره نگاری های به عمل آمده به تصویر اصلی این همكار محلی نزدیك شده ایم و تمامی اطلاعات در این زمینه را در اختیار دولت تركیه گذاشته ایم.
الشلعان درباره 'سعود القحطانی' مشاور پیشین دیوان پادشاهی سعودی و یكی از متهمان پرونده نیز با بیان اینكه القحطانی ممنوع الخروج شده و تحقیقات از او ادامه دارد، ادعا كرد كه همكاری او در حد تلاش برای بازگرداندن خاشقچی بوده است.
معاون دادستانی سعودی با بیان اینكه دوربین های مداربسته كنسولگری توسط یكی از پنج متهم محكوم به اعدام از كار افتاده بود، اظهار كرد: دستور تشكیل تیم با احمد عسیری بوده اما دستور قتل توسط رییس گروه گفت وگو صادر شده است.
به گفته وی، برنامه ریزی برای خاشقچی از 29 سپتامبر انجام گرفته بود و متهمان بعد از قتل خاشقچی در درون كنسولگری، از یك پزشك متخصص می خواهند تا به آنها برای پاك كردن آثار جنایت كمك كند.
وی همچنین گفت: عربستان از تركیه درخواست كرده تا اطلاعات بیشتری در خصوص نتایج تحقیقات خود به ویژه فایل های صوتی و تصویری را در اختیار ریاض قرار دهد و در زمان حاضر منتظر پاسخ آنها هستیم.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اكتبر (10 مهر) پس از مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی پس از 18 روز سكوت و تكذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تأیید كرد كه او در كنسولگری این كشور به قتل رسیده است.
ریاض در عین حال با متهم كردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این كشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش كرد تا ولیعهد این كشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی كرده و معتقدند كه نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا كردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
تركیه اعلام كرده است كه جسد جمال خاشقچی در داخل كنسولگری یا یكی از اتاق های محل اسكان كنسول سعودی در استانبول با استفاده از اسید، از بین رفته است.
خاورم**1508**1504