۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۱۴
کد خبر: 83103065
T T
۰ نفر
ماجرای دستمالی كه پای «مسی» را به بارسونا باز كرد

تهران- ایرنا- قرارداد «لیونل مسی» فوق ستاره بارسلونا با این تیم، 18 سال پیش روی یك «دستمال كاغذی» نوشته شد اما سرنوشت این دستمال چه شد.

به گزارش ایرنا، داستان زندگی لیونل مسی و اینكه چطور از پسر بچه‌ای گمنام در خیابان‌های روساریو به یكی از بهترین‌های دنیای فوتبال تبدیل شد، خیلی‌ها را مجذوب كرده و روایات مختلفی از آن صورت گرفته است. نشریه «ماركای» اسپانیا روز شنبه بخشی جالبی از این داستان جذاب را روایت كرده است، بخشی كه علاقمندی بارسلونا به جذب او جنبه رسمی پیدا كرد و اولین قرارداد همكاری میان آنها بسته شد.
در بخشی از این گزارش آمده است: ماجرا به زمانی بر می‌گردد كه یك تكه دستمال كاغذی باعث گره خوردن آینده مسی به باشگاه بارسلونا شد و حالا احتمالاً‌ با ارزش‌ترین دستمال دنیاست. دستمالی كه در حالت عادی جز پاك كردن، كاربرد دیگری نداشت. این دستمال حالا به یكی از مهمترین اسناد تاریخ ورزش دنیا تبدیل شد وقتی متن اولین قرارداد لیونل مسی با باشگاه بارسلونا 18 سال پیش روی آن نوشته شد.
این اتفاق در ماه سپتامبر سال 2000 رخ داد، زمانی كه مسی 13 سال سن داشت و همراه با خانواده‌اش به شهر كندال رفت تا در یكی از تست‌های باشگاه بارسلونا شركت كند و به لطف 2 نماینده آرژانتینی‌اش به نام‌های فابیان سولدینی و مارتین مونترو، برای عقد قرارداد به اسپانیا سفر كرد.
در آن ماجرا اما یك نفر دیگر هم بود كه شاید اسم او خیلی به زبان نیامده است اما اسباب ثبت این رویداد تاریخی را فراهم كرد، فردی به نام «اوراسیو گاجولی» كه رابط باشگاه بارسلونا و خانواده مسی در اسپانیا و آرژانتین بود.
آن پسر بچه ریزنقش كه قدش به یك متر و 40 سانتی‌متر هم نرسیده بود و برای تكمیل رشدش به یك سری درمان‌های هورمونی نیاز داشت، با استعدادی كه در حركات پا به توپ داشت، ‌همه را حیرت زده كرد. خانواده مسی با این وعده كه با پسرشان قراردادی بسته خواهد شد به روساریو برگردانده شدند.
اما هنوز هم به نظر می‌رسید كه خوان گاسپارت، رئیس وقت باشگاه بارسلونا برای پذیرش ریسك سرمایه‌گذاری روی آن پسر بچه 13 ساله آرژانتینی نگران و دودل است. آن موقع بود كه گاجولی باشگاه بارسلونا را تهدید كرد كه اگر این باشگاه دست به كار نشود و یك پیشنهاد شفاف به خانواده مسی ارائه نكند،‌ سایر باشگاه های اروپایی ممكن است برای جذب كودك با استعداد اهل رساریو اقدام كنند. روزها می‌گذشت تا اینكه در روز چهاردهم دسامبر، گاجولی با كارلس ركساچ، بازیكن سابق و مدیر فنی وقت باشگاه بارسلونا برای انجام یك بازی تنیس دوستانه در باشگاه پمپیای مونتیوییچ قرار گذاشت.
پس از آن بازی، آن دو به رستوران محلی در نزدیك باشگاه رفتند تا ناهار را هم در كنار هم صرف كنند، جایی كه خوسپ ماریا مینگیا، یك ‌مدیر برنامه فوتبال كه بازیكنان زیادی به واسطه او به باشگاه بارسلونا رفتند هم به آنها ملحق شد. گاجولی و میگیا، ركساچ را توجیه و تحت فشار قرار دادند كه درباره عقد قرارداد با لیونل مسی تصمیم‌گیری كند، همان پسری كه چند ماه قبل تست‌هایش در بارسلونا را به شیوه‌ای حیرت‌آور انجام داد و به او وعده عقد قرارداد داده شده بود؛ همان پسری كه اكنون كاپیتان بارسلونا است و با این تیم جامی در دنیای فوتبال نبوده كه نتوانسته ببرد.
آن زمان بود كه ركساچ متقاعد شد با لیونل مسی قرارداد ببندد و از آنجایی كه امكانات لازم برای ثبت رسمی قرارداد در دسترس نبود، این قرارداد روی یك دستمال كاغذی نوشته شد كه متن آن به این شرح بود:
در بارسلونا و در تاریخ 14 دسامبر سال 2000، در حضور آقایان مینگیا و اوراسیو، كارلوس ركساچ مدیر فنی باشگاه بارسلونا به موجب اختیاراتش و با وجود داشتن برخی مخالفت‌ها، متعهد می‌شود زمانی كه بتواند در مورد رقم و شروط به طرف مقابل به توافق برسد، با لیونل مسی قرارداد می‌بندد.
این قرارداد كه روی دستمال نوشته شد به امضای ركساچ، مینگیا و گاجولی رسید و یك هفته بعد، به آن قرارداد اعتباری رسمی دادند و مسی چمدان‌هایش را برای سفر به بارسلونا بست.

** سرنوشت آن دستمال تاریخی چه شد؟
طبق اعلام سایت «اینفوبائه» اسپانیا، این دستمال در حال حاضر در اختیار گاجولی است، كسی كه اكنون در كشور آندورا زندگی می‌كند. ظاهراً این نامه در گاو صندوقی امن و مطمئن در یكی از بانك‌های آندورا نگهداری می‌شود.
گاجولی همچنان در نقش واسطه و مدیر برنامه برای رساندن بازیكنان به باشگاه‌های مختلف فعالیت می‌كند كه یكی از آنها ماركو آسنسیو، بازیكن حال حاضر تیم فوتبال رئال مادرید است. گاجولی با وجود پیشنهادهای فراوان و چند 10 میلیون یورویی كه برای فروش دستمال اولین قرارداد مسی با بارسلونا دریافت كرده، هنوز حاضر به فروش آن نشده است و ظاهراً برنامه‌ای هم برای فروش آن ندارد. او فقط این دستمال را برای مدتی به باشگاه بارسلونا قرض داد تا در موزه باشگاه قرار بگیرد.
چند سال پیش اما باشگاه بارسلونا با گاجولی تماس گرفت و اعلام كرد كه با توجه به محرمانه بودن این سند، دیگر تمایلی ندارد آن را در معرض دید عموم مردم بگذارد تا زمانی مسی بازنشسته شود یا بارسلونا را ترك كند.
به این ترتیب دستمال پرطرفدار دوباره به دست صاحبش برگشت و اكنون در آندورا نگهداری می‌شود.
ورزشی**3991**9129