۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83103528
T T
۰ نفر
رویكرد افراطی ترامپ برزیل و افزایش فشارها بر ونزوئلا

تهران-ایرنا- ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری جدید برزیل با رویكرد راست افراطی می تواند منجر به بروز پیامدهایی برای منطقه آمریكای لاتین شود كه از جمله آن تاثیر سیاست ها و تفكرات وی بر افزایش فشارها به ونزوئلا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، 'ژایر بولسونارو' توانست با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاكتیك های رفتاری و انتخاباتی مشابه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا توجه مردم را جلب كند و از سوی برخی كارشناسان 'ترامپ برزیل' لقب بگیرد.
ژائیر بولسونارو نامزد راست افراطی در دو دور انتخابات ریاست جمهوری برزیل توانست با كسب 55 درصد آراء پیروز انتخابات شود و رقیب وی 'فرناندو حداد' نامزد چپ گرا 45 درصد اراء را از آن خود كرد.
مواضع و رویكردهای رئیس جمهوری جدید برزیل حكایت از تغییرات چشمگیر در سیاست خارجی این كشور دارد. نگرش نظامی گری و حمایت از سیاست های ' ترامپ گونه' در برنامه های بولسونارو نشان می دهد كه برزیل به سوی شرایط جدید حركت خواهد كرد.
ژائیر بولسونارو كه در كارزار انتخاباتی اش بارها از سیاست های چپ گرایانه دولت های قبلی برزیل انتقاد كرده بود، یك منتقد دولت كنونی ونزوئلا نیز محسوب می شود. وی اخیرا خواستار آن شد كه ونزوئلا از سازمان مركوسور اخراج شود.
بولسونارو در حالی به عنوان رئیس جمهوری جدید برزیل به دنبال تغییرات گسترده در سیاست های كنونی كشورش خواهد بود كه قطعا وی رویكرد جدید و فشار بیشتری به ونزوئلا خواهد آورد و این می تواند عرصه را برای دولت نیكلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا سخت تر كند.
حتی اخیرا یك هم حزبی بولسونارو كه گفته می شود گزینه وی برای سمت وزارت خارجه بزریل بوده، گفته بود كه در صورت انتخاب به عنوان وزیر خارجه گزینه مداخله نظامی علیه ونزوئلا را كنار نمی گذارد.
یكی از فرزندان بولسونارو كه در كارزار انتخاباتی وی نیز فعال بود، معتقد است باید علیه ونزوئلا اعلان جنگ كرد و در شمال برزیل اجازه داده شود آمریكا پایگاهی دایر كند تا زمینه برای تقابل نظامی با ونزوئلا فراهم گردد.
این رویكرد بولسونارو و هم پیمانانش می تواند فشارها به دولت ونزوئلا را بیشتر كند. با توجه به جایگاه برزیل در آمریكای لاتین و همكاری احتمالی برزیل با واشنگتن در مورد موضوع ونزوئلا احتمالا در ماه های آتی سیاست های كاخ سفید در قبال كاراكاس وارد مراحل جدیدتری خواهد شد. دولت مادورو كه پیشتر با بدترین چالش های اقتصادی و اجتماعی چند دهه اخیر ونزوئلا از جمله تورم بسیار شدید و كمبود جدی مواد غذایی و دارو روبرو بوده احتمالا باید به این چالش ها فشارهای هماهنگ از سوی برزیل و آمریكا را نیز اضافه كند.
برخی نیز بر این باورند كه روی كار آمدن راست گراها در برزیل می تواند زمینه ای برای تقویت موضع راست گراها در ونزوئلا باشد. با توجه به شرایط نامساعد چپ گراها در ونزوئلا و نارضایتی گسترده از سیاست های فعلی دولت مادورو، بعید نیست اقبال عمومی در این كشور به سوی راست گراها گرایش پیدا كند.
شرایط كنونی در برخی از كشورهای آمریكای لاتین از جمله ونزوئلا و نیكاراگوئه مردم را ناامید كرده و ممكن است راست گراها با الهام از راست های افراطی در برزیل به دنبال بدست گیری قدرت باشند. حضور راست گراها در راس امور برزیل و كلمبیا نشان از تحولات جدید در آمریكای لاتین دارد. این پرسش به طور جدی در محافل مختلف آمریكای لاتین مطرح است كه آیا دوران چپ گراها در این منطقه به پایان رسیده و پس از مدتی طولانی راست گراها در كشورهای بیشتری در آمریكای لاتین در راس قدرت قرار می گیرند؟
قطعا با حضور بیشتر رهبران راست گرا شرایط سیاسی در آمریكای لاتین دستخوش تغییراتی می شود كه در این میان آمریكا از این شرایط به نفع خود سود خواهد برد.
در حال حاضر رهبری راست گرا در ونزوئلا مشابه بولسونارو وجود ندارد اما شرایط كه ونزوئلا اكنون تجربه می كند، پتانسیل انفجار را دارد. دوران افول چپ گراها در آمریكای لاتین و حضور راست افراطی ها در راس قدرت برای برخی كشورهای چپ گرای این منطقه شرایط خوشایندی را ایجاد نكرده است.

گزارش از: اطهر اینانلو
اروپام***9234**2040
۰ نفر