۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 83104980
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

موادغذايي حاوي ويتامين ث علائم آنفلوآنزا را كاهش مي دهد

تهران- ايرنا- استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: آنفلوآنزا شايعترين بيماري واگيردار فصل سرما است و مصرف ميوه ها و صيفي جات مانند پرتقال، گريپ فروت، فلفل دلمه‌اي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز از قبيل انواع كلم به دليل داشتن ويتامين ث به كاهش علائم و طول مدت اين بيماري كمك مي‌كند.

محمود اعتمادي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ايرنا افزود: آنفلوآنزا بيماري ويروسي است كه دستگاه تنفسي فوقاني و تحتاني را درگير مي‌كند و در صورت ابتلا به آن نبايد نگران شد؛ چراكه با پيشرفت علم پزشكي ديگر كشنده نيست.
وي اظهار داشت: اين بيماري در گروه‌هاي آسيب‌پذير مانند سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشكلات تنفسي و بيماران با نقص ايمني ممكن است با خطراتي همراه باشد و اثراتي بسيار نامطلوب بر رشد و تكامل كودكان دارد اما با تزريق واكسن آنفوآنزا و رعايت بهداشت فردي مي توان از روند بيماري پيشگيري كرد.
اين متخصص داخلي ادامه داد: آنفلوانزا سبب ضعف و ناخوشي كامل در فرد مي شود و پس از 2 تا هفت روز حال بيمار بهبود مي يابد، با اين وجود اين بيماري را بايد به ويژه نزد سالمندان و افراد مبتلا به ناراحتي هاي مزمن، ‌جدي تلقي كرد.
اعتمادي، آنفلوانزا را يك بيماري شديدا واگيردار دانست كه از شخصي به شخص ديگر توسط سرفه يا عطسه منتقل مي شود و علائم بيماري يك تا چهار روز پس از ورود ويروس به بدن تظاهر مي يابد.
وي توصيه كرد: افراد در صورت داشتن علائم آنفلوآنزا از حضور در اجتماعات بپرهيزند تا ديگران را بيمار نكنند، دست هاي خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشويند، به ويژه هنگامي كه از بيرون به منزل برمي گردند.
به گفته اعتمادي، در مدارس سعي شود دانش آموزان مبتلا به علائم آنفلوآنزا تا زمان بهبودي كامل در منزل بمانند و در مهدهاي كودك نيز اين امر رعايت شود.
وي تصريح كرد: استفاده از ماسك معمولي در بيماران به منظور پيشگيري از گسترش ويروس در جامعه توصيه مي شود و بايد هنگام عطسه و سرفه جلوي دهان و بيني خود را بگيريد، شستشوي مرتب دست ها با آب و صابون نيز ضروري است.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه مصرف غذاهاي آماده براي افراد مبتلا به آنفلوآنزا ممنوع است، اظهار داشت: غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذايي خوبي از ويتامين‌هاي گروه ب هستند و سير داراي آهن و روي است كه سبب تقويت سيستم ايمني و كمك به كاهش خطر عفونت‌هاي ويروسي مي‌شود.
400 هزار دوز واكسن آنفلوآنزا در اوايل شهريورماه امسال در داروخانه هاي كشور توزيع شد و زنان باردار، مبتلايان به بيماري هاي ديابت، ريه، بيماري هاي تنفسي و سالمندان از افراد واجد شرايط براي تزريق اين واكسن بودند.
اجتمام**9022*1834