به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش این روزها در تلاش است تا طرح نظام رتبه بندی معلمان را به موقع به دست نمایندگان ملت برساند، طرحی كه می تواند وضعیت حقوق و مزایای معلمان را بر اساس ضوابط تعیین شده ارتقا دهد. البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش به فرهنگیان این اطمینان خاطر را داده اند كه در تصویب طرح هیچ گونه تاخیر زمانی وجود ندارد و كارها طبق برنامه پیش می رود.
تصویب طرح رتبه بندی معلمان پس از 2 ماه در كمیسیون امور اجتماعی دولت نیز عزم مسئولان نظام آموزشی را راسخ تر كرده با جدیت تا حصول نتیجه مطلوب پای كار باشند و به اعتماد فرهنگیان پاسخ مثبتی دهند.
شاید بتوان یكی از دلایل تحصن چند روز قبل معلمان در نقاط مختلف كشور را دل نگرانی از همین مساله دانست كه اگر لایحه رتبه بندی در مجلس تصویب نشود معلمان سال آینده نیز از مزایای طرح محروم خواهند داشت و باید یك سال دیگر منتظر بمانند.
این لایحه به منظور ایجاد ساز و كارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.
با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می شود.
با این مصوبه اكنون لایحه نظام رتبه بندی معلمان در انتظار سپری كردن مرحله دیگری در هیات وزیران است تا پس از تصویب نهایی در اختیار نمایندگان ملت قرار گرفته و به سرانجام روشنی برسد و در ردیف قوانینی قرار گیرد كه اجرای آن قطعی خواهد بود.
تصویب این لایحه در كمیسیون دولت با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه كشور روزنه امیدی برای فرهنگیان گشود و وعده سید محمد بطحایی كه 9 آبان ماه اعلام كرده بود مهم ترین اقدامی كه برای معیشت معلمان در دستور كار قرار داده ایم طرح رتبهبندی است و به زودی این طرح در اختیار مجلس قرار می گیرد، محقق شد.
پیش از این اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش خواسته بودند با جدیت طرح رتبه بندی معلمان را در دولت پیگیری كند تا با توجه به اینكه پیش نویس بودجه سال 98 در حال آماده شدن است، لایحه رتبه بندی معلمان زودتر به صحن علنی مجلس آمده و تصویب شود تا بتوان اعتبارات مناسبی را در بودجه سال 98 برای اجرایی شدن این طرح پیش بینی كرد.
***نظام رتبه بندی معلمان چیست؟
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش كوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.
این سند مشتمل بر 7 فصل و 131 راهكار ذیل چشم انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احكام سند است.
فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تأكید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف 10 و راهكار عملیاتی 10/2 مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاك های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.
بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال 92 توسط دولت به مجلس ارائه شد كه بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد.
این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشكالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.
در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام كردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از كش و قوس ها درباره این لایحه، با هدف افزایش انگیزه همكاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات كشوری به تصویب رسید.
بر این اساس مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400 هزار تومان افزایش یافت.
با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه(1396 تا 1400)، دولت مكلف شد طرح رتبهبندی را در مرحله نهایی در قالب یك لایحه تهیه كرده و به مجلس ارائه دهد.
یكی از فعالان صنفی معلمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طرح رتبه بندی معلمان را گام مناسبی برای ترمیم حقوق آنها دانست و گفت: در شرایط كنونی و با ماهی 2 تا 3 میلیون تومان نمی توان زندگی كرد آن هم برای معلمی كه بیش از 25 سال سابقه كار دارد و افزایش قیمت ارز و دلار نیز در ماه های گذشته باعث شده به ویژه در شهرهای بزرگ، معلمان نتوانند از عهده مخارج خود برآیند.
مهدی بهلولی عنوان كرد: حقوق معلمان در سال جاری تنها حدود 200 هزار تومان اضافه شده حال آنكه اجاره یك واحد مسكونی چندین برابر قیمت سال گذشته افزایش یافته است و حقوق معلمان كفاف 10 روز اول هر ماه را هم نمی دهد.
این فعال صنفی با بیان اینكه هر چند تعداد معلمان زیاد است اما زیادی نیستند كه حق و حقوق آنها نادیده گرفته شود، افزود: در دولت یازدهم كه تا حدودی تورم كنترل شده بود، معلمان شرایط بهتری داشتند اما با وضعیت اقتصادی كنونی معلمان با مشكلات معیشتی دست و پنجه نرم می كنند.
وی اظهار داشت: مشكلات معیشتی باعث شده برخی از معلمان به كیفیت آموزشی چندان توجه نكنند زیرا شغل دوم و سوم به آنها اجازه چنین كاری را نمی دهد.
*** به فرهنگیان اطمینان می دهم تاخیر زمانی در تصویب رتبه بندی وجود ندارد
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا نیز تاكید كرد: به فرهنگیان اطمینان خاطر می دهم كه هیچ گونه تاخیر زمانی در تصویب این طرح در هیات دولت وجود ندارد و كارها بر اساس برنامه پیش می رود.
علی الهیار تركمن اظهار داشت: این طرح كه چند ماه قبل از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار كمیسیون امور اجتماعی دولت قرار گرفت اكنون به تصویب این كمیسیون رسیده و منتظر هستیم كه در اولین فرصت در جلسه اصلی هیات وزیران مطرح شده و پس از تصویب راهی مجلس شورای اسلامی شود.
وی افزود: همزمان با سازمان برنامه و بودجه نیز در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات مورد نیاز طرح رتبه بندی معلمان در پیش نویس لایحه بودجه سال 98 دیده شود تا وقتی لایحه آن به مجلس رفت دست نمایندگان برای هر گونه اقدامی باز باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح نیز عنوان كرد: برای تعیین اعتبار باید ابتدا طرح رتبه بندی معلمان در هیات دولت بررسی و تصویب شود تا در نهایت بدانیم كه آیا این طرح دارای تغییراتی بوده یا خیر و بر اساس آن پیشنهاد بودجه در پیش نویس لایحه بودجه سال 98 ارائه شود.
الهیار تركمن با بیان اینكه من به فرهنگیان تضمین می دهم كه این لایحه به موقع در اختیار مجلس قرار گیرد، تصریح كرد: لایحه وقتی كه از یك دستگاه اجرایی وارد دولت می شود یك سیر زمان اجرا را دارد این در حالی است كه مشاهده می كنیم برخی مسئولان دیروز، بر این موضوع دامن می زنند كه لایحه به مجلس نرفته در صورتی كه خود نسبت به روال كار آشنایی دارند.
وی یادآورشد: در خصوص رتبه بندی فرهنگیان با همكاری و مساعدت كمیسیون اجتماعی دولت و دستگاه هایی چون سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه روند كار به نصف زمان استاندارد كاهش پیدا كرده و این لایحه قبل از پیش نویس لابحه بودجه 98 به مجلس می رود و از این بابت نگرانی نداریم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه از زمان تصویب در مجلس ، طرح رتبه بندی معلمان لازم الاجرا است و می توانند پیش بینی بار مالی را در لایحه بودجه 98 انجام دهند ، افزود: از آنجا كه ممكن است در حین تصویب در هیات وزیران تغییراتی ایجاد شود تشریح جزئیات، ویژگی ها، افراد مشمول و میزان اعتبارات را به پس از تصویب موكول می كنم.
الهیار تركمن به دیگر موضوعات در دست اقدام این وزارتخانه اشاره كرد و گفت: ماه قبل هیات وزیران در خصوص
بیمه تكمیلی ایثارگران مصوبه ای داشت مبنی بر اینكه دستگاههای اجرایی از محل منابع ذیربط خود اقدام به پرداخت این حق بیمه كنند.
وی با بیان اینكه ۸۰ هزار ایثارگر شاغل در آموزش و پرورش همراه با افراد تحت تكفل آنها وجود دارند، تصریح كرد: از آنجا كه هزینه بیمه ایثارگران شاغل در آموزش و پرورش به عهده این وزارتخانه است و ابلاغ مصوبه آن نیمه سال انجام شد عملا مشكلاتی را به وجود آورد كه در جلسه روز گذشته با بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ای امضا كردیم كه بر اساس آن مجددا خدمات درمانی به ایثارگران از سر گرفته می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: در خصوص اعلام خبر هرگونه پرداختی به معلمان از سوی جامعه فرهنگیان تحت فشار هستیم كه چرا اینگونه موارد را منتشر می كنیم این در حالی است كه خبرنگاران میزان و نحوه پرداخت مطالبات را از ما مطالبه می كنند.
علمی**1883**1440
تهران- ایرنا- اجرای رتبه بندی معلمان گام بزرگی برای افزایش حقوق به شمار می رود و این دل نگرانی از سوی جامعه فرهنگی وجود دارد كه به موقع برای تصویب به مجلس شورای اسلامی نرسد اما آموزش و پرورش تحقق آن را ضمانت كرده است.