۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83105074
T T
۰ نفر
تبدیل كتابخانه ها به فرهنگسراهای اجتماعی در دستور كار قرار گیرد

شیراز- ایرنا- معاون ترویج كتابخوانی و امور فرهنگی نهاد كتابخانه های كشور گفت: تبدیل كتابخانه‌های كشور به فرهنگسراهای اجتماعی مطالبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نهاد كتابخانه‌های عمومی است كه باید در دستور كار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، هادی آشتیانی دوشنبه در آیین بزرگداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در استان فارس در شیراز عنوان كرد:ساخت كتابخانه مركزی شیراز را با عنوان مطالبه و تقاضا از همه مسئولان استانی درخواست می‌كنیم.
وی بیان داشت: در شأن شیراز است كه كتابخانه مركزی خوبی را داشته باشد و انشالله بتوانیم با حمایت استانداری، شهرداری و شورای شهر شاهد افتتاح كتابخانه مركزی شیراز باشیم.
اداره كل كتابخانه‌های عمومی فارس برای تعیین زمین كتابخانه مركزی شیراز هنوز با شهرداری به نتیجه نرسیده است و این تعویق باعث شده بودجه ساخت این كتابخانه هر سال برگشت بخورد.
موضوع ساخت كتابخانه مركزی شیراز طی سال های گذشته نخستین اولویت كتابخانه های عمومی فارس و انجمن خیرین بوده است و همچنان در دست پیگیری است.

** تبدیل كتابخانه به فرهنگسرا
معاون ترویج كتابخوانی و امور فرهنگی نهاد كتابخانه های كشور همچنین گفت:تبدیل كتابخانه‌های كشور به فرهنگسراهای اجتماعی مطالبه وزیر ارشاد و نهاد كتابخانه‌های عمومی است كه باید در دستور كار قرار گیرد.
وی افزود: در پی این اقدام می‌توانیم بسیاری از مشكلات و مسائل و معضلات اجتماعی را به ‌صورت ریشه‌ای پیگیری كنیم و درصدد پیشگیری از آن‌ها برآییم.
آشتیانی با بیان اینكه دستیابی‌ به این هدف همكاری فشرده‌ و مطلوبی را می‌طلبد، عنوان كرد: كتابداران مهمترین نقش را در این زمینه ایفا خواهند كرد.
معاون ترویج كتابخوانی و امور فرهنگی نهاد كتابخانه های كشور افزود: در شیراز بیشتر كتابخانه‌های عمومی با محوریت كتابداران فعالیت می‌كنند و این گام برای ترویج فرهنگ بسیار موثر و اساسی است.
همچنین مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس در این آیین با بیان اینكه كتاب ارزشمندترین دستاورد بشری است گفت: كتاب محصول خلاقیت انسان است و راز جاودانگی مردان بزرگ را باید لابه‌لای كتاب جست‌ وجو كرد.
روح‌ الله منوچهری افزود: كتابخوان كسی است كه به واسطه همنشینی با كتاب كمال یافته است و كتابدار در این فرایند مشاوری امین است.

** كتابخانه های عمومی دانشگاهی همگانی است
وی با تاكید بر اینكه كتابخانه گلستانی از بوستان های دانشمندان است، ابراز داشت: كتابخانه عمومی دانشگاهی ،همگانی و فارغ از قوم و نژاد و جنسیت است.
مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به عملكرد یك سال اخیر اداره كل كتابخانه‌های عمومی فارس، گفت: طی یك سال گذشته افتتاح 5 باب كتابخانه عمومی به همت خیرین صورت گرفته است.
وی بیان داشت: بهره‌ برداری از سالن كنفرانس 79 نفره در شیراز، بهسازی كتابخانه عمومی جهرم انجام شد و تامین اعتبار 12 كتابخانه عمومی دیگر تامین شده است.
منوچهری همچنین با اشاره به اعطای مجوز به 31 كتابخانه مشاركتی عنوان كرد:طی یك سال گذشته 10 تفاهم نامه همكاری منعقد یا تمدید شده است و بیش از 300 نشست كتابخوان برگزار در استان فارس برگزار كردیم.
مدیر كل كتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینكه شهر دبیران زرین دشت و نوبندگان فسا امسال از گروه شهرهای بدون كتابخانه فارس خارج می شود، افزود: برای تجهیز كتابخانه‌ها نیز تاكنون اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.
وی با اشاره به برگزاری 1314 برنامه ترویجی عنوان كرد:در تاریخ 30 آبان‌ماه 60 كتابخانه بی‌سیم رایگان در سراسر استان راه اندازی می‌شود.
منوچهری افزود: به ‌منظور نهادینه ‌كردن مطالعه از كودكی بخش كتاب كودك فسا و راه‌اندازی سه كتابخانه عمومی ویژه كودك و نوجوان در شیراز را در دست اقدام داریم.
مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس اضافه كرد: شاهد افزایش 12 درصدی در زمینه منابع بوده‌ایم؛‌همچنین تعداد اعضای كتابخانه‌های عمومی 79/ 10 درصد افزایش داشته اند و هم ‌اكنون بیش از 139هزار تن از مردم فارس عضو كتابخانه‌های عمومی هستند.

** در عرصه تبلیغ كتابخوانی موفق نبوده ایم
همچنین سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این آیین با تاكید بر اهمیت كتابخوانی در قرآن كریم و دین اسلام عنوان كرد: با وجود فضای عمومی و تاكیدات رهبر معظم انقلاب و دولت، در عرصه كتابخوانی، در بخش ترویج، تبلیغ و تشویق به كتابخوانی موفق نبوده‌ایم.
سید احمد احمدی ‌زاده نقطه آغازین ایجاد این فضا را خانواده‌ دانست و گفت: خانواده‌ها باید بدانند كه هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جای كتاب را بگیرد و ژرفای لازم را در حوزه خلاقیت انسان ایجاد كند؛ به ویژه در شرایطی كه شاهد هجمه‌های بسیار در فضای حقیقی و مجازی هستیم.
وی با بیان اینكه در دولت تدبیر و امید براساس آمار و ارقام اتفاقات خوبی در حوزه كتاب‌خوانی رخ داده است، افزود:موضوع كتابخوانی به نهضتی فراگیر نیاز دارد كه باید در همه شئونات اجتماعی ایجاد شود و به احساس نیاز در میان مردم بدل شود.
احمدی‌ زاده فضای مجازی را دارای شبهات بسیاری عنوان كرد و ابراز داشت: قشر نوجوان به ویژه در فضای مجازی در معرض خطرات بسیاری هستند؛ همچنین باید از رواج متن‌های سست و بی اساس پیشگیری شود.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس بیان كرد: باید شیوه‌ای را تدوین كرد تا بر اساس آن كتاب‌های مرجع و كتاب‌هایی كه به سلامت جامعه و دانش افراد كمك می‌كند، به راحتی به مردم معرفی شود.
وی با اشاره به اینكه استان فارس 233 كتابخانه‌ عمومی دارد كه درمقایسه‌با پراكندگی جمعیت استان، چشمگیر نیست، افزود: فارس از لحاظ تقسیمات كشوری با 84 بخش، 106 شهر و 2000 دهستان بزرگترین استان كشور است و از همین رو در حوزه گسترش كتابخوانی نیازمند حمایت و پشتیبانی و كمك نهاد‌های كشوری است.
احمدی‌ زاده همچنین از شورای شهر شیراز و شهرداری درخواست كرد در بخش ایجاد زیرساخت‌ها یاری رسان باشند تا بتوان گامی اساسی در این زمینه‌ها برداشت.
وی از فرمانداران به‌ مثابه ظرفیت‌های استان در كنار مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس یاد كرد و گفت: شیراز سومین حرم اهل بیت است و آوازه فرهنگ و هنرش در جهان فراگیر است و توقع داریم نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور توجه ویژه‌ای به این شهر داشته باشد.
7375 /1876
۰ نفر