۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83105287
T T
۰ نفر
برنامه دولت برای حذف 170 هزار هكتار شالیزار اعلام شد

ساری- ایرنا- مدیركل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد كشاورزی زمین های شالیزاری خارج از استان های شمالی كشور را 170 هزار هكتار اعلام كرد و گفت كه وزارت جهاد كشاورزی برای حذف این شالیزارها برنامه جامع برنجكاری را در دو استان مازندران و گیلان اجرا می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرامك عزیز كریمی روز دوشنبه در هیجدهمین همایش ملی برنج در ساری از تامین بذر اصلاح شده، افزایش سطح زیر كشت و انجام كشت دوباره به عنوان بخشی از راهكارهای برنامه جامع برای تمركز كشت برنج در استان های شمالی نام برد.
هیات دولت اوایل آبان ماه امسال در مصوبه ای كشت برنج در كشور را به استان های مازندران و گیلان محدود و در سایر مناطق كشور ممنوع كرد.
دلیل اجرای این سیاست وجود منابع آب تامینی برای تولید برنج به عنوان محصول آب بر در این دو استان شمالی كشور در مقایسه با سایر استان ها عنوان شد.
** از افزایش سطح كشت تا تامین بذر
مدیركل دفتر غلات وزارت جهاد كشاورزی گفت: در حال حاضر فقط حدود سه هزار تن بذر اصلاح شده میان برنجكاران مازندران و گیلان توزیع می شود كه معادل 11درصد بذر مورد نیاز آنهاست، ولی با اجرای برنامه تلاش داریم تا سال 1405 این میزان را به 40 درصد نیاز كشاورزان دو استان افزایش دهیم.
وی افزود: همچنین برنامه ما این است كه تا سال 1405 سطح كشت برنج را هم از 440 هزار هكتار كنونی به 470 هزار هكتار از طریق اجرای كشت مجدد و رتون برسانیم.
او ادامه داد: مقدار تولید شلتوك هم در این برنامه از 2 میلیون و 200 هزار تن به 2میلیون و 800 هزار تن برنامه ریزی شده است.
مدیركل غلات وزارت جهاد كشاورزی با اعلام این كه دستیابی به میزان تولید مشخص شده برای سال 1405 با تداوم كشت برنج ارقام محلی كیفی ممكن نیست، گفت: تامین بذرهای اصلاح شده از ارقام كیفی پر محصول به صورت جدی در دستور كار موسسه تحقیقات برنج كشور قرار گرفته است.
وی شتاب بخشی به اجرای طرح تسطیح و یكپارچه سازی زمین های شالیزاری مازندران و گیلان را هم از دیگر برنامه های جهاد كشاورزی برای تمركز كشت برنج در این دو استان برشمرد.
این مسئول گفت: سطح شالیزارهای تسطیح و یكپارچه سازی شده این دو استان از 150 هزار هكتار كنونی باید 250 هزار هكتار برسد.
وی افزود: اهمیت انجام سریع طرح تسطیح را برای سازمان برنامه و بودجه تبیین كرده ایم و مقرر شد تا به صورت ویژه در تامین اعتبار و تهیه تجهیزات و ماشین آلان توجه شود.
كریمی همچنین سد سازی، لایروبی رودخانه ها، لایروبی و بهینه سازی آب بندان ها، توجه به ارقام كم آب بر و مكانیزاسیون را هم از دیگر ضرورت های دستیابی به برنامه تمركز كشت برنج در استان های شمالی دانست و گفت كه تاكنون با ایجاد 190واحد بانك نشا، نشاكاری مكانیزه در شمال كشور به 180 هزار هكتار رسیده است.
وی به برداشت مكانیزه برنج در شمال تا 300 هزار هكتار برابر با 70 درصد در برنامه زمان بندی شده اشاره كرد و افزود: در زمینه استفاده بهینه از آب هم باید بتوانیم با مصرف هر متر مكعب آب 600 گرم برنج سفید تولید كنیم در حالی كه اكنون تنها 300 گرم تولید داریم.
كریمی مدیریت بهزراعی ، بهنژادی ، بیمه و توسعه كشت دوم در زمین های كشاورزی را از برنامه های عملیاتی شده وزارت جهاد كشاورزی برای حمایت از شالیكاران مازندران و گیلان عنوان كرد.
همایش ملی برنج با محوریت اثر گذاری تحقیقات از امروز با بررسی 104مقاله ارسالی به دبیرخانه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.
6990/1654
۰ نفر