۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۸
کد خبر: 83106164
T T
۰ نفر

توسعه با پرواز محدود

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۸
کد خبر: 83106164
توسعه با پرواز محدود

بیرجند - ایرنا - پروازهای فرودگاه بیرجند كه از نظر قدمت سومین فرودگاه كشور به شمار می رود، در ماه های اخیر كاهش چشمگیری داشته است و تداوم این وضعیت، استان در حال توسعه خراسان جنوبی را با مشكلات جدی مواجه می كند.

به گزارش ایرنا، فرودگاه بیرجند در حالی نام بین المللی را با خود به یدك می كشد كه تنها مقصد پروازی آن شهرهای مشهد و تهران است و به تازگی از پروازهای این مقاصد نیز كاسته شده طوری كه تعداد پروازهای زمستانی از 19 به 10 پرواز در هفته كاهش یافته است.
لغو مكرر پروازها همیشه مورد اعتراض مردم استان بوده است. مطالبه برحق مردم خراسان جنوبی از این جهت است كه چرا همیشه این استان باید در صدر لغو پروازهای شركت های هواپیمایی قرار گیرد.
مسئولان معتقدند اكنون 90 درصد پروازهای كل كشور در 10 فرودگاه انجام می‌شود و باقی فرودگاه ‌ها كه اعتبار زیادی برای احداث آنها هزینه شده است سهم ناچیزی در این بخش دارند در حالی كه با توجه به زیرساخت های فرودگاه بیرجند توجه به بخش پروازی آن می تواند باعث رونق منطقه باشد.
یك فعال بخش خصوصی با بیان اینكه مشكلات باید از پایه بررسی شود گفت:نبود تیم هندلینگ پروازی بخش خصوصی یكی از مشكلات فرودگاه بیرجند در حوزه پروازها است.
احمد كاشانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر استان از شركت های بزرگ هندلینگ كشور كه تجربه كار در فرودگاه های دیگر دارند برای پشتیبانی پروازها در فرودگاه بیرجند استفاده كند شاید به ورود برخی شركت های هواپیمایی بتوان امیدوار بود.
وی ارتباط گیری موثر را راهكار این مشكل دانست و افزود: فاصله پروازی بیرجند- تهران یكی از پربازده ترین مسیرهای اقتصادی است لذا این موضوع می تواند برای ایران ایر كه تنها شركت مستقر در فرودگاه بیرجند است انگیزه اقتصادی داشته باشد.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینكه باید مسئولان پا را از نامه نوشتن فراتر بگذارند گفت: انتظار می رود نمایندگان و مسئولان استانداری با نگاه تخصصی وارد تعامل اقتصادی با ایرلاین ها شوند.
وی با اشاره به مشوق هایی كه ایرلاین ها برای پرواز در مناطق محروم دریافت می كنند افزود: مجوز پرواز اروپایی یكی از همین مشوق ها است كه می تواند برای خراسان جنوبی به عنوان منطقه محروم نیز یك امتیاز باشد.
كاشانی تاكید كرد: اگر مسئولان با شركت ایران ایر از باب گفت و گو و تعامل اقتصادی وارد شوند این شركت پذیرای پیشنهادات خواهد بود.
وی با بیان اینكه بیرجند برای تیم جدید ایران ایر ناشناخته است گفت: دعوت از مسئولان ایران ایر به بیرجند برای درك شرایط استان از نزدیك و دیدار با بخش های مختلف می تواند یك فرصت مغتنم باشد كه نیاز است پیگیری جدی در این خصوص انجام شود.
این فعال اقتصادی در خراسان جنوبی اضافه كرد: در چهار سال اخیر برنامه های كوتاه مدت حوزه پروازی فدای آرزوهای بلندمدت شده است.
وی با تاكید بر قوی شدن پروازهای برنامه ای در گام اول افزود: برای گام های بعدی می توان از پروازهای چارتری نیز استفاده كرد كه نیاز است سرمایه گذار قوی پای كار باشد.
كاشانی با اشاره به تجربه موفق فرودگاه های همجوار مثل كرمان، یزد، زاهدان و بجنورد در استفاده از پروازهای برنامه ای اظهار داشت: این پروازها خطری برای سرمایه گذار ندارد لذا با توجه به مسیر اقتصادی بیرجند - تهران به راحتی می توان روی آن برنامه ریزی كرد.

**از بخش خصوصی در صنعت هوایی حمایت می كنیم
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی نیز چند روز قبل در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برنامه نمایندگان برای حمایت از بخش خصوصی در زمینه پروازهای چارتری گفت: بخش خصوصی اگر در صنعت هوایی ورود كند طبق مقررات از آنها حمایت می كنیم اما مسئولیت مستقیم در این بخش با سازمان هواپیمایی كشوری است.
حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی ادامه داد: تعداد پروازها از نوروز امسال كاهش یافته كه در این خصوص با وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان مربوط صحبت كرده ام.
وی گفت: پرواز مادر در بیرجند ایران ایر است كه بسیاری از هواپیماهای آن از رده خارج شده اند و بعضی مشكل قطعه دارند به همین دلیل آمار هواپیماهای این خط هوایی بسیار كم است.
عبادی تاكید كرد: باید با شركت های هواپیمایی دیگر پیگیر باشیم تا پروازهای خود را در بیرجند افزایش دهند و ایران ایر پرواز مادر ما نباشد.

**باید دغدغه پرواز در استان ایجاد شود
مدیركل فرودگاه های خراسان جنوبی نیز با این اعتقاد كه برای ایجاد برنامه منظم در فرودگاه بیرجند باید دغدغه پرواز در همه سطوح استان ایجاد شود گفت: علت اصلی لغو پروازهای ایران ایر كمبود شدید ناوگان در این شركت هواپیمایی است.
هادی سلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه ایران ایر چون ایرلاین اصلی كشور است بیشتر از سایر شركت ها در تحریم ها آسیب دیده است تاكید كرد: خراسان جنوبی باید غیر از این ایرلاین به شركت های دیگر نیز متكی باشد.
وی جذب سایر ایرلاین ها برای ایجاد خط پروازی در خراسان جنوبی را مستلزم كمك همه جانبه در استان دانست و افزود: معمولا سه راهكار برای این جذب وجود دارد كه مهمترین آن داشتن بازار مناسب برای ایرلاین ها در هر منطقه است.
مدیركل فرودگاه های خراسان جنوبی ادامه داد: راهكار دیگر این است كه فعالان گردشگری و آژانس ها بتوانند از طریق اجاره صندلی یا چارتر زمینه حضور ایرلاین ها را فراهم كنند.
وی مدل دیگر جذب ایرلان را رایزنی مقامات استانی با شركت های هواپیمایی عنوان كرد و افزود: مسئولان می توانند با ارتباط از طریق وزارتخانه یا ترغیب های اقتصادی زمینه این حضور را فراهم كنند.
سلامی با اشاره به زیرساخت های فرودگاه بیرجند گفت: الان شرایط بسیار مطلوب با رعایت استانداردهای لازم در این فرودگاه فراهم شده كه در نوع مشابه خود كم نظیر یا بی نظیر است.
وی با تاكید بر اینكه حتی زیرساخت برای پرواز هواپیماهای بدنه وسیع حج تمتع هم در فرودگاه بیرجند فراهم است افزود: از آنجا كه توسعه استان، حضور سرمایه گذاران و حتی مسئولان ارشد كشوری به پروازهای مناسب در مركز استان بستگی دارد استفاده از زیرساخت های فراهم شده، مهم است.
وی یادآور شد: در گذشته پروازها از 9 پرواز در هفته به 22 پرواز افزایش داشته اما در این مقطع شاهد كاهش چشمگیر پروازها هستیم.
سلامی بیان كرد: هم اكنون 10 پرواز از فرودگاه بیرجند و 2 پرواز از فرودگاه طبس در هفته انجام می شود.

**رایزنی با شركت ها و خرید هواپیما 2 راهكار پیش رو
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: تا زمانی كه نتوانیم مشكل زیرساخت حمل و نقل را حل كنیم در بسیاری از بخش ها عقب خواهیم بود.
سید مجتبی علوم مقدم تصریح كرد: محدودیت های ایرلاین ها و مشكلات موجود موجب شده كه كنسلی پروازها را در دستور كار قرار دهند كه پیگیری هایی هم از سوی استان برای این موضوع شده است.
وی ادامه داد: با ایرلاین های مختلف وارد گفت و گو شده ایم و مكاتبات لازم نیز انجام شده است كه باید منتظر پاسخ آن بود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با تاكید بر اینكه باید شرایط ورود ایرلاین ها فراهم شود افزود: این مشكل حل خواهد شد چون یك دغدغه بزرگ برای مسئولان بوده و حتی تردد خود ما را هم با مشكل مواجه كرده است.
وی خرید دو پرواز و هواپیما برای استان را یك راهكار عنوان كرد و گفت: می توان با خطوط هوایی قرارداد بست كه از این هواپیما در خط خود استفاده كنند.
علوی مقدم اضافه كرد: اگر در شرایط عادی بودیم حتما زمان می دادیم ولی برای این موضوع خاص نمی توان زمان گذاشت.
وی با تاكید بر اینكه مردم باید بدانند كه ما بیكار ننشسته ایم افزود: پیشرفت هر استان به تعداد پرواز و بستر فرودگاهی آن است كه زمینه ورود سرمایه گذار، پزشكان و اساتید دانشگاه را هم فراهم می كند.
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینكه پرواز چارتری در حال حذف شدن است اظهار داشت: باید به متقاضیان از منابع تسهیلات داده شود كه در تلاش هستیم مقدمات آن را فراهم كنیم.
وی گفت: در كوتاه مدت حضور شركت های هواپیمایی در استان و برای دراز مدت خرید هواپیما را پیگیری خواهیم كرد.
رئیس هیات مدیره مركز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران نیز گفت: نخستین شركت هواپیمایی خراسان جنوبی به نام « اوج سپهر كویر» به ثبت رسید.
حسین اژدری در نشست شورای اسلامی شهر بیرجند در هفته جاری با اشاره به راه اندازی یك هندلینگ در بیرجند از 2 سال گذشته اظهار داشت: ثبت اولین شركت هواپیمایی استانی یكی از اقدامات این هندلینگ بوده كه امیدواریم ظرف سه تا 6 ماه آینده با خرید هواپیما، پایه فرودگاهی بیرجند را به عنوان زیرساخت اساسی توسعه استان فعال كنیم.
وی ضمن تقدیر از مدیران استانی و ملی در شروع این حركت بیان كرد: امید است در زمان تعیین شده بتوانیم با پروازی از بیرجند به مشهد این هواپیمایی استان را عملیاتی كنیم.
با توجه به شرایط موجود توسعه خراسان جنوبی در گرو حمل و نقل مناسب است كه به نظر می رسد اگر تقویت پروازهای استان با توجه به زیرساخت فرودگاهی با جدیت بیشتر دنبال شود بتوانیم از ظرفیت های موجود با جذب گردشگر و سرمایه گذار در راستای استانی آباد گام برداریم.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
۰ نفر