۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83107067
T T
۰ نفر

زهر زنبور عسل در شيروان بايد تجاري سازي شود

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83107067
زهر زنبور عسل در شيروان بايد تجاري سازي شود

بجنورد- ايرنا- مسئول تعاوني زنبورداران شيروان گفت: توليد صرف عسل براي زنبورداران مقرون به صرفه نيست و به همين علت بايد اين قشر از جامعه، تجاري سازي زهر زنبور عسل را در اولويت كاري خود قرار دهند.

احمد فربد روز سه شنبه در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي تكنيك هاي استحصال زهر زنبور عسل در شيروان به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هر چند برخي روستائيان با خواص زهر زنبور عسل آشنا هستند اما بايد با شيوه هاي علمي و تجاري سازي از فراورده هاي آن استفاده كرد.
وي گفت: خشكسالي هاي متوالي موجب كاهش توليد عسل در اين شهرستان شده است و به همين علت كارگاه آموزشي با حضور اساتيد رشته پرورش زنبور عسل در اين شهرستان تشكيل شد.
وي گفت: شهرستان شيروان داراي 12 هزار و 400 كلني زنبور عسل است كه به طور ميانگين در هر كندو 7 كيلو گرم عسل توليد مي شود و اين ميزان توليد در چند ساله اخير كاهش داشته است.
فربد از مهم ترين فوايد پرورش زنبور عسل را گرده افشاني در مراتع، باغ ها و گياهان زراعي عنوان كرد و افزود: كمك به افزايش كمي و كيفي محصولات كشاورزي و حفظ محيط زيست در اين اقدام مدنظر است.
مسئول تعاوني زنبورداران شيروان گفت: علاوه بر عسل محصولاتي نظير موم، بره موم، گرده گل، ژل رويال و زهر زنبور عسل از فراورده‌هاي زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است كه در صنايع دارويي، بهداشتي و غذايي كاربرد زيادي دارند.
فربد افزود: مي توان با ترويج مصرف، جمع آوري و مصرف توليدات زنبور عسل در سطح جامعه كمك زيادي به سلامت جامعه، افزايش توليد محصولات كشاورزي و افزايش درآمد زنبورداران و اشتغالزايي داشت.
در اين كارگاه آموزشي يك روزه 230 نفر پرورش دهندگان زنبورعسل و كارشناسان اين رشته از سراسر كشور شركت كرده بودند.
استان خراسان شمالي به لحاظ شرايط مناسب آب و هوايي و وجود مراتع غني پوشيده از گياهان دارويي در سال 94 از نظر ميزان توليد عسل رتبه سيزدهم و از نظر ميانگين توليد به ازاي هر كلني (بهره وري) رتبه پنجم كشوري را كسب كرد.
وجود اقليم متفاوت در گستره 2 ميليون هكتاري خراسان شمالي شرايط را براي پرورش زنبور عسل فراهم كرده است به طوري كه رشته هاي كوه هاي آلاداغ، سالوك و شاه جهان از بهترين مناطق براي توليد عسل در استان محسوب مي شوند.
7186/ 6042