۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۵:۳۱
کد خبر: 83107349
T T
۰ نفر
نخست وزير مالزي خواستار حفظ آزادي تردد در درياي جنوبي چين شد

كوالالامپور- ايرنا- ماهاتير محمد نخست وزير مالزي كه كشورش با پكن در درياي جنوبي چين اختلاف ارضي دارد، اعلام كرد كه تردد ها و آزادي حمل و نقل دريايي به رغم ادعاي چين دراين پهنه آبي بايد حفظ و كشتي ها بتوانند به راحتي در اين آبراه حركت داشته باشند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، نخست وزير مالزي تاكيد كرد كه مهمترين مساله دردرياي جنوبي چين اين است كه تمام كشتي ها بتوانند آزادانه تردد داشته و اين موضوع از ادعاي چين دراين آبراه مهمتر است.
ماهاتير محمد در گفت وگو با يك نشريه محلي Mekong Review افزود: چين به واسطه نام اين دريا بر آن ادعاي ارضي دارد. اكنون كشتي ها از تنگه مالاكا (در مالزي) به سوي درياي جنوبي چين روزانه در حركت هستند كه اين دسترسي و تردد بايد ادامه داشته باشد.
تنگه مالاكا كه در مالزي واقع شده درياي جنوبي چين ، اقيانوس هند و اقيانوس آرام را به هم متصل مي كند و يك منطقه استراتژيك محسوب مي شود.
نخست وزير مالزي يادآورشد: درياي جنوبي چين مهمترين خط ارتباطي است و پكن مي خواهد از تردد آزاد كشتي هاي تجاري خود در اين دريا مطمئن باشد اما فكر نمي كنم كه آنها بخواهند حركت ساير كشتي ها را در اين دريا قطع كنند.
ماهاتيز محمد پس از سفررسمي به چين در آگوست گذشته (شهريور) اظهارداشت: براي كشورهاي عضو اتحاديه جنوب شرق آسيا'آسه آن' عاقلانه نيست كه موضع تقابل عليه چين را اتخاذ كنند .
وي افزود: كشورهاي آسه آن مي توانند ادعاي چين دراين دريا را مورد اعتراض قرار دهند و ابرقدرت ها نيز مي توانند آن رابه راحتي ناديده بگيرند.
نخست وزير مالزي تاكيد كرد كه كشورش از راههاي ديپلماتيك اختلاف با پكن در درياي جنوبي چين را پيگيري مي كند.
پكن در درياي جنوبي چين با مالزي، برونئي، ويتنام وفيليپين از اعضاي آسه آن اختلاف ارضي دارد كه اين امر سبب افزايش تنش ها و همچنين حضور نيروهاي نظامي آمريكا در اين منطقه شده است.
جزيره‌هاي واقع بر درياي جنوبي چين كه با هم يك مجمع‌الجزاير را تشكيل مي‌دهند افزون بر صدها عدد بوده و خالي از سكنه هستند و همچنين خود دريا، مورد جدال كشورهاي مختلف بوده‌اند به همين علت حتي نام‌هاي متفاوتي براي اشاره به اين دريا به كار مي‌رود كه البته «درياي جنوبي چين» نام پذيرفته شده بين‌المللي، حداقل در انگليسي و زبان‌هاي اروپايي است.
چين تقريبا بر كل دريا و كشورهاي ويتنام، فيليپين، مالزي، برونئي و تايوان هريك بر بخش‌هايي از آن ادعاي مالكيت دارند، همچنين اين كشورها بر سر جزاير غني از نفت و گاز اسپراتلي و پارسل اختلاف دارند.
درياي جنوبي چين منطقه اي است كه سالانه 3 تريليون دلار تبادلات جهاني از آن مي گذرد و از اين رو براي تجارت كشورهاي جنوب شرق آسيا و جهان بسيار حياتي است.
علاوه براين مالزي و كشورهاي جنوب شرق آسيا اقتصادي وابسته به تجارت منطقه اي و بين المللي دارند از اين رو آزادي تردد در آبراه درياي جنوبي چين براي آنها حياتي است.
شبد**آساق**1599