۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83107767
T T
۰ نفر

یار مهربان، گمشده ای در هیاهوی زمان

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83107767
یار مهربان، گمشده ای در هیاهوی زمان

زاهدان - ایرنا - نقش و جایگاه كتاب و كتابخوانی و اهمیت آن در پیشرفت و تعالی یك جامعه بر هیچ كس پوشیده نیست، كتاب یار مهربانی كه همواره سعادت و راهگشایی را هدیه می كند، هرچند بی مهری های ما دردی بر صفحه های خاك خورده آن افزوده است.

به گزارش ایرنا، كتاب همان یار قدیمی و مهربانی است كه توصیف آن به زبان عباس یمینی شریف به زیبایی آورده شده است، سروده ای دلنشین كه هر اهل معرفتی با شنیدن آن به سمت خواندن كتاب كشیده می شود.
گویا همین دیروز بود كه كودكان زیر لب شعر من یار مهربانم، دانا و خوش بیانم، گویم سخن فراوان با آنكه بی زبانم را زیر لب زمزمه می كردند و از داشتن چنین یاری به شادی و پایكوبی می پرداختند اما اكنون از آن همه شور و شوق عاشقانه در كودكان و مشتاقان كتاب كه این یارمهربان جزیی از زندگیشان بود، به چشم نمی خورد.
ورود ابزارهای جدید چون تلفن همراه، اینترنت، انواع كنسول های بازی و سرگرم كننده و سایر تجهیزات و ادوات ارتباطی و رسانه ای سبب دور كرده كودكان، نوجوانان و جوانان امروزی را از این منبع مهم روحی (كتاب) شده است.
توجه و علاقه ایرانیان به كتاب و كتابخوانی امری نیست كه به امروز ختم شده باشد سابقه ی كهن فرهنگ و تمدن مردمان سرزمینمان در كنار بسیاری از دانشمندان و شاعران گواهی بر این ادعا است، همین امر خود آمیختگی مردم را به كتاب و مطالعه نشان می دهد.

**عوامل و مشكلات
امیر حسین قنبری یكی از دانشجویان رشته برق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به صراحت بیان كرد: علاقه ای به خواندن كتاب ندارم خواندن كتاب های درسی و جزوات به اندازه كافی مرا بی میل كرده و خواندن همان ها نیز از روی اجبار و برای پاس شدن است.
وی كه در حال بازی با گوشی همراه خود بود افزود: فضای مجازی برای من بسیار جذاب تر از خواندن یك كتاب است به گونه ای كه بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذرانم و لذت می برم.
وی در حالی كه لبخندی بر لب داشت گفت: قیمت برخی كتاب ها آنقدر گران است كه با آن هزینه می توانم بسته اینترنت یكساله خریداری كنم.
محمد سارانی یكی دیگر از دانشجویان رشته برق كه هنوز ارتباط خود را با كتاب حفظ كرده است اظهار داشت: بنده علاقه بسیاری به خواندن كتاب دارم و بیشترین هزینه خود را در ماه به خریدن كتاب و مجله اختصاص می دهم.
وی اظهار داشت: حداقل یك ساعت در روز مطالعه می كنم كه به نظر خودم حجم كمی از مطالعه است.
از وی درباره ارتباطش با فضای مجازی پرسیدم، اظهار داشت: از فضای مجازی نیز استفاده می كنم اما به صورت متعارف، به اعتقاد من درست استفاده كردن از این فضا می تواند موجب ارتقا دانش و سواد افراد شود.
كارشناسان معتقدند كه امروزه فضای مجازی به رقیبی خطرناك برای كتاب و كتابخوانی تبدیل شده است هرچند كتاب های مجازی و نرم افزار های مطالعه كتاب از طریق گوشی و لپ تاپ در بازار موجود است اما جذابیت برخی برنامه های مجازی افراد را كمتر به سمت مطالعه از این طریق سوق می دهد.
اگر از مشكلات فضای مجازی و دستگاههای الكترونیك بگذریم مشكلات دیگری از قبیل گرانی كتاب، نبود فرهنگ مطالعه، عدم توجه ارگان ها به موضوع كتاب، دشواری تالیف كتاب، نبود صرفه اقتصادی، محتویات گنگ و سردرگم كننده برخی كتب، عدم ساده نویسی و قابل فهم بودن و مانند آن نیز از دیگر عواملی است كه هر روز ما را از كتاب دور تر می كند.
امین رخشانی یكی از نویسندگان كتب ادبی نبود فرهنگ مطالعه را یكی از دلایل پایین آمدن سطح مطالعه در جامعه عنوان كرد و ادامه داد: كم توجهی به فرهنگ سازی و زمینه سازی مناسب در بستر مدارس، دانشگاه ها و مراكز رسانه ای به عنوان محور اصلی حوزه فرهنگی از جمله مشكلات در حوزه كتاب و كتابخوانی است.
وی اظهار داشت: توجه به كتاب و كتاب خوانی در مدارس با ایجاد فضای مناسب و جذاب كه به علاقه مندی دانش آموز بی انجامد بسیار مهم است.
این نویسنده زاهدانی افزود: این امر علاوه بر اینكه باعث پیشرفت درسی دانش آموزان می شود در ارتقای دانش اجتماعی دانش اموزان نیز نقش افرین است.
رخشانی نقش رسانه ها را در این امر بسیار پر رنگ دانست و تصریح كرد: رسانه ها به عنوان اشاعه گر جبهه روشن بیینی می توانند با تهیه برنامه های سرگرم كننده در تمام گروه های سنی به ویژه كودكان و نوجوانان در این امر كمك كننده باشند.
ذبیح الله سوری كارشناس تربیتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هیچ ابزار فرهنگی به اندازه كتاب نمی تواند در پرورش فكری انسانها تاثیر گذار باشد.
وی اظهار داشت: كتاب نیز مانند سایر اقلام مصرفی باید در سبد غذایی خانواده ها قرار گیرد، غذایی روحی كه عدم توجه به آن مشكلات بسیاری را به وجود می آورد.
وی تصریح كرد: دوری خانواده از بیان كتاب های قصه و داستان برای كودكان و نقش این داستان ها به ویژه كتب حماسی جذاب در رشد باور میهنی كودكان بسیار مهم است.
سوری بیان كرد: متاسفانه رواج ابزارهای الكترونیكی با محتوای بازی های مهیج در خانواده و سرگرم كردن كودكان با این ابزار نقش كتاب را در خانواده بسیار كم رنگ كرده است.
وی گفت: كودكانی كه از سن دو یا سه سالگی به موبایل و بازی های مهیج آن عادت كرده باشند به سختی می توان كتاب و مطالعه را جایگزین این ابزار ها كرد كه در این باره خانواده و نظام آموزش و پرورش نقش و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

** نقش و جایگاه كتاب درمیان مردم استان
با توجه به اینكه استان سیستان وبلوچستان به ویژه شهر زاهدان به عنوان مركز علمی دانشگاهی در كشور شناخته می شود جایگاه مطالعه در بین این مردم بسیار مهم است.
از جمله كتاب هایی كه در این منطقه مورد علاقه اكثریت مردم است كتاب هایی با محتویات حماسی چون شاهنامه است كه محافل گرم خانوادگی میعادگاه قصه گویی و شعر خوانی بزرگان خانواده است.
هر چند امروزه ورود فضای مجازی و برخی مشكلات فرهنگی مانند آن باعث كم رنگ شدن میزان مطالعه شده اما هستند شیفتگانی كه كتاب را باز هم همدم و یار خود می دانند.
سرپرست نهاد كتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزون بر 300 ویژه برنامه فرهنگی در بیست و ششمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی( از 24 آبان تا یكم آذرماه) در كتابخانه های عمومی این استان در حال برگزاری است.
حامد زارعی تصریح كرد:به مناسبت هفته كتاب و كتاب خوانی 112نشست كتابخوان شامل 11نشست تخصصی، 53 نشست كتابخانه ای و 48 نشست مدرسه ای با همكاری كتابداران و مدارس سیستان و بلوچستان برگزار می شود.
سرپرست نهاد كتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان رونمایی از 6 عنوان كتاب، برگزاری 12 نشست نقد كتاب با حضور نویسندگان و اجرای بیش از 15 رقابت كتابخوانی در سطح استان را از دیگر برنامه های این هفته ذكر كرد.
وی بازدید از كتابخانه ها، حضور كتابداران در مدارس، برپایی نمایشگاههای كتاب، برگزاری نشست های قصه گویی، شاهنامه خوانی، نقد كتاب، معرفی كتاب در رادیو شهری، عضویت رایگان در تمام كتابخانه های عمومی و تقدیر از منتخبان فعال در حوزه كتاب، كتابخوانی و كتابداران سیستان و بلوچستان را از دیگر برنامه های این هفته عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 33 هزار نفر در 73 كتابخانه استان عضو هستند.
از 73 كتابخانه موجود در سیستان و بلوچستان 60 باب آن متعلق به نهاد كتابخانه های عمومی و 13 باب آن مشاركتی است.
حسین مسگرانی مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یكی از عمده مشكلات موجود در حوزه كتاب و كتابخوانی را وجود كتابهای قدیمی در كتابخانه های عنوان كرد و از عموم مردم به ویژه خیران و علاقه مندان به كتاب درخواست كرد با اهدای كتاب های جدید به كتابخانه های استان زمینه حضور كودكان، جوانان و نوجوانان را به این مكانهای فرهنگی فراهم كنند.
9914 **6081
۰ نفر