۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83108293
T T
۰ نفر

قايق، وسيله تردد ساكنان 45 روستاي باوي

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83108293
قايق، وسيله تردد ساكنان 45 روستاي باوي

اهواز-ايرنا- بر اثر بارندگي هفته گذشته در خوزستان پل ارتباطي دهستان عنافچه با شهر ملاثاني و شهرستان باوي تخريب شد و مردم 45 روستاي واقع در اين دهستان از آن زمان تا كنون ناگزير براي تردد از قايق استفاده مي كنند.

دهستان عنافچه در بخش مركزي شهرستان باوي قرار دارد كه رودخانه كارون از بين اين دهستان و شهرستان باوي عبور مي كند، اين پل شناور پنج سال پيش توسط ارتش براي تردد ساكنان اين دهستان به شهر ملاثاني در باوي ساخته شد.
همه ساله با بارندگي و بالا رفتن آب رودخانه، بخشهايي از اين پل به زير آب مي رود و با قطع اين تنها راه ارتباطي دهستان با شهرستان باوي، مردم ناگزير با قايق تردد مي كنند.
ولي بارندگي اخير و بالا رفتن آب رودخانه در هفته گذشته بخشي از اين پل را جا به جا كرده و موجب تخريب آن شد؛ و هم اكنون راه ارتباطي45 روستا در اين دهستان با شهرستان باوي قطع شده است و اهالي روستاهاي منطقه يك هفته است با استفاده از تنها يك قايق كرايه اي تردد مي كنند.
فعاليت تنها يك قايق شخصي در منطقه براي تردد روستاييان عنافچه به شهر ملاثاني، در كنار خطرات فراواني كه دارد ، روزانه هزينه و وقت بسياري از مردم مي گيرد.
به گزارش ايرنا ، چندين قايق بدون استفاده نيز در كنار رودخانه افتاده و مردم با ازدحام در يك قايق در حال عبور از عرض رودخانه هستند، اهالي اين دهستان مي گويند كه قايق ها متعلق به سازمان آب و برق است و آنها اجازه استفاده از آن ها را ندارند .
فاطمه يكي از دانش آموزان ساكن در دهستان عنافچه است كه در كنار چند دانش آموز ديگر به دليل دير رسيدن به مدرسه امكان حضور بر سر كلاس درس را نداشتند و در كنار رودخانه منتظر رسيدن قايق بودند تا به خانه خود در عنافچه برگردند.
با تخريب پل ارتباطي ، دانش آموزان منطقه هم يك هفته است كه براي حضور بر سركلاس درس بايد با قايق مسير رودخانه كارون را طي كنند و چند بار هم اتفاق افتاده كه به دليل دير رسيدن به مدرسه، مدير مانع حضور آن ها بر سر كلاس درس شده است.
فاطمه يكي ازاين دانش آموزان، نگران درس هاي عقب افتاده خود است، او به خبرنگار ايرنا مي گويد: با احداث اين پل شناور در پنج سال گذشته دختران دهستان عنافچه امكان ادامه تحصيل در مدارس مورد نظر را پيدا كردند اما با تخريب شدن اين پل بسياري از خانواده ها مانع تردد دختران خود با قايق در مسير اين رودخانه براي رفتن به مدرسه مي شوند.
اين دانش آموز ادامه داد: 2 روز پيش يك دانش آموز دختر در رودخانه افتاد كه نزديك بود غرق شود ولي پدرش او را نجات داد.
محمد سواعدي از ديگر اهالي دهستان عنافچه است كه او هم در كنار رودخانه در حالي كه مقداري مواد غذايي در دست داشت منتظر قايق بود تا به خانه خود در دهستان عنافچه بازگردد.
وي به خبرنگار ايرنا توضيح داد: هر سال با بارش باران و بالا آمدن روخانه اين پل شناور به زير آب مي شود و اهالي دهستان عنافچه مجبور به تردد با قايق از عرض رودخانه هستند تا براي كارهاي روزمره خود به شهرستان باوي بروند.
وي ادامه داد: اهالي اين دهستان به همين پل نظامي و خطرناك راضي هستند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند.
علي سعيدي يكي ديگر از ساكنان اين منطقه گفت : در دهستان عنافچه در حدود 50 مدرسه وجود دارد اما به دليل شرايط نامناسب و يا نداشتن معلم و پايين بودن سطح آموزش دانش آموزان دهستان براي ادامه تحصيل به شهر ملاثاني مي روند.
وي گفت: تخريب اين پل ارتباطي نه تنها در تحصيل دانش آموزان اختلال ايجاد كرده بلكه سلامت مردم را كه براي كارهاي روزانه خود به شهرستان باوي تردد دارند نيز به خطر انداخته و زندگي روزمره آنها را با مشكل مواجه كرده است .
اين فرد با اشاره به تردد همه روزه دانش آموزان با قايق ، بيان كرد: اگر مردم يا بچه هاي ما در هنگام عبور از اين رودخانه دچار حادثه يا غرق شوند چه كسي پاسخگو خواهد بود ؟

** وعده تعمير پل شناورارتباطي عنافچه و باوي ظرف يك هفته
فرماندار شهرستان باوي چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: پل ارتباطي دهستان عنافچه با شهرستان باوي يك پل شناور و نظامي است كه به صورت كوتاه مدت قابل استفاده است و چندان هم ايمن نيست و براي تردد مردم خطرناك است.
منوچهر ورناصري ادامه داد: قبل از اينكه اين پل بر اثر بارش باران و بالا آمدن رودخانه تخريب شود شكستگي داشت كه از ارتش خواسته بوديم اين مشكل را برطرف كند كه با بالا آمدن رودخانه با بارش باران ، بخشي از اين پل از جا كنده شد و ارتباط بين اين دهستان با باوي قطع شد.
فرماندار شهرستان باوي اظهار داشت: شب گذشته با استاندار براي برطرف كردن مشكل اين پل جلسه اي داشتم كه آقاي شريعتي دستور دادند هيچ دانش آموزي نبايد براي حضور در مدرسه از رودخانه عبور كند و مقرر شد كه اتوبوس هايي را براي آن ها در منطقه كيان آباد اهواز مستقر كنيم كه از مسير كيان آباد به شهرستان باوي بروند.
وي گفت: البته به دليل طولاني بودن مسير اغلب مردم تمايل ندارند كه از مسير كيان آباد وارد اين شهرستان شوند.
ورناصري با اشاره به اينكه بيش از 40 روستا در دهستان عنافچه وجود دارد بيان كرد: اين دهستان 13 هزار نفر جمعيت دارد و لازم است كه ارتش همكاري لازم را براي تعمير هر چه سريع تر اين پل و امكان تردد مردم اين منطقه را فراهم سازد.
فرماندار باوي ادامه داد: در شرايط عادي هم استفاده از اين پل شناور و نظامي خطرآفرين است به همين منظور بايد هر چه زودتر اعتباري براي ساخت يك پل ثابت در اين منطقه اختصاص داده شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر چند قايق تهيه شده است تا مردم براي تردد از عرض رودخانه از آن ها استفاده كنند كه قرار شده اين قايقها تا فردا به اين منطقه برسند.
بر اثر بارندگي از روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته بسياري از مناطق خوزستان و معابر شهري نيز دچار سيلاب و آبگرفتگي شدند .
بر اساس اين گزارش، شهرستان باوي با مركزيت شهر ملاثاني با تصويب هيات وزيران در سال 1389 از شهرستان اهواز تفكيك شد .
7158/6002

گزارش از: زينب فرحاني