به گزارش خبرنگار ايرنا دقايقي پيش حركت قطار از ايستگاه قزوين به سمت رشت با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه، استاندار گيلان، خادمي معاون وزير راه و شهرسازي، محمدزاده مديرعامل شركت راه آهن و جمعي از مديران استاني آغاز شد.
ساعاتي ديگر سوت قطار در ايستگاه رشت شنيده مي شود.
خط آهن قزوين - رشت تا حدود دو ماه ديگر با حضور رئيس جمهوري بطور رسمي افتتاح خواهد شد.
براي ساخت اين خط آهن از سال 84، هزار و 850 ميليارد تومان هزينه شد.
خط آهن قزوين - رشت كه 164 كيلومتر طول دارد، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ايستگاه سياه چشمه به سمت رشت جدا شده است. اين مسير ريلي، از ايستگاه سياه چشمه تا ابتداي ايستگاه كوهين به طول 30 كيلومتر يك خطه ، از ايستگاه كوهين تا ايستگاه لوشان به طول 40 كيلومتر دو خطه و از ايستگاه لوشان تا انتهاي مسير يك خطه است.
حداكثر سرعت قطارهاي باري اين خط آهن 120 كيلومتر و قطارهاي مسافربري 160 كيلومتر در ساعت خواهد بود.
ظرفيت حمل مسافر خط آهن قزوين - رشت سالانه سه ميليون و 381 هزار نفر و ظرفيت حمل بار آن 9 ميليون و 867 هزار تن است.
در احداث اين خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 كيلومتر ، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 كيلومتر و پنج ايستگاه در كوهين ، لوشان ، منجيل ، رستم اباد ، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.
براي ساخت خط آهن قزوين - رشت 14 ميليون متر مكعب خاكريزي ، 18 ميليون متر مكعب خاكبرداري و يك و نيم ميليون متر مكعب بتن ريزي شده است.
7471/2007
رشت - ايرنا - قطار قزوين - رشت دقايقي پيش با حضور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه حركت خود را به صورت آزمايشي از ايستگاه قزوين آغاز كرد.