۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83109140
T T
۰ نفر

90 درصد زعفران جهان در ايران توليد مي شود

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83109140
90 درصد زعفران جهان در ايران توليد مي شود

كرمانشاه - ايرنا - عضو شوراي ملي زعفران گفت: از 430 تن زعفران توليدي جهان، 400 تن آن در ايران توليد مي شود و ايران 90 درصد صادرات زعفران جهان را با بالاترين كيفيت به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي حسيني روز پنجشنبه در همايش آموزش و ترويج كشت زعفران كه در اتاق بازرگاني كرمانشاه برگزار شد، افزود: ايران فقط به 50 كشور جهان از 180 كشور زعفران صادر مي كند و اين وظيفه دولت و بخش خصوصي است كه با هم افزايي با يكديگر بازار بيشتري براي زعفران ايران پيدا كنند.
او اضافه كرد: نياز اكنون جهان 430 تن زعفران است و كشورمان هم همين ميزان توليد مي كند، اگر دسترسي به بازار جديد بوجود بيايد كشورمان پتانسيل توليد چند برابر نياز بازار جهاني را نيز دارد.
حسيني در ادامه با بيان اينكه 2 استان خراسان رضوي و جنوبي به تنهايي مي توانند نياز جهاني زعفران را به راحتي تامين كنند، افزود: در سالهاي اخير به دليل خشكسالي و كم آبي در كشور در 20 استان كار كشت زعفران شروع شده است.
عضو كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني ايران در ادامه كشت گياه زعفران را متناسب با كم آبي دانست و افزود: به همين دليل كشت زعفران در خراسان ماندگار و توسعه يافته است.
حسني ، همچنين بر مديريت صحيح مقدار كشت، مديريت كيفيت توليد، بسته بندي و مديريت رقابت در بازار جهاني از سوي مسئولان ذي ربط صنعت زعفران را مورد تاكيد قرار داد.
او در پايان افزايش قيمت زعفران كشور در بازار جهاني را به ضرر صنعت زعفران دانست و گفت: بالا رفتن قيمت زعفران كشور در بازار جهاني موجب از دست رفتن بازار مي شود و رقباي جهاني جاي ايران را خواهند گرفت.

** كرمانشاه زادگاه گياه زعفران در جهان شناخته شده است
رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني كرمانشاه نيز با اشاره به خيل عظيمي از كشاورزان مشتاق كشت زعفران در اين استان گفت: زادگاه و تاريخچه زعفران را در كوه هاي زاگرس به ويژه در كرمانشاه دانست و از اين استان به جاهاي ديگر جهان و كشور رفته است.
ناصر مرادي در ادامه اظهار داشت: 9 سال است كشت زعفران دوباره در استان كرمانشاه شروع شده و در سال زراعي جديد پيش بيني مي شود 150 تا 200 هكتار زمين كشاورزي در سطح استان زيركشت زعفران برود.
او با بيان اينكه كشت زعفران هفت سال طول مي كشد، افزود: سال هاي اول و دوم كشت زعفران ثمردهي آن كم و در حد 2 و سه كيلوگرم در هكتار است ولي از سال سوم به بعد در هر هكتار نزديك به هفت كيلوگرم زعفران توليد مي شود.
وي شهرستان صحنه، دشت ماهيدشت و سنجاني را بااستعداد ترين جاهاي استان براي كشت زعفران نام برد.
مردادي، كشاورزان زعفران كار استان كرمانشاه را حدود 200 نفر عنوان كرد و بيان داشت: زعفران در جاهايي قابل كشت است كه هزار و 200 متر از سطح دريا ارتفاع داشته باشند بنابراين مناطق گرمسيري استان پتانسيل كشت زعفران را ندارند.

** زعفران در صادرات كشور ذاتا يك برند ايراني است
رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن كرمانشاه نيز در اين همايش تعداد علاقه مندان به كشت زعفران در استان را چشمگير دانست و گفت: زعفران مانند پسته و فرش يكي از محصولات اساسي براي صادرات است و ذاتا يك برند ايراني است.
كيوان كاشفي گفت: به دليل صادراتي بودن زعفران وظيفه اتاق بازرگاني است كه به برداشت ماشيني و استاندارد، ارتقاي كيفيت بسته بندي و ارتقا كيفيت آن كمك كند.
او در ادامه از زعفران كاران استان كرمانشاه خواست در راستاي دريافت كمك هاي مالي، بازاريابي، صادرات، بسته بندي و ارتقا توليد زعفران در اتاق بازرگاني يك تشكل تخصصي تشكيل دهند.
وي در پايان از تشكيل تشكل تخصصي روغن حيواني كرمانشاه در ماه هاي آينده خبر داد و گفت: اتاق بازرگاني در راستاي بهبود فضاي كسب و كار و حمايت از محصولات برند و صادراتي استان اقدام به تشكيل تشكل ها و كميسيون هاي تخصصي مي كند.
در همايش آموزش كشت زعفران در استان كرمانشاه بيش از 300 نفر شركت كردند.
استان كرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت و 24 هزار و 640 كيلومتر مربع مساحت، 940 هزار هكتار زمين كشاورزي و باغ دارد كه حدود 70 درصد آن ديم است.
3209/8066