۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۶
کد خبر: 83109647
T T
۰ نفر
6000 هكتار به سطح زیر كشت گیاهان دارویی كشور افزوده شد

خمین - ایرنا - معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: 6 هزار هكتار در سال زراعی جاری به سطح زیر كشت گیاهان دارویی كشور افزوده شد.

«جواد میر عرب » روز پنجشنبه در حاشیه جشنواره زعفرانیه خمین در گفت و گو با ایرنا، افزود: برنامه توسعه ای امسال برای كشت گیاهان دارویی 15 هزار و 800 هكتار بود كه تاكنون بیش از 30 درصد آن محقق شده است.
وی اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی وسعت سطح زیر كشت گیاهان دارویی كشور تا پایان برنامه ششم 105 هزار هكتار افزایش می یابد.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: سطح زیر كشت زعفران امسال2 هزار و 400 هكتار افزایش یافته است.
میر عرب تصریح كرد: بر اساس برنامه پنج ساله 16 هزار هكتار باید بر وسعت مزارع زعفران افزوده شود اما با استقبال كشاورزان از كشت گیاهان كم آب بر امید می رود كه بیش از این سطح زعفرانكاری شود.
وی بیان كرد: زعفران به دلیل نیاز آبی كم، اشتغالزایی مناسب ، دآامد زایی و ارزاوری بالا، تحمل گیاه در شرایط سخت زیستی، جابه جایی و نگهداری آسان، و خواص دارویی و غذایی از دیر باز یك محصول استراتژیك و باارزش برای مناطق كم آب محسوب می شود.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: دولت نیز با بسته های حمایتی و تشویقی ویژه نظیر تسهیلات ارزان قیمت اشتغال پایدار روستایی بهره برداران را حمایت می كند.
میر عرب افزود: سطح زیر كشت گیاهان دارویی 190 هزار هكتار است كه 108 هزار هكتار آن زعفران، 20 هزار هكتار گل محمدی و مابقی گونه های دیگر گیاهان دارویی است .
وی افزود: 8 هزار و 425 گونه گیاهی با 11 نوع اقلیم در كشور شناسایی شده كه 2 هزار و 300 گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی است.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: 200 هزار تن گیاهان دارویی هر سال در كشور تولید و 425 میلون دلار ارزاوری عاید كشور می شود.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: گیاهان دارویی اقتصاد نوپا و نو ظهور و پتانسیل ارزشمندی برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و بهره وری بالا است و ارزش گیاهان دارویی 2 چند برابر قیمت گندم و جو است.
وی افزود: توسعه كشت زیره سیاه و سبز در ابتدای برنامه توسعه ای امسال قرار گرفته است چرا كه به صورت پیازی توسعه پیدا می كند و تكثیر آن زمان بر است.
جشنواره زعفرانیه در خمین به مدت 2 روز در بیت تاریخی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
در این جشنواره 14 غرفه گیاهان دارویی و زعفران، به عنوان محصول تولیدی شهرستان خمین عرضه می شود و كارگاه های آموزشی در خصوص كشت، داشت و برداشت زعفران برگزار می شود.
شهرستان خمین 105 هزار نفر جمعیت دارد كه 52 درصد آن كشاورز هستند و این شهرستان در تولید زعفران رتبه اول استان مركزی را دارد.
7277/6013/
۰ نفر