۲ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۱
کد خبر: 83110296
T T
۰ نفر
آملي ها دستجمعي مراسم ازگيل پزان برگزار كردند

ساري- ايرنا- سومين جشنواره ازگيل پزان يا همان پخت ' كنس دِشو ' با حضور دهها تن از خانواده هاي آملي عصر جمعه در محل نمايشگاه اين شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين جشنواره علاوه بر نمايش عملي چگونگي تهيه رب و ديگر فراورده ها از ازگيل در حدود 20 غرفه ، قابليت استفاده از اين فراورده ها در تهيه غذاهاي محلي نيز براي شركت كنندگان تجربه شد.
جذاب ترين بخش اين جشنواره انجام كارهاي مقدماتي و ظريف زنان روستايي براي تهيه رب ازگيل بود كه در آن مادران و مادربزرگ هاي شركت كننده در اين جشنواره ميوه ازگيل را براي شست و شو در داخل تشت بزرگي قرار داده و پس از جداكردن شاخ و برگ و تميز كردن كامل، آن را به همراه مقداري آب روي حرارت آتش قرار مي دادند تا كاملا پخته و به زبان محلي ' پتكا ' شود و براي تسريع در عمل آوري آن به تناوب چندين بار با كفگير هم زدند تا همه قسمت هاي آن به طور كامل بپزد.
ازگيل پخته شده بعد از اين مرحله داخل كيسه اي قرار داده مي شد و با ضربه زدن به آن و جداكردن هسته از گوشت، آب حاصل از آن را درون ظرف ديگري مي ريختند و تا با جوشاندن دوباره آن رب ازگيل يا كنس دشو به دست آيد.
در اين مراسم علاوه بر اجراي موسيقي محلي، خواندن شعرهاي مازندراني و همخواني گروههاي موسيقي استاني، تعدادي از چهره هاي فرهنگي و اجتماعي در باره اهميت حفظ و احياي خرده فرهنگ هاي رايج در روستاهاي مازندران سخنراني كردند.
ازگيل كه در زبان مازندراني به آن ' كنس ' گفته مي شود، نام گونه اي ميوه جنگلي وحشي و هم خانواده با سيب، گلابي ، به ، زالزالك و گلابي وحشي است.
فصل برداشت اين ميوه جنگلي از اواخر ماه مهر شوع مي شود ولي تهيه رب از آن مي تواند تا اواسط فصل زمستان به درازا بكشد.
ميوه ‌ازگيل داراي گوشتي اسيدي و هسته هاي سخت بسيار سخت است و به همين دليل تا خوب رسيده نشود قابل خوردن نيست ولي گوشت آن پس از رسيدن از رنگ سفيد به قهوه اي تغيير مي كند و كاملا نرم و شيرين مي شود.
مازندراني ها از رب ازگيل در تهيه انواع غذاهاي محلي مثل آش ترش، گرناآش، فسنجان، ته چين مرغ محلي و مرغ ترش و تهيه نوعي نان پيازي استفاده مي كنند.
ميوه ازگيل كه ويتامين هاي ‌سي و بي ، اسيدسيتريك و اسيدمالك دارد، براي آرامش و تقويت اعصاب و درمان عفونت روده بزرگ ، درمان زخم دهاني و تورم مخاط گلو مفيد است و از برگ آن براي درمان زخم هاي پوستي بويژه سالك استفاده مي شود.
7327/1654