به گزارش شنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي موسسه «رادنوانديش»، كنسرت «ره عشق» كه شامگاه اول آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، ميزبان علاقه مندان موسيقي ايراني بود و قطعاتي در دستگاه هاي ماهور، اصفهان، دشتي و چهارگاه با اجراي آثاري از آهنگسازان صاحب نام موسيقي كشورمان از جمله پرويز ياحقي، حبيب الله بديعي، همايون خرم، اسدالله ملك، فريدون حافظي، علي تجويدي، عطاالله خرم و تعدادي ديگر به مخاطبان ارائه شد.
اين در حالي است كه همزمان با برپايي اين اجراي زنده از دو آلبوم «عاشقانه در باران» و «نيايش» در حضور تعدادي از هنرمندان شناخته شده موسيقي كشورمان از جمله فضل الله توكل، لوريس چكناواريان، ميلاد كيايي، اسماعيل آذر، سعيد نمكي، پري ملكي، رضا مهدوي، مزدا انصاري، فاضل جمشيدي، عليرضا ميرعلي نقي، اميد نيك بين، رضا شايسته و ادنا زينليان رونمايي شد.
در ابتداي اين مراسم، مدير موسيقي موسسه فرهنگي هنري «رادنوانديش» گفت: استفاده از شعر و كلام در موسيقي همواره به خاطر ارتباط مستقيم آن با زبان گفتاري، سهل ترين راه براي انتقال يا درك معناي موسيقي است، اين امر نه تنها در موسيقي ايراني كه همواره از غناي شعر فارسي بهره برده است بلكه در موسيقي ساير ملل نيز صادق است.
ناصر ايزدي افزود: زماني كه موسيقي بدون كلام ساخته مي شود، شنونده بسته به ميزان درك و دريافت خود از موسيقي، با آن اثر ارتباط برقرار مي كند و از آن تاثير مي گيرد اما زماني كه موسيقي از ابتدا همراه با كلام، آن هم كلامي پر معني و زيبا همراه باشد، درك و تاثيرگذاري آن دو چندان مي شود.
وي تصريح كرد: باز اجراي آثار با كلام به صورت بي كلام، آن هم به صورت بداهه نوازي، كاري بس دشوار است، چرا كه شنوندگان ناخودآگاه هنگام شنيدن موسيقي به زمزمه آن مي پردازند و حسي خوش و نوستالژيك آنان را فرا مي گيرد، به عبارتي در پي شنيدن هر جمله موسيقي، در انتظار شنيدن جمله بعدي هستند كه از پيش به خاطر دارند، در حالي كه ممكن است نوازندگان در بداهه نوازي خود اثر را به صورت كامل اجرا نكرده و از گامي به گامي، دستگاهي به دستگاهي، گوشه اي به گوشه اي و از ملودي به ملودي ديگر سير كنند.
رهبر اركستر ملي «مهر» گفت: در همين احوال است كه نقش و توان نوازندگان براي طراحي مسيري موسيقايي به گونه اي كه هم زنجيره ملودي ها حفظ شود و هم به گوش مخاطبان خوش بيايد، مشخص تر مي شود و اين كار تنها از عهده هنرمنداني بر مي آيد كه علاوه بر تسلط بر ساز خود و سبك موسيقي كه اجرا مي كنند، به خوبي با نغمات، روحيات و ادبيات سرزمين خود آشنا باشند كه اجراي امشب نمونه اي از اين هنرنمايي دشوار است كه اميدوارم مورد پسند شما مخاطبان فهيم موسيقي ايراني باشد.
رونمايي از آلبوم - كتاب«عاشقانه در باران» بخش اول برنامه را تشكيل مي داد كه در اين بخش لوريس چكناواريان، فضل الله توكل، اسماعيل آذر، برديا صدرنوري، ناصر ايزدي و بابك صدرنوري با حضور در روي صحنه به شكلي نمادين از اين اثر موسيقايي رونمايي كردند.
مجموعه آلبوم - كتاب «عاشقانه در باران» شامل 21 قطعه موسيقايي «عاشقانه در باران»، «رنگين كمان عشق»، «تا بهاري ديگر»، «شاعرتر از هميشه»، «پنجره تنهايي»، «هفت سين»، «صداي فاصله ها»، «با اين همه درد»، «سكوت و فرياد»، «باران كه مي بارد»، «آسمان شاعر شده است» ، «وسعت خوشبختي»، «در آغوش باد»، «سفرهاي بي انجام»، «خنده هاي تو»، «آرامش دريا»، «در انتظار مهتاب»، «حديث دلتنگي»، «هواي تازه»، «بغض هزار ساله» و «انتظار بي پايان» با شعر و دكلمه بابك صدرنوري و آهنگسازي و نوازندگي پيانو برديا صدرنوري است.
بخش دوم برنامه نيز به رونمايي نمادين از آلبوم «نيايش» اختصاص داشت كه در اين بخش ميلاد كيايي، پري ملكي، ناصر ايزدي و سعيد نمكي با حضور در صحنه از اين اثر موسيقايي رونمايي كردند.
آلبوم بي كلام «نيايش» نيز متشكل از 9 قطعه بي كلام «بي كران»، «خواستن»، «ابهام»، «سرگشتگي»، «عشق»، «رويا»، «نيايش»، «بهشت» و «سماع» است كه برديا صدرنوري به عنوان آهنگساز و نوازنده پيانو در اين اثر حضور دارد.
فراهنگ**9494** 1055
تهران- ايرنا- همزمان با كنسرت «ره عشق» با هنرمندي برديا صدرنوري و عليرضا چراغچي در تالار وحدت، از دو آلبوم «عاشقانه در باران» و «نيايش» رونمايي شد.