۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83111096
T T
۰ نفر
مستند «نبرد بيست ونهم» تنديس بهترين مستند كسب كرد

بندرعباس- ايرنا- مستند تلويزيوني «نبرد بيست ونهم» از تازه هاي صداوسيماي مركز خليج فارس در دومين جشنواره تلويزيوني مستند در بخش فيلم تنديس بهترين مستند را كسب كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي صدا و سيماي مركز خليج فارس، «نبرد بيست ونهم» در اين دوره از جشنواره تلويزيوني مستند، تنديس، برگ زرين جشنواره، ديپلم افتخار، هديه نقدي 100 ميليون ريال و هديه 400 ميليون ريالي حمايت از توليد فيلم در بخش بلند را به خود اختصاص داد.
اين مستند به تهيه كنندگي و كارگرداني مهرداد حق شناس با نگاهي ويژه اولين فيلم مستند بلندي است كه حماسه آفريني شهيدان اسدالله رييسي و دارا در عمليات سال 67 و در جريان مبارزه با جنايتكاران و متجاوزان امريكايي در خليج فارس است.
«نبرد بيست ونهم» به روايت جزييات اين واقعه از زبان شاهدان عيني، افرادي كه در اين عمليات شركت داشتند و هم چنين نزديكان 2 شهيدان رييسي و دارا پرداخته است.
اين مستند تلويزيوني پيش از اين نيز موفق به حضور درد و جشنواره داخلي و بين المللي شده بود.
شهيد اسدالله رييسي متولد سال 1324 كه در 29 فروردين سال 67 پس از چند ساعت نبرد مستقيم با آمريكايي‌ ها در خليج فارس به شهادت رسيدند.
شهيد اسحق دارا نيز متولد 1345 روستاي گيشان از توابع بندرعباس است كه در كنار شهيد رييسي در مقابل آمريكايي ها ايستادگي كرد و پيكرش در خليج فارس ماند.
وي در عمليات والفجر 4 در دوران دفاع مقدس نيز به درجه جانبازي رسيده بود.
29 فروردين مصادف است با سالروز رويارويي مستقيم و نابرابر ناوجوشن و ناوشكن‌ هاي سهند و سبلان در برابر ناوگان استكبار جهاني كه در 29 فروردين سال 1367 با رشادت شهيداني چون رييسي و دارا هيمنه دشمنان شكسته شد.
در اين نبرد كه ناوچه ‌هاي جوشن و سهند در درگيري با ناوگان آمريكا توسط بمب‌ هاي ليزري از راه دور هدف قرار گرفته بود، منهدم و غرق شدند، هم چنين در اين عمليات به ناوچه سبلان و يك فروند هواپيماي اف 14 خساراتي وارد شد يك فروند هلي ‌كوپتر آمريكايي در اين درگيري سقوط كرد.
در عمليات نبرد با آمريكا در 29 اسفند 1367 كه به دنبال انهدام سكوهاي نفتي نصر و سلمان از سوي آمريكايي ها با گلوله و موشك صورت گرفت، در راستاي شناسايي هدف ثابت و متحرك و اجراي عمليات مقابله به مثل و وارد كردن ضربه محكم به آمريكا و متحدانش در منطقه خليج فارس انجام شد.
در اين عمليات، شهيدان اسحاق دارا و اسدالله رييسي به سمت سكوها حركت كردند اما با ظاهر شدن دو جنگنده آمريكايي و با احتمال قوي كه اين هواپيما قصد شناسايي و انهدام قايق تندرو را دارد دستور دادم كه قايق‌ ها آرايش بگيرند و در مواضع پدافندي وظايف خود را انجام دهند.
حجم سنگين آتش قايق ‌هاي سپاه به حدي بود كه لحظاتي بعد يك هلي‌ كوپتر آمريكايي سقوط كرد. بعد از آن يك هواپيما شروع به بمباران قايق ‌هاي سپاه كرد و قايق هاي براتي، مسوول عمليات سپاه ابوموسي در سال 67 و شهيدان دارا و رييسي با بمب ليزري مورد هدف قرار گرفتند.
سرانجام شهيد دارا به صورت مستقيم مورد هدف جنگنده هاي آمريكايي قرار گرفت و به دريا پرت شد و شهيد رييسي نيز به شهادت رسيد.
جستجو براي پيدا كردن جنازه شهيد دارا بعد از دو روز در خليج فارس بي فايده بود و پيكر اين شهيد براي هميشه در درياي خليج فارس باقي ماند.
9887 /6048